Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Hej, jag köpte lite ny växtbelysning för säsongen. Samtliga chiliplantor drogs upp med denna armatur men jag noterade att plantorna inte ser riktigt friska ut. Bladen är mer bleka och en del av dessa är lite svartprickiga.
Det jag gjorde ganska tidigt när detta noterades var att flytta vissa plantor till en annan belysning med klassiska T5-lampor. Dessa har inte lika hög effekt som den nya led-armaturen. Trots detta ser dessa chilis mycket friskare ut. Växterna är mycket grönare och har växt bättre i storlek.
En annan notis är att jag tyckte plantorna började blomma ovanligt tidigt. Kan dock vara inbillning.
Växterna får chili-gödning en gång i veckan.
Någon som har någon tanke och fundering?
Edit: har lite problem med bladlöss, som jag försöker behandla med en såpa-lösning.
Det jag gjorde ganska tidigt när detta noterades var att flytta vissa plantor till en annan belysning med klassiska T5-lampor. Dessa har inte lika hög effekt som den nya led-armaturen. Trots detta ser dessa chilis mycket friskare ut. Växterna är mycket grönare och har växt bättre i storlek.
En annan notis är att jag tyckte plantorna började blomma ovanligt tidigt. Kan dock vara inbillning.
Växterna får chili-gödning en gång i veckan.
Någon som har någon tanke och fundering?
Edit: har lite problem med bladlöss, som jag försöker behandla med en såpa-lösning.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Känn på hur varma bladen blir. Jag skulle kunna tänka mig att bladen riskerar att skadas om temperaturen går en bit över 40 grader, det är i alla fall så jag tänker för att avgöra när det är dags att fälla persiennerna.
Jag vet inte hur det är just med chili men många växter av den här typen börjar sätta knopp när de har fått en viss mängd ljus (=samlat på sig en viss mängd energi).
Jag vet inte hur det är just med chili men många växter av den här typen börjar sätta knopp när de har fått en viss mängd ljus (=samlat på sig en viss mängd energi).
Fördel med LED är väl bl.a. att man kan dra ner på vissa spektra som inte behövs, och dra upp andra. Som jag förstått det har olika växter olika behov. Dessutom olika behov under växtcykeln. Nu verkar ju inte din belysning extrem på något sätt, med tex nästan uteslutande röda dioder, utan du har ju mycket vitt ljus. Men även vitt kan ju ha bättre eller sämre spektrum. Det som vore intressant att veta är vilka lysdioder som använts. Vilka armaturer är det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Det är köpt från Ali-Express. Dioderna verkar vara någon Samsung-kopia.L Lilllen skrev:Fördel med LED är väl bl.a. att man kan dra ner på vissa spektra som inte behövs, och dra upp andra. Som jag förstått det har olika växter olika behov. Dessutom olika behov under växtcykeln. Nu verkar ju inte din belysning extrem på något sätt, med tex nästan uteslutande röda dioder, utan du har ju mycket vitt ljus. Men även vitt kan ju ha bättre eller sämre spektrum. Det som vore intressant att veta är vilka lysdioder som använts. Vilka armaturer är det?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Spontat så ser det mer ut som en produkt som är designad för att se bra ut än att vara det. Sannolikt är billigaste LED spott på jula minst lika bra.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jag plantera precis om alla plantor till större krukor. Jag noterade en del löss. Plantorna doppades i en blandning av vatten/såpa/t-röd. Jag börjar misstänka att det nästan måste vara skadedjur. Jag har placerat en tomatplanta bland chilisarna för att se hur den tar emot ljuset från led-armaturen.
Jag ska nog inte nästa år försöka övervintra några chiliplantor, då det är dessa som lössen kommer ifrån.
Tacksam för alla svar jag fått!
Jag ska nog inte nästa år försöka övervintra några chiliplantor, då det är dessa som lössen kommer ifrån.
Tacksam för alla svar jag fått!
Ljuset kan du nog utesluta som källa till problemen. Oavsett om den är utformad för att likna de mer professionella dvs med spektrum vitt med liten grön andel och sk far-red mot IR kan den knappast ställa till mer än att vara onödigt ineffektiv.R Real-House skrev:Jag plantera precis om alla plantor till större krukor. Jag noterade en del löss. Plantorna doppades i en blandning av vatten/såpa/t-röd. Jag börjar misstänka att det nästan måste vara skadedjur. Jag har placerat en tomatplanta bland chilisarna för att se hur den tar emot ljuset från led-armaturen.
Jag ska nog inte nästa år försöka övervintra några chiliplantor, då det är dessa som lössen kommer ifrån.
Tacksam för alla svar jag fått!
Du får skaffa en mätare och mäta fotonflödet i umol det är intressant att se skillnaderna mellan olika hästhandlare i den branschen dvs professionell användning. Sista här givetvis inget du ska tänka på det är relativt dyr utrustning även de enklaste men bara som ett exempel på hur det är inom greentech-bondfångeriet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Jag köpte växtlampor till en bekant och de har både väldigt likt dagsljus och ordentligt mycket ljus per lampa, även för 15W-modellen som jag valde. Växer som bara den: https://amzn.eu/d/40Tl3iO Kostade 250kr paret nyligen, så det är väl där normalpriset ligger. Ingen skit enligt min uppfattning iaf.
Jag läste någon som menade att den viktigaste egenskapen för en prisvärd växtlampa var att den inte marknadsfördes dom växtlampa. Då är de i allmänhet rejält överprissatta.
Det ser mer ut som näringsbrist eller problem med över bevattning/dränering än problem med belysningen.R Real-House skrev:Hej, jag köpte lite ny växtbelysning för säsongen. Samtliga chiliplantor drogs upp med denna armatur men jag noterade att plantorna inte ser riktigt friska ut. Bladen är mer bleka och en del av dessa är lite svartprickiga.
Det jag gjorde ganska tidigt när detta noterades var att flytta vissa plantor till en annan belysning med klassiska T5-lampor. Dessa har inte lika hög effekt som den nya led-armaturen. Trots detta ser dessa chilis mycket friskare ut. Växterna är mycket grönare och har växt bättre i storlek.
En annan notis är att jag tyckte plantorna började blomma ovanligt tidigt. Kan dock vara inbillning.
Växterna får chili-gödning en gång i veckan.
Någon som har någon tanke och fundering?
Edit: har lite problem med bladlöss, som jag försöker behandla med en såpa-lösning.
Bladlöss är inte kul, såpa-vatten tycker inte jag fungerar alls.
Jag tycker att duscha plantorna i varmt vatten funkar bättre.
Alternativt köpa rov kvalster.
Klicka här för att svara



