1 971 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
LB-hus, Uppsala?
Hej,
har börjat klura på husbygge och har hittat ev. tomt.
Kan någon svara för hur LB-hus kontor i Uppsala sköter sig?
Fick några priser av säljaren map tänkt placering (ingen markundersökning gjord),
hur väl överensstämmer deras sk. "nyckelfärdigpriser" med verkligenheten? (Ugglan-serien)
(vad missar en nybörjare?)
Tack på förhand.
har börjat klura på husbygge och har hittat ev. tomt.
Kan någon svara för hur LB-hus kontor i Uppsala sköter sig?
Fick några priser av säljaren map tänkt placering (ingen markundersökning gjord),
hur väl överensstämmer deras sk. "nyckelfärdigpriser" med verkligenheten? (Ugglan-serien)
(vad missar en nybörjare?)
Tack på förhand.
Hasse på LB-Hus i Uppsala är den bästa hussäljaren jag nånsin träffat. Han är jättekunnig och bra att diskutera och förhandla med! Deras priser har jag uppfattat som väldigt pålitliga. Men precis som alla andra produktionskalkyler från husföretagen så är alla byggherrekostnader tilltagna i underkant. Men för huset och entreprenaden som är LB-hus ansvar stämmer priserna.
LB-hus var även först ut med att förändra sina avtal efter konsumentverkets rekommendationer till husföretagen vilket är väldigt bra.
LB-hus var även först ut med att förändra sina avtal efter konsumentverkets rekommendationer till husföretagen vilket är väldigt bra.
Kanske lite fel forumdel att posta denna fråga men rätta mig gärna