Jaha då har man blivit lost i djungeln av rörkopplingar 😳

Ska montera en vattenmätarkonsol för kommande byte av vattenmätare och då jag brukar använda Vatette så beställde jag deras konsol med vad jag trodde G20 på inkommande och en bussning G20 / G25 då jag har en befintlig avstängning som jag tänkte behålla för att slippa stänga av vattnet i gatan.
Men konsolen har tydligen Dy22 på både in och utgående så min fråga är:
Hur f-n löser man detta?
Någon som vet om det finns en övergång från 22 till 25 eller har en annan smidig lösning utan för mkt mockande med rör stumpar etc...
Eller är det bara att returnera allt och köpa annat fabrikat på vattenmätarkonsolen med rätt gängdimension.
Alla tips mottages varmt.

Rickard.
Det finns ingen rörgänga som heter dy22 utan det är väl en koppling (klämring ?) anpassad för 22mm kopparrör.

Exakt vilken har du köpt?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja det stämmer och ditt förslag verkar kunna funka. tack.

Hade iofs hoppats på att slippa mocka med flera kopplingar och tycker det är lite konstigt att Vatette har 22 istället för G20.. men men .

Krilleman
Mazen Mazen skrev:
Hade iofs hoppats på att slippa mocka med flera kopplingar och tycker det är lite konstigt att Vatette har 22 istället för G20.. men men .
Vatettes VM-konsol är tillverkad på dessa sättet för att passa med dy22 för deras egna sortiment för just vattenmätare.

Dessa ventiler har bara en "halv" dubbelmutter direkt på ventilen.

Fyra olika modeller av fullflödesventiler med vred i färgerna blått och rött, designade för att passa med dy22 vattenmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Rickard.
Mazen Mazen skrev:
Det är väl just för att det ska falla in i "system-vatette" som dom pushar så hårt för, deras olika ventiler passar t ex direkt på deras ända vilket jag antar är grundtanken här.

Marknaden för konsoler med vanlig rörgänga är ju inte obefintlig heller så det känns väl rimligt för VA att stå ut lite.

Förstår helt deras tanke med att allt passar ihop som lego i deras system, men det blir då tyvärr "obrukbart" om man som jag har befintliga kopplingar/ventiler man vill behålla.
Blir att beställa fler kopplingar och mocka ihop.

Krilleman
Mazen Mazen skrev:
Förstår helt deras tanke med att allt passar ihop som lego i deras system, men det blir då tyvärr "obrukbart" om man som jag har befintliga kopplingar/ventiler man vill behålla.
Blir att beställa fler kopplingar och mocka ihop.
Är det då inte bättre att köpa en VM-kosnsol som du ursprungligen tänkte dig?

https://www.hornbach.se/p/beluco-vattenmatarkonsol-a500-1-g20-5208020/5112479/

Beluco vattenmätarkonsol i metall med anslutningsgängor i mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det då inte bättre att köpa en VM-kosnsol som du ursprungligen tänkte dig?

[länk]

[bild]
Du har rätt.. är nog enklast iaf.
Får bara komma över att inte använda Vatette hela vägen.. men passar deras kulventil på den länkade konsolen?
För en sådan är tänkt att monteras på utgående.

Och vad ska man använda som passbit i väntan på den nya mätaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.