Det är bara att konstatera att det iallafall vad gäller LB-hus verkar vara väldigt olika från plats till plats. Dvs funderar man på ett hus därifrån bör man kolla referenser från köpare i närområdet, inte från hela landet.

Menade inte alls att kritisera, ber om ursäkt om det uppfattades på det viset.

Därimot tycker jag "personligen" att hela förloppet verkar vara huller om buller.
Med det menar jag att jag aldrig skulle fått för mig att gå o köpa ett hus UTAN att först ha pratat med banken så man vet att man har dem med sig. Så var det kanske för er också, men det framgår inte i din historia i första inlägget.
Fortsatt så uppfattade jag det som att ni även skrivit på kontrakt för husköpet och haft byggmöte innan bankbesöket, eller är jag helt fel ute här ?

När jag sa att grunden gärna ska torka i 100 dagar (Ca) så menar jag inte att husbygget kommer stå helt stilla. Efter 1-2 veckor brukar de flesta husföretag resa väggar osv...
Därimot GOLV som klinker,kakel och annat BÖR man hålla inne med, gärna tills precis inan ni ska flytta in.

Jag missade helt att du nämt stomrest, där av min undran för levtiden.

Finns bland annat en del trådar om det här på forumet, här är 1 av dem http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14067-torktid.html

I villket fall som helst så är det en mycket tråkig historia, för det är aldrig roligt när det går fel.
Vare sig det är ett husbygge eller andra viktiga ting i sitt liv.
Och ni verkar ha råkat på några av de värsta säljarna tyvärr, som inte lyssnar
och aggerar i sina kunders intresse utan bara för sin egen vinnings skull.
Fruktansvärt bedrövligt. :(

mvh
momin

Redigerat:
Självklart var bankbesöket gjort. Anledningen för att vi var där var för att göra spärrförbindelsen som ska skickas in till lb hus i samband med bygglovet..innan det besöker hade vi varit där ett flertal gångeren eftersom den nya tomten skulle mätas ut så gällde inte den gamla fast.betäckningen..och den måste den vara med .. Då ringde banken upp lb hus och förklarade läget för dem osv. Resten tror jag att jag nämde tidigare..

Vi bygger just nu med lb hus och jag måste säga att de varit fantastiska, inte alls tagit lång tid för dem få fram handlingar eller ngt. Vi hade en tät mailkontakt/telekontakt med säljaren där vi diskuterade var huset osv skulle placeras. De har kunnat lösa ALLT! Byggstartmöte fick vi kallelse till medans möte med kommunen bokade vår KA. Vår byggledare sa att om vi av någon speciell anledning vill ha med han på kommunen byggmöte skulle han de, men i "normal" fall är han inte med.

Blir lite fundersam när du pratar om att kakel inte ingår, ni ska beställa plåt, göra markarbete själva..De låter inte som ett NF hus du beställt?! ALLT detta ingår i NF utförande!

mizzk skrev:
Blir lite fundersam när du pratar om att kakel inte ingår, ni ska beställa plåt, göra markarbete själva..De låter inte som ett NF hus du beställt?! ALLT detta ingår i NF utförande!
Det ingår även i NNF.
Men om jag fördrog det hela rätt så är det bara stomrest de ska bygga.

Får man fråga vart och vill en hus typ ni ska bygga mizzk ?

Mvh
momin

nybyggd skrev:
kan som anställd på ett försäkrings bolag ange att detta är ett vanligt problem bland hussäljarna att dom glömmer kunden så snart kontraktet är påskrivet
förtydligande,detta tycks gälla hela husbranschen,med undatntag av en del säljare här och var.
har förstått att merparten av alla husföretags säljare går på provision så jakten efter nya kunder är deras lön,varför då satsa krut på dom som redan har skrivit på ???

gomf skrev:
Ok ska försöka förtydliga mig lite....det har smygit in några ordfel i min ilska när jag skrev.
Det är givetvis kommunen som står för bygglovet, men det som tog tid var handligarna att skicka in för att erhålla detta bygglov. Det vill säga nybyggnadskartan och de val som vi gjort till huset osv. så bygglovet får man inte av lb hus men underlaget till det får man av lb hus..så småningom i alla fall.
Angående tomten och dess utmätning så ligger det till så att de gjorde om vår tomt. De slog ihop den med den närliggande, eller halva den närliggande tomten. Detta medförde att lantmäteriet var tvungen att mäta ut den samt ge den en annan fastighetsbetäckning.Vi har kööpt stomrest och där är leveranstiden 20 veckor. Sen momin verkar det som att du mer är ute efter att kritisera mig och hur vi har gått tillväga istället för att se till verkligenheten och hur lb hus har agerat..eller lättare sagt inte agerat. Att vänta 3 månader på att en platta skall torka är ju bara rent svammel. Bara att mäta när det går att stoppa kakel osv.

För att återgå till historien. nu på måndag är det 2 veckor sen vi ringde till vår säljare och bad om lite uppgifter till vårt tak så att vi kan beställa plåten. Han skulle kolla upp det och vi påpekade vikten av att detta måste ske så snart som möjligt osv. 2 veckor har gått och vi har inte hört ett ljud från dem......allt är som vanligt med andra ord......
varförr inger du inte deras huvudkontor ??

momin skrev:
Det ingår även i NNF.
Men om jag fördrog det hela rätt så är det bara stomrest de ska bygga.

Får man fråga vart och vill en hus typ ni ska bygga mizzk ?

Mvh
momin
Vi bygger classic 140 i kävlinge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.