1 257 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
LED-armatur med 118 000 timmars livslängd?
Måste byta lysrörsarmaturen i köket på landet eftersom plasten spricker. Vill ha kvar 1950-talskänslan. En armatur som skulle passa någotsånär är
Det verkar inte gå att byta ljuskälla utan proffshjälp, inte så bra, men tillverkaren lovar 118000 timmars livslängd. Det räcker för mig och även barnen men låter osannolikt. Garantin är 5 år. Vad kan man hoppas på i verkligheten? Garantin är 5 år men att byta skulle nog kräva proffshjälp.
LED-ARMATUR DESIGNLIGHT LINY 20W 600MM
Det verkar inte gå att byta ljuskälla utan proffshjälp, inte så bra, men tillverkaren lovar 118000 timmars livslängd. Det räcker för mig och även barnen men låter osannolikt. Garantin är 5 år. Vad kan man hoppas på i verkligheten? Garantin är 5 år men att byta skulle nog kräva proffshjälp.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Svårt att säga. LED armaturer slits typsikt sett väldigt långsamt, eller inte alls. Men som allt annat tekniskt kan de gå sönder mer eller mindre spontant. Men det har alltså inte så mycket med ålder att göra. Erfarenhet från vanliga LED lampor är ju att vissa går sönder efter kort tidandra håller i 5 år, många går "aldrig" sönder.
Själva lysdioden som lyser, och drivelektroniken som reglerar strömmen till den slits i princip inte. Den kommer att ge lika mycket ljus om 100 år, om den inte gått sönder. Men en LED lampa har en lysdiod som ger en enda färg, oftast blått ljus. Runt den finns ett lager flouroscerande material som "laddas" av det blåa ljuset, och sedan avger en färgblandning som ger vitt ljus. Det materialet mattas av och bryts ned med åldern, och framförallt om det är varmt. så även en LED lampa kommer att lysa svagare när den åldras.
Elektronik går sönder förr eller senare, men det är i princip lika stor/liten sannolikhet att den går sönder om en sekund som i nästa sekund, eller nästa osv. Om tillräckligt många sekunder så blir den samlade sannolikheten nära ett.
Själva lysdioden som lyser, och drivelektroniken som reglerar strömmen till den slits i princip inte. Den kommer att ge lika mycket ljus om 100 år, om den inte gått sönder. Men en LED lampa har en lysdiod som ger en enda färg, oftast blått ljus. Runt den finns ett lager flouroscerande material som "laddas" av det blåa ljuset, och sedan avger en färgblandning som ger vitt ljus. Det materialet mattas av och bryts ned med åldern, och framförallt om det är varmt. så även en LED lampa kommer att lysa svagare när den åldras.
Elektronik går sönder förr eller senare, men det är i princip lika stor/liten sannolikhet att den går sönder om en sekund som i nästa sekund, eller nästa osv. Om tillräckligt många sekunder så blir den samlade sannolikheten nära ett.
Som hemapularen skriver, den faktiska brintiden är ju nästan oändlig men det betyder inte att elektronikkretsen som styr led delen lever för evigt. Har haft ett par ikea led spottar som dött. Tror faktiskt att de dör av värmeslag men detta var nog deras första modell.
Tack för info!
Har köpt armaturen och ställt in allt. Klar att installera. Ska anlita behörig elektriker för säkerhets skull.
Man kan välja mellan 3000 och 4000 K ljustemperatur, men bruksanvisningen visar inte var brytaren för val av ljustemperatur sitter. Det stod MM och MN vid en brytare, kunde det vara den? Jag ringde supporten och fick bra hjälp. Om man läser från andra hållet står det WW för Warm White och NW för Normal White. Kineserna tycker att kallvita 4000K är normalt.
Olika rader LED kopplas in för ljustemperaturen. Effektväljaren funkar på liknande sätt. En del dioder kopplas bort. Jag vill ha ljust och får 2700 lumen med mattfiltret installerat. Då drar den 20 W. Går att sänka till 1470 lm. (Utan mattfiltret syns gula LED-dioderna, passar inte i en äldre miljö.)
Själva produkten känns gedigen, även om jag hellre sett skruvar än klämmor för att säkra elanlutningen.
Livslängden ska alltså vara 118 000 timmar och det är 5 års garanti.
IP-klassad om man använder alla packningar som medföljer. Borde då också bli flugtät, en bra bonus.
