Byggahus.se
Dags att lära mig lite (igen).

Just nu kommer jag inte göra något. Eller snarare kommer elektriker inte göra något.

Men när växelriktare och billaddare installerades valde elektrikern att dra faserna till garagets central direkt från huvudskåpet.
Tidigare gick en kabel från centralen inne i huset till den mindre centralen i garaget.

Detta frigjorde kabeln med 2,5 mm2.

Nu undrar jag -eftersom jag är nyfiken på allt- vad för uttag som i så fall skulle användas på utsidan under carporten?

Ett sådant här? Bild från vår sommarstuga.
En röd och vit industriell strömuttag installerad på en vägg under en carport med en överbliven upprullad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är kabeln som nu är oanvänd (och med säkringar urskruvade)
Elektriska kablar med fria ändar fästa med klämmor vid en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sååå. Är det ett CEE (det heter väl så?) som gäller och sedan köper jag en lös adapter till Schuko?

Har jag nytta av en sådan ”uppsättning”?
Jag har ju inga tunga svetsar eller motorer å sånnt.

Vi har en kompostkvarn på 2,5 kW som vi kör i billaddarens uttag som är på 16 A.

Betrakta mig som idiot. Som en som behöver förstå sådant här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Japp om det är trefas du behöver så fungerar ett sådant uttag.

Sådana här finns också
[länk]

Ser att du verkar bara ha en fyrledare framdragen. Den kabeln behöver bytas i så fall för kombi eller trefas-uttaget men om det bara behövs ett vanligt en-fasuttag fungerar det.
Tack för svar.

Jag antar att fyrledare inte är lämpligt på grund av förändrade regler sedan 70-talet?
Att det numera måste finnas en neutralledare även för trefas.

Om jag vill sätta upp ett "vanligt" uttag så kan jag lossa blå ledare från centralen och sätta på neutralskenan och använda den bruna som fas?
Och jag ser till att dosa och uttag är gjorda för 16 Ampere...
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
tommib
Fario Fario skrev:
Jag antar att fyrledare inte är lämpligt på grund av förändrade regler sedan 70-talet?
Att det numera måste finnas en neutralledare även för trefas.
Nja.... Reglerna var nog ganska samma då också men det enda man realistiskt kopplade in på trefas var motorer och de behövde (och behöver) inte nolla. Man hade handskar modell Semko 17, med tre faser och jord i höljet. Att många fulnollade mot jord i dessa för att få fram just en nolla för 230 V utrustning gjorde den redan farliga designen värre.

Du skulle kunna sätta upp ett CEE 316 om du vill, dvs ett uttag med tre faser och jord. Den är till för ren motordrift (eller annan utrustning som inte behöver nolla, tex stora svetsar). Tyvärr är den också väldigt ovanlig och det kommer inte dröja länge innan någon just fulnollar mot PE och kopplar förbi JFB för att lösa problemet som uppstår.

Sätt du ett vanligt uttag av god kvalitet om du inte vill byta kabeln.

Edit: Jag läste ursprungsinlägget igen och såg att kabeln matade en central, inte ett uttag. Då var det ok med en PEN på 2,5 kvmm. Det är det inte idag, så ja, reglerna har ändrats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
O
Fario Fario skrev:
Dags att lära mig lite (igen).

Just nu kommer jag inte göra något. Eller snarare kommer elektriker inte göra något.

Men när växelriktare och billaddare installerades valde elektrikern att dra faserna till garagets central direkt från huvudskåpet.
Tidigare gick en kabel från centralen inne i huset till den mindre centralen i garaget.

Detta frigjorde kabeln med 2,5 mm2.

Nu undrar jag -eftersom jag är nyfiken på allt- vad för uttag som i så fall skulle användas på utsidan under carporten?

Ett sådant här? Bild från vår sommarstuga.
[bild]


Här är kabeln som nu är oanvänd (och med säkringar urskruvade)
[bild]


Sååå. Är det ett CEE (det heter väl så?) som gäller och sedan köper jag en lös adapter till Schuko?

Har jag nytta av en sådan ”uppsättning”?
Jag har ju inga tunga svetsar eller motorer å sånnt.

