Jag installera precis en LED dimmer av märke Vadsbo LDN200. Jag valde den eftersom nolla inte var framdraget.
Jag kopplade en enpolig vippströmbrytare till detta.

Det märkliga är dock att själva dimmerfunktionen inte fungerar. Jag har köpt dimmbara LED lampor så det borde inte vara det.
När jag trycker en gång på strömbrytaren och låter den vippa tillbaka så tänds lamporna. Gör jag det igen släcks dem.
Men trycker jag in och håller in, då händer ingenting, förrän jag släpper och då släcks lamporna.

Någon som kan ha en idé om vad det kan vara?
Jag testade byta vippen så den vippar åt andra hållet, men då varken tändes eller släcktes lamporna, så jag tror att vippen ska sluta kretsen förutom när man trycker in den.
 
* Har du testat att justera de olika inställningarna som finns på dimmern?
* Byt LED till en vanlig glödlampa och se om den går att dimma.
 
Ja jag har ändrat dem men det hjälpte inte. Ringde tillverkaren och det kanske är något med hur brytaren är installerad. Ska kolla på det nästa gång jag är på plats
 
J jontaa skrev:
Ja jag har ändrat dem men det hjälpte inte. Ringde tillverkaren och det kanske är något med hur brytaren är installerad. Ska kolla på det nästa gång jag är på plats
Har du testat att byta till den andra pilen i strömbrytaren? Alltså koppla ur tändtråden helt i brytaren och sätta den på den andra utgången?
 
B Berrabus123 skrev:
Har du testat att byta till den andra pilen i strömbrytaren? Alltså koppla ur tändtråden helt i brytaren och sätta den på den andra utgången?
Jag funderade lite på det. Men dimmern som var där innan fungerade. Undrar hur det blir om man kopplar in tändtråden fel på en dimmer, dimmrar den inte alls?
 
J jontaa skrev:
Jag funderade lite på det. Men dimmern som var där innan fungerade. Undrar hur det blir om man kopplar in tändtråden fel på en dimmer, dimmrar den inte alls?
Nej det dimras inte öht på en återfjädrande tryck knapp om man lagt in tändtråden på fel sida.
 
B Berrabus123 skrev:
Nej det dimras inte öht på en återfjädrande tryck knapp om man lagt in tändtråden på fel sida.
Men om dimmern som satt där innan (en med ratt) fungerade att dimmra, kan man inte anta att tändtråden var rätt enligt hur den var inkopplad i den?
 
J jontaa skrev:
Men om dimmern som satt där innan (en med ratt) fungerade att dimmra, kan man inte anta att tändtråden var rätt enligt hur den var inkopplad i den?
Nej. Koppla in tändtråden på andra utgången så ska du se att det fungerar som det ska :)
 
Där ser du skillnaden på en dimmer kontra enpolig brytare. En dimmer har ju bara ett ställe man kan koppla in tändtråden på medan en brytare har 2st utgångar. Beroende på vilken utgång man väljer så bryter ju brytaren strömmen på 2olika sätt, ena sättet så bryter den när den är nerslagen och andra när den är uppslagen :D
 
  • Elektriskt kopplingsschema som jämför installation av en dimmer och en enpolig brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Berrabus123 skrev:
Där ser du skillnaden på en dimmer kontra enpolig brytare. En dimmer har ju bara ett ställe man kan koppla in tändtråden på medan en brytare har 2st utgångar. Beroende på vilken utgång man väljer så bryter ju brytaren strömmen på 2olika sätt, ena sättet så bryter den när den är nerslagen och andra när den är uppslagen :D
Men bara för att bekräfta. Tändtråden är inte inkopplad på strömbrytaren, utan tändtråden är inkopplad i dimmern, enligt detta diagram:
Elkopplingsschema för en dimmer med beteckningar för strömbrytare, tändtråd och dimmeranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde samma tråd som var inkopplad där tändtråden skulle vara inkopplad på gamla dimmern och satte den på vänstraste utgången på diagrammet här ovan.
Så att koppla in tändtråden på andra utgången skulle vara att byta tråd på vänstraste och näst vänstraste på ovan diagram.

Men sen har vi ju strömbrytaren. Det är ju precis som du säger en ingång på undersidan och två möjliga på översidan.
Om jag har impulsfjädern i överkant och byter övre tråden mellan vänstra och högra ingången så får jag antingen att brytaren skickar en signal hela tiden till dimmern, som bryts när jag trycker in den och återfås när jag släpper. Eller så är det tvärtom. Ingen signal när jag inte rör brytaren och signal när jag håller in knappen.

Jag tänker mig att jag får samma byte mellan de två lägena genom att flytta impulsfjädern till nederkant istället. Och det var det jag har testat redan. När jag hade fjädern i överkant så kunde jag stänga av och på lamporna, men när jag höll in dimmades det inte och när jag släppte släcktes dem.
När jag istället flyttade fjädern till nederkant kunde jag inte längre slå på lamporna. Jag tänker mig att det är precis samma som att flytta den övre kabeln.

Det jag har kvar att testa är:
* Byta plats på fas och tändtråd i dimmern.
* Ta bort strömbrytaren och istället ta en fast kabel som jag sätter fast i dimmern på ingång S, och sedan duttar på L för att simulera vad brytaren gör.
* Testa skruva på alla inställningar på dimmern och se om något blir annorlunda.

Om du tror att det skulle göra skillnad att flytta övre kabeln på strömbrytaren kan jag testa det också. Vad tror du?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.