B byggarätt skrev:
Ja det som står i PBL gäller inte på det sätt som några tror!
Vid ett kalhygge tex så kan vattenhållande minska otroligt...skogsbrand? Samma sak det är inte fastighetsägarens sak att hantera utan det har naturliga orsaker!
En bäck en torrlagd sjöbotten du har eget ansvar för att ta hand om extra vatten och infiltrera det men ett dike som inte dränerar är inte bygglovspliktig om det inte finns vattenlagstiftning som reglerar begränsningar... motsatsen för mycket vatten gäller bara ifall någon aktivt slutar ta hand om vatten på sin egen fastighet
Men att som i TS fall plötsligt välja att leda takavvattningen till en bäck eller dike är inte en naturlig händelse.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men att som i TS fall plötsligt välja att leda takavvattningen till en bäck eller dike är inte en naturlig händelse.
Vem har sagt att diket transporterar takavvattning ?

P
B byggarätt skrev:
Vem har sagt att diket transporterar takavvattning ?
Dagvatten är normalt sett vatten som samlas på tak och gator osv . Regnvatten som leds iväg från stuprör och hårda ytor.. Vatten som inte är avloppsvatten som behöver renas innan man släpper ut det nånstans.

P polaris78 skrev:
Dagvatten är normalt sett vatten som samlas på tak och gator osv . Regnvatten som leds iväg från stuprör och hårda ytor.. Vatten som inte är avloppsvatten som behöver renas innan man släpper ut det nånstans.
Det är ingen som sagt annat än att grannen grävt ett dike till en bäck på sin egen tomt

Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du syftar på, men du skrev att det alltid är ok att leda ut vatten i en bäck. Och det är inte sant.
Om det är vatten som rinner från regnvatten på din fastighet och du inte gör annat än gräver ett dike så är det tillåtet om diket har mått som inte är bygglovspliktigt och inte tar vatten från annan byggnad!

Nissens
A ArneTW skrev:
Kanske jag inte förstår... En bäck för mig är ett litet vattendrag där det alltid rinner vatten.

Kan finnas fisk och vattenliv i den.

De är vanligtvis oreglerade och flödet varierar med regn och avsmältning.

Jag kan inte se hur grannens avvattning skulle påverka mer än ytterst marginellt.

En stenkista skulle ju inte ändra mängden vatten utan bara sprida ut den över tid.
Går det inte att rensa bäcken nedåt?

/ATW
Självklart gör det skillnad att tillföra nederbörd kanske från ett par hundra kvadratmeter tak plus dräneringsvatten i en bäck. Om dessutom många fastigheter gör detsamma till nämnda bäck, så är det snart ett stort problem. Och det är ju också självklart att en stenkista gör skillnad, det är ju därför man har dem... det hjälper marken att ”svälja” vattnet så att det så småningom når grundvattnet och aldrig hamnar i bäcken...

Nissens
B byggarätt skrev:
Om det är vatten som rinner från regnvatten på din fastighet och du inte gör annat än gräver ett dike så är det tillåtet om diket har mått som inte är bygglovspliktigt och inte tar vatten från annan byggnad!
Och vad har det med ts bäck att göra?

Nissens Nissens skrev:
Och vad har det med ts bäck att göra?
Läs TS inlägg!

P
B byggarätt skrev:
Det är ingen som sagt annat än att grannen grävt ett dike till en bäck på sin egen tomt
Jo det här tolkar jag så iaf :)

K Klinker66 skrev:
Grannen släpper ut sitt dagvatten/grundvatten genom att leda vattnet i en utgrävd ränna i marken ut i den remsan av bäck som han har på sin tomt som strax därefter övergår på min tomt där det är jag som drabbas av stundtals ordentligt överflöd av vatten.
Och att leda ut dagvatten i en bäck är i dom allra flesta fall fullt lovligt pga att det mesta av det troligen ändå hamnar i bäcken, utom den lillla del som marken hinner ta upp. Att det står att man ska ta hand om vattnet på sin egen tomt gäller ju inte riktgit om det finns en bäck eller dike angränsande till tomten. ska man komma nånstans med det då så måste man ju tydligt visa nån dränerar grundvatten eller en sjö eller nåt så det kommer betydligt större mängder än nattens regn som leds ut i bäcken.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Nissens
B byggarätt skrev:
Läs TS inlägg!
Jag har läst det, och det står ingenting om vad ditt inlägg har med bäcken att göra. Man får INTE leda vatten till en bäck hur som helst. Oavsett vad du och andra säger.