Vi har en kompostkvarn på 2,5 kW som vi kör i billaddarens uttag som är på 16 A.

Betrakta mig som idiot. Som en som behöver förstå sådant här.
EDIT: Glöm det! Såg fel.
 
  • CEE-uttag monterat på vägg, ett blått och ett rött, för industriell användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
tommib
Det är en jättebra idé om nu bara TS hade haft en femledarkabel fram. Det har inte TS, han har en fyrledare. Då går den där typen av uttag bort precis som TS redan konstaterat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
Det är en jättebra idé om nu bara TS hade haft en femledarkabel fram. Det har inte TS, han har en fyrledare. Då går den där typen av uttag bort precis som TS redan konstaterat.
Ja jäklar! Det missade jag! Sorry!
 
Exempel på trefasuttag som fungerar med din befintliga kabel:

Rödvit trefasuttag med fem hål för anslutning, öppen med skyddshuv i vit plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Som allid är jag tacksam för att ha lärt mig lite mer om el.

Så jag skippar trefasuttag på grund av att då behövs en ny kabel.
Sedan har jag ju egentligen ingen större användning för det, jag kommer ju inte använda några större maskiner som går på trefas under carporten.
Men jag har lärt mig att det finns en massa maskiner som svetsar, pumpar, högtryckstvättar och El-Björnar som går på trefas.
(Det skulle vara för att det ser lite manligt ut med det röda uttaget, när grannarna går förbi.)

Jag kommer kanske att använda kabeln för ett lämpligt 230 Volt uttag med blå ledning kopplad till nolla.
Kan ju inte skada med ett 16 Ampere till under carporten.
Eller så får det vara.
 
Eftersom du har en fyrledare så kan du också sätta två uttag och alltså få 2x10A, eller 2x16A ifall du behöver mera effekt vid något tillfälle. (Båda fasledarna måste då komma från var sin "riktiga" matande fas, annars så överbelastas nollan.)

Det skall då sitta en dosa där du grenar av nollan i två och helst en flerpolig säkring i andra änden (eller tydligt uppmärkt att tvåfasgruppen har enfasiga laster). (Ja, "skall" är kanske inte tvingande, man hör lite olika bud, men det kostar inget extra och är bättre ur säkerhetssynpunkt i det långa loppet).

Om du verkligen skall ha 16A så är blåa CEE enfas-uttag att föredra framför vanliga Schuko. De är formellt godkända för 16A men tål egentligen inte det, iaf inte kontinuerligt (ifall någon får för sig att ladda den besökande bilen t ex.)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom du har en fyrledare så kan du också sätta två uttag och alltså få 2x10A, eller 2x16A ifall du behöver mera effekt vid något tillfälle. (Båda fasledarna måste då komma från var sin "riktiga" matande fas, annars så överbelastas nollan.)

Det skall då sitta en dosa där du grenar av nollan i två och helst en flerpolig säkring i andra änden (eller tydligt uppmärkt att tvåfasgruppen har enfasiga laster). (Ja, "skall" är kanske inte tvingande, man hör lite olika bud, men det kostar inget extra och är bättre ur säkerhetssynpunkt i det långa loppet).

Om du verkligen skall ha 16A så är blåa CEE enfas-uttag att föredra framför vanliga Schuko. De är formellt godkända för 16A men tål egentligen inte det, iaf inte kontinuerligt (ifall någon får för sig att ladda den besökande bilen t ex.)
Tack för svar.

Då kan man göra så här:

Ändra blå L3 i centralen till neutral genom att fästa den på skenan.
I en dosa på väggen dela upp jord och neutral till två vägguttag
Elektrisk kopplingsschema som visar ändring av blå L3 till neutral och uppdelning till två vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Ja. Se till att det är en tvåpolig (eller trepolig, de är billigare) säkring.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Se till att det är en tvåpolig (eller trepolig, de är billigare) säkring.
Jag har diazedsäkringar.
Men tack för respons.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag har diazedsäkringar.
Men tack för respons.
Ja, det är OK med diazed också om det finns JFB och du märker upp i gruppförteckningen att det är en flerfasgrupp med enfasiga laster.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.