4 428 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Ledad strålsamlare till kökskran som INTE är snålspolande?
Sida 1 av 2
I en BRF har vi fått veta att våra problem med avlopp som sätter igen beror på snålspolande strålsamlare i köken.
Typiskt nog var det BRF:en som bytte dessa för några år sedan i syfte att spara vatten. Därav behöver BRF:en nu också se till att de byts till strålsamlare som ger högre flöde för att åtgärda problemet.
Söker tills ögonen blöder men jag hittar inga som är uttalat icke snålspolande. Tips mottages tacksamt!
Typiskt nog var det BRF:en som bytte dessa för några år sedan i syfte att spara vatten. Därav behöver BRF:en nu också se till att de byts till strålsamlare som ger högre flöde för att åtgärda problemet.
Söker tills ögonen blöder men jag hittar inga som är uttalat icke snålspolande. Tips mottages tacksamt!
Högst oklart. De som spolade konstaterade bara genom att titta på strålen att det var alldes för lite vatten. Vet inte heller flödet på de nuvarande snålspolande - det står inget fabrikat på dem heller. Tror jag får ta en hink, spola fullt under en minut och mäta hur mycket det blev.E etompau skrev:
E edmund skrev:
Hur upplever du själv strålen? Kommer det onormalt lite vatten ur munstycket?
Vilka var "de som spolade" någon konsult eller VVS-anställd? Man kan ju tycka att de borde ha någon uppfattning om modell som fungerar.
Sedan begränsar ju också bottenventilen i vasken vattenflödet.
Det låter skumt i mina öron också. Det mesta vattnet som hamnar i köksavloppet har väl tagit omvägen via diskho, kastruller etc. och då lär det kvitta hur lång tid det tog att tappa upp. Det är dessutom oftast varmt och kommer i större mängder och borde spola rent mycket bättre än än kran som står och rinner ett tag.
Visst den delen som kommer från att man sköljer mat, tvättar händer etc. kanske i vissa fall kan vara den lilla skillnaden som gör att det går bra, men då känns det som att avloppet måste vara i riktigt risigt skick, typ gjutjärnsrör fyllda med rostavlagringar.
Visst den delen som kommer från att man sköljer mat, tvättar händer etc. kanske i vissa fall kan vara den lilla skillnaden som gör att det går bra, men då känns det som att avloppet måste vara i riktigt risigt skick, typ gjutjärnsrör fyllda med rostavlagringar.
Upplever strålen som så svag att jag själv monterade bort begränsningen efter någon veckaE etompau skrev:
De flesta idag använder diskmaskin och diskar resten under rinnande vatten. Troligen mindre problem om man handdiskar, fyller hon och sedan släpper ut allt på en gång.B Bigfoot skrev:Det låter skumt i mina öron också. Det mesta vattnet som hamnar i köksavloppet har väl tagit omvägen via diskho, kastruller etc. och då lär det kvitta hur lång tid det tog att tappa upp. Det är dessutom oftast varmt och kommer i större mängder och borde spola rent mycket bättre än än kran som står och rinner ett tag.
Nu har jag mätt lite med en 5-literskastrull och stopp-ur.
Med den av föreningen installerade strålsamlaren: 8,1l/min.
Samma kran utan strålsamlare öht: 16,3l/min.
Omodifierad 4-5 år gammal Grohe kran: 11,3l/min
Ser inte ut att vara stor skillnad men Grohe-kranen har 40% högre vattenflöde.
Med den av föreningen installerade strålsamlaren: 8,1l/min.
Samma kran utan strålsamlare öht: 16,3l/min.
Omodifierad 4-5 år gammal Grohe kran: 11,3l/min
Ser inte ut att vara stor skillnad men Grohe-kranen har 40% högre vattenflöde.
Redigerat:
Jag misstänker att man skulle komma längre genom att öka temperaturen på varmvattnet eller be fler boende installera diskmaskin. Vi hade liknande problem i en brf jag bodde i tidigare och det var huskroppen med en massa gamlingar som alltid fick stopp. De spolar nästan aldrig vatten alls, och diskar knappt något heller. Problemet löstes genom årlig förebyggande spolning av rören. Det går inte att tvinga pensionärer att slösa vatten, de fattar inte.
Varmvattentemperaturen är så det räcker men tyvärr tar det väldigt lång tid innan det kommer varmvatten så det mesta som spolas ut är kallt. Antar att sådant är svårfixat?S Sackaros skrev:Jag misstänker att man skulle komma längre genom att öka temperaturen på varmvattnet eller be fler boende installera diskmaskin. Vi hade liknande problem i en brf jag bodde i tidigare och det var huskroppen med en massa gamlingar som alltid fick stopp. De spolar nästan aldrig vatten alls, och diskar knappt något heller. Problemet löstes genom årlig förebyggande spolning av rören. Det går inte att tvinga pensionärer att slösa vatten, de fattar inte.
Tror inte heller på lösningar som förutsätter att folk beter sig på ett visst sätt. De flesta kommer inte att köra i lite handdiskmedel i avloppet, fylla upp en ho med hetvatten och sedan släppa ut det en gång i månaden.