P
Nissens Nissens skrev:
Jag har läst det, och det står ingenting om vad ditt inlägg har med bäcken att göra. Man får INTE leda vatten till en bäck hur som helst. Oavsett vad du och andra säger.
kom gärna med en källa på det.. Och där det framgår att man har en bäck i tomtgräns. eller annan naturlig avrinning av vatten.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vadå leda vatten?
Att gräva ett dike som inte är bygglovspliktigt är tillåtet

Beskrivningen är luddig. Att dra takavvattning direkt till bäck är inte självklart okej. Men att gräva ett dike för att avvattna tomten är sannolikt okej.

Vad som är gjort och varför det påverkar TS begriper jag inte riktigt.

Nissens
P polaris78 skrev:
kom gärna med en källa på det.. Och där det framgår att man har en bäck i tomtgräns. eller annan naturlig avrinning av vatten.
Jag har som jag skrivit tidigare själv suttit med detta problemet och tänkte göra som TS granne tydligen gjort. Kommunen gjorde klart för mig att det är otänkbart och att jag inte fick lov att göra så, och kommunen godkänner inte det. De förklarade varför också som jag redan skrivit tidigare i denna tråden.
Så, jag ägnar mig inte åt gubbgissningar. Visa en länk som säger att det är tillåtet. :)

P
Nissens Nissens skrev:
Jag har som jag skrivit tidigare själv suttit med detta problemet och tänkte göra som TS granne tydligen gjort. Kommunen gjorde klart för mig att det är otänkbart och att jag inte fick lov att göra så, och kommunen godkänner inte det. De förklarade varför också som jag redan skrivit tidigare i denna tråden.
Så, jag ägnar mig inte åt gubbgissningar. Visa en länk som säger att det är tillåtet. :)
Lades ner senast i tisdags, kommunen har sett ritningar hur det skulle göras och hade inga invändningar. takavvattning plus dränering slutar i dike som 20 m senare slutar i bäck. så man gör ,sen om nån ärthjärna på kommunen tror nåt annat så är det väl så i deras värld.. dock inte i verkligheten.. :)
Sen är det väl å andra sidan inte ovanligt att kommunen lyckas anställa nån okunnig som i början av sin karriär tittar efter miljökrav som är långt högre än vad man har lagstöd för att kräva..:)
Verkar ju bara anställas miljömupppar med storhetsvansinne till vissa tjänster hos kommunerna

Enda gången jag kan tänka mig låta bli är väl om kommunen har avlopp och dagvattennät i området , då kan jag tänka mig att dom tycker att det ska anslutas till deras dagvattensystem om det är tillräckligt tilltaget, på många håll så är dagvattennäten underdimensionerade så då duger fungerande bäckar och diken som vattenavledning... Sen kan det ju ibland vid nybyggen i områden med där det vart mer vattenbrist i brunnar och sånt så finns det ju vägledning för kommuner att föredra system med stenkistor och liknande då man snabbare får ner vattnet till grundvatten och då är man mer på från kommunen att ny bebyggelse inte ska påverka lika mycket som äldre ev gjort men nåt generellt förbud att man inte får släppa ut dagvatten från taket i närmaste bäck existerar inte vad jag vet iallfall. Sen kan det ju finnas lokala problem med bäckar som leder till större vattendrag som översvämmas ofta och då kan såklart kommuner vara mer restriktiva och lokalt lägga hårdare krav att man ska dränera vatten på egna tomten och inte bara leda ut det i lämpligt dike eller vattendrag.

Och jag antar att ts bor i område utan kommunalt dagvattennät eftersom man valt att leda bort vatten till naturliga vattendrag.

Sen om det verkligen är grannens nya extra dagvattten som är orsaken till Ts problem här har vi ju lite svårt att bedömma utan en bättre bild av hur det ser ut runt dessa fastigheter men oftast så är ju inte en fastighets dagvatten skillnaden mellan om en bäck översvämmas eller inte.
Så nej det var ingen gubbgissning härifrån heller..

Redigerat:
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.