Hej,

Det är dags för oss att bygga träaltan. Vi har saknat belysning i trallen tidigare och det är alltså ett krav nu när vi bygger nytt. Tycker att alla former av spottar/decklights är väldigt tradiga. Trallen kommer vara rektangulär utan nivåskillnader, staket eller liknande att kunna utnyttja för spännande belysning.

Så min fråga är om det är möjligt att fräsa ett spår i frisen och lägga ner en utomhusklassad ledstrip, tänker mig aluminiumkanal + ledstrip + opal plasthölje. Den enda nackdelen jag ser är att det finns risk att vatten letar sig ner och att det med tiden blir rötet. Går det att täta med exempelvis silikon? Hur hade ni gjort?

Och om någon har gjort ett liknande projekt eller om någon har exempel på annan läcker belysning av träaltanen så länka gärna till bild.

Länkar några inspirationsbilder av stenläggningar där de lagt ner en ledstrip.

Tack!

• LED-strip nedfräst i marksten längs husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenlagd yta med integrerad LED-strip längs kanten, omgiven av grus och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus i ett alltangolv ?? Är det inte meningen att det ska ge ljus för att se. Ingen mening med att lysa för flygplanen i himlen. Tänk om lite kanske och sätt det under handledaren, då blir det nytta med ljuset. Hänger inte med på att ha det i golvnivå, som normalt sticker i ögonen när det är mörkt.Men klart, alla gör som dom vill med det.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K
Har du någon led produkt du kollat på och ev funderar att använda?

Tror inte det kommer bli bra med ledstrip efter att virket har torkat. Jag skulle istället rekommendera decklights. De är lättare byta ut om nån går sönder, inte så kul om nån diod på ledlisten dör vilket de lätt gör

Bästa svaret

Om du är rädd för att ett fräst spår ska leda till röta så kan du ju lägga LED-stripen mellan två frisbrädor. Man skulle tex kunna tänka sig att frisen består av en st 120-trall och en 45-trall, då kommer kanske den extra breda springan som LED-stripen ger inte se så konstig ut som om man lägger den mellan två 120-trall.

Men annars så håller jag med tidigare inlägg att jag aldrig har förstått poängen med belysning i trallen som lyser uppåt. När man sitter ute en ljummen kväll i augusti och det börjar mörkna så blir man bara bländad och ser inte längre var man ställde sitt glas och snubblar över skor och annat som står på däcket men inte syns i motljuset. Leta istället efter trevlig belysning som ni kan sätta på fasaden eller hänga upp över däcket, det kommer ni ha mer nytta och glädje av.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Jag skulle sätta belysningen vid buskarna som skulle sättas runt altanen. Dels ser man inte altanen från resten av tomten, dels ser man var altanen slutar både vid dagsljus och i mörker och dels dras blicken bort från altanen till något mer intressant när man tittar ut.

Kan man tänka sig stolpar så sätt 'Narnia"-stolpar vid yttre hörnen och vägglampor i samma stil på fasaden.

K kniv skrev:
Har du någon led produkt du kollat på och ev funderar att använda?
Njae inte kollat så noga ännu, men hittade Philips Hue (dyrt dock) samt en från ledmegastore (neon-flex-led-strip/12400-5-m-vattentat-neon-cob-led-strip-230v-ip67-288-led-115w)

Får hitta passande kanal att lägga ner den i

Men tar gärna emot tips om du vet någon annan?

J jonaserik skrev:
Ljus i ett alltangolv ?? Är det inte meningen att det ska ge ljus för att se. Ingen mening med att lysa för flygplanen i himlen. Tänk om lite kanske och sätt det under handledaren, då blir det nytta med ljuset. Hänger inte med på att ha det i golvnivå, som normalt sticker i ögonen när det är mörkt.Men klart, alla gör som dom vill med det.
Har ingen handledare på altanen, tyvärr

Janus82 Janus82 skrev:
Om du är rädd för att ett fräst spår ska leda till röta så kan du ju lägga LED-stripen mellan två frisbrädor. Man skulle tex kunna tänka sig att frisen består av en st 120-trall och en 45-trall, då kommer kanske den extra breda springan som LED-stripen ger inte se så konstig ut som om man lägger den mellan två 120-trall.

Men annars så håller jag med tidigare inlägg att jag aldrig har förstått poängen med belysning i trallen som lyser uppåt. När man sitter ute en ljummen kväll i augusti och det börjar mörkna så blir man bara bländad och ser inte längre var man ställde sitt glas och snubblar över skor och annat som står på däcket men inte syns i motljuset. Leta istället efter trevlig belysning som ni kan sätta på fasaden eller hänga upp över däcket, det kommer ni ha mer nytta och glädje av.
Tack, bra idé!

Ja nä jag antar att smaken är olika. Dock har jag aldrig upplevt att exempelvis deck light har lyst så starkt så att det bländar.

Men jag letar efter ett bra sätt att lysa upp altanen, men tycker mycket av det som säljs är rätt fult. Aja jag får fundera vidare.

Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.