Har 50mm dräneringsslang och avloppsrör som skall kopplas till radonsug (kanalfläkt väggmonterad) med 100 eller 125mm anslutning. Finns det några färdiga adapters/dimensionsförändringar mellan VVS och ventilation man kan använda? Om man ska bygga själv, vad är lämpliga delar då?
Gissar att jag inte vill sticka ner 100mm galvat spirorör ner gruset under plattan (risk för korrosion), utan gör skarven mellan avloppsrör och spiro ovan golv.
 
En kort fråga. Hur har du tänkt att en radonsug ska kunna suga underifrån plattan och kopplas till avloppet. Ska det blåsa mot avloppet.
 
J jonaserik skrev:
En kort fråga. Hur har du tänkt att en radonsug ska kunna suga underifrån plattan och kopplas till avloppet. Ska det blåsa mot avloppet.
Nej, inte så. Jag använder dräneringsslang och avloppsrör i gruslagret som kanal för att suga ur radonet. Detta ansluts sedan till en kanalfläkt som suger genom kanalen och blåser ut på utsidan av fasaden.
 
R
Mig veterligen finns inga färdiga kopplingar emellan spirorör och avloppsrör utan man får trä i dom i varandra och täta med lämplig massa och tejp, om man inte ber en plåtslagare att göra en adapter i plåt..
 
OK , när det sugs underifrån så kommer det att bli en hel del väta med och den kondenserar i drän/rör, så se till att dränrör ligger så långt som möjligt upp mot översidan. Då rinner det ut under golvet. Jag skickar ut det i himlen, men har ett lite vattenlås och ut i avloppet. Sen om det finns kalk i jorden så kommer det att sätta sig i röret ut. Spiro kommer att rosta rätt bra, så tänk om det går att ha plast hela vägen ut. Jag har en fläkt i ett 110 avlopsrör med motordimmer som inställd på ca 2 mm vattenpelare ( undertryck ). Ingen mening med att ha storm i rören, det ska bara suga sakta men säkert.
 
Spiro blir bara från golvet någon meter upp på vägg till kanalfläkten, så den materialkostnaden blir minimal.
Känns som det är oundvikligt att dra med fukt upp. Dock kanske jag ska ha svag lutning bort från fläkten sista 2 metrarna så ev vatten rinner bort och dräneras ut genom slangen.
Hoppas på att få plats med 15cm grus/singel, så 50mm dräneringsslangen får ligga i översta delen. Sedan kommer någon plast/duk och därefter 200mm cellplast och slutligen 10cm armerad betong.
 
Det finns många sätt att skarva på 100 espektive 125 spiro från 50 mm och uppåt, bara söka på övergång XX mm till XX mm avloppsrör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.