Hej mina bekanta.

Jag har två utrymmen (dimensioner; 575mm lång, 160mm hög, 385mm djup) som jag vill ha upplyst på ett display-aktigt vis, i multikulör, med smart funktioner.
Det är en Tv-bänk med tre ”hål”, de 2 yttersta vill jag ha upplyst.

Jag söker en/flera LED-lister där man kan klippa av önskad längd, men även kunna använda resterande då änna va.
Köpte ”Nedis Smart LED-list med Wifi 5m” från Kjell och Company, men jag behöver ju ytterligare en strömadapter samt metoden för att koppla nämda strömadapter till ”stumpen” av LED-rullen.

Jag har en lödstation & gott om verktyg men jag behöver tipps och råd!

• Svart hyllmöbel med dekorationer, Harry Potter-bok, godisautomat, soundbar och en PS5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wi-Fi-kompatibelt, smart RGB LED-ljusremsa med appstyrning, färgskiftande, 5 meter lång.
    Skapa konto
Walle85
Om du klarar dig på totalt 5m och kan tänka dig att allt styrs från samma wifi kontroller (strömadapter) så är Nedis slingan bara att klippa av vid markeringarna som finns och sedan löda på och dra en förlängningskanel till nästa del av slingan som ska monteras. Det går även att parallelkoppla dem. Du behöver dock köpa en kabel med tillräckligt många ledare, förslagsvis en nätverkskabel typ cat6a.

Bifogar ett exempel på detta som jag gjort med min Nedis slinga. Hoppas du förstår hur jag menar.

• Oorganiserade kablar, strömadapter, vägguttag, rörspole, trassligt, teknisk oordning, vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
iRawBine
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Om du klarar dig på totalt 5m och kan tänka dig att allt styrs från samma wifi kontroller (strömadapter) så är Nedis slingan bara att klippa av vid markeringarna som finns och sedan löda på och dra en förlängningskanel till nästa del av slingan som ska monteras. Det går även att parallelkoppla dem. Du behöver dock köpa en kabel med tillräckligt många ledare, förslagsvis en nätverkskabel typ cat6a.

Bifogar ett exempel på detta som jag gjort med min Nedis slinga. Hoppas du förstår hur jag menar.
Hej! En person håller en RGB LED-ljuslist; tummen visar tecken på nagelbitning eller hudskada.
Skapa konto
Närbild på en LED-drivarens etikett med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar, hållen av en person.
Skapa konto
En person håller en RGB LED-ljuslist; tummen visar tecken på nagelbitning eller hudskada.
Skapa konto

Jag lyckades löda ihop 2st 600mm LED lister, med en 660mm förlängning (2x0,35mm). Har dubbelkollat alla mina kopplingar med multimeter.

När jag kopplar in den så lyser den endast vitt och när jag, med hjälp av tillhörande app, försöker byta färg så tjuter transformatorn till och sedan händer ingenting.

Hade högst uppskattat om du kan hjälpa mig lista ut vad felet kan bero på.

Tack på förhand, bifogar bilder samt en video.

Walle85
Sett till längden på led slingorna så ska det inte vara några problem att driva detta (ditt drivdon sett till specifikation är identiskt med det jag har), och om du mätt upp från ena änden till andra att allt är korrekt kopplat så ska det vara bra, har du testat att vicka lite på slingan när du mäter? Jag har själv upplevt att det bara går att styra det vita ljuset ifall man råkar skada ledarbanorna på baksidan av strippen, dvs det blir glapp om den får ett brott eller om man inte klipper i mitten av de anvisade lödpunkterna.
Ett alternativ är att testa dem individuellt, för att se om det är en av dem som skapar problem.

Bifogar ett exempel på detta problem som jag själv hade, testade bara det vita ljuset vid installation, en skarv blev dålig och då fungerade inte färgerna.

Har dock inte haft problem med att det blinkar/flimrar och låter konstigt. När du mäter upp allt antar jag att du mäter över bägge slingorna, dvs från varje ytterdel?

Modernt kök med vita skåp och inbyggda apparater; gröna LED-lampor under skåpskant.
Skapa konto
Köksinteriör med vit lucka, blått ljus, moderna vitvaror i bakgrunden.
Skapa konto
Modernt kök med vita skåp, inbyggd ugn och ljusslinga under överskåp. Magnetisk anslagstavla med lappar i bakgrunden.
Skapa konto

BTW, eftersom du inte visar bild på skarven så antar jag att du följde mitt råd om cat6a kabel?

"Du behöver dock köpa en kabel med tillräckligt många ledare, förslagsvis en nätverkskabel typ cat6a."

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.