Har provkört och den lyser bra.
Har köpt armaturen och ställt in allt. Klar att installera. Ska anlita behörig elektriker för säkerhets skull.
Man kan välja mellan 3000 och 4000 K ljustemperatur, men bruksanvisningen visar inte var brytaren för val av ljustemperatur sitter. Det stod MM och MN vid en brytare, kunde det vara den? Jag ringde supporten och fick bra hjälp. Om man läser från andra hållet står det WW för Warm White och NW för Normal White. Kineserna tycker att kallvita 4000K är normalt.
Olika rader LED kopplas in för ljustemperaturen. Effektväljaren funkar på liknande sätt. En del dioder kopplas bort. Jag vill ha ljust och får 2700 lumen med mattfiltret installerat. Då drar den 20 W. Går att sänka till 1470 lm. (Utan mattfiltret syns gula LED-dioderna, passar inte i en äldre miljö.)
Själva produkten känns gedigen, även om jag hellre sett skruvar än klämmor för att säkra elanlutningen.
IP-klassad om man använder alla packningar som medföljer. Borde då också bli flugtät, en bra bonus.
Med tanke på att det motsvarar drygt 13 år så kan man ju undra varför de bara ger 5 års garanti.M måns hagberg skrev:
Ett företag som lovar att en belysning ska kunna vara på i 13 år i sträck ljuger. Tyvärr har du låtit dig luras, eller tror du de har testat att det funkar i 13 år. Ungefär som solcellsleverantörer som lovar 30 års hållbarhet.
Det är ju en utfästelse som tillverkaren aldrig behöver stå för eftersom 118 000 timmar är mer än 13 år, då både garanti och reklamationsfrist gått ut för länge sedan.M måns hagberg skrev:
Har, mest för skojs skull, försökt reklamera LED-lampor hos IKEA som gått sönder långt innan den utlovade livslängden men utanför reklamationsfristen, men nej, - "det är bara ett påstående som vi inte står för".
De kan lika gärna skriva att de håller 16 miljoner timmar...
Jag tycker också att det där med 118000 timmar är rätt fånigt. Men Designlight kan nog hedra garantin i de där fem åren. Nuförtiden brukar bättre leverantörer helt enkelt skicka en ny om man hör av sig. Teoretiskt kan drivdon och LED-moduler bytas.
Sitter nu uppe i köket. Elektrikern monterade de medföljande packningarna med de medföljande rostfria brickorna då han satte upp armaturen. Det blev ljust och fint i köket! Förhoppningsvis ska ingen fluga kunna leta sig in.M måns hagberg skrev:Tack för info!
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Om vi antar att det finns någon seriös tanke bakom siffran. Så är det förhoppningsvis något man siktar på i kontruktionsarbetet.M måns hagberg skrev:
Man har modeller för att räkna fram livslängden för varje ingående komponent, och så räknar man fram en statistisk livstid att ex. 90% av de tillverkde enheterna skall hålla i 118 000 timmar.
Där jag arbetar som konsult just nu har vi produkter där vissa komponenter är omöjliga att få upp den statistiska livslängden på. Då stoppat man in ett par extra och en del (ganska dyr) elektronik som kan koppla om signalflödet när ett steg går sönder.
Är inte direkt insatt, men rätt säker på att "livslängden" är det s.k. L70-talet som (endast) handlar om den projicerade degraderingen av ljusstyrkan. Dvs. efter 118 000 timmar skall ljuskällan leverera 70% av den ursprungliga ljusstyrkan. Huruvida lampan faktiskt överlever så länge tar man inte hänsyn till. Det handlar alltså inte om något MTBF eller liknande som man naivt skulle kunna tro.H hempularen skrev:
Lurendrejeri? Ja, det kan man helt klart tycka.
Intressanta förklaringar! Jag tycker ju också att det där med 118 000 timmar är ganska så fånigt. Snarare avskräckande än ett säljargument.
Jag kollade därför upp företaget extra noga och det framstod som seriöst. Då jag väl köpt behövde jag hjälp med inställning av ljustemperaturen. De svarade i telefon och redde ut saken. Nu är lampan på plats och verkar vara bra.
Jag kollade därför upp företaget extra noga och det framstod som seriöst. Då jag väl köpt behövde jag hjälp med inställning av ljustemperaturen. De svarade i telefon och redde ut saken. Nu är lampan på plats och verkar vara bra.
Klicka här för att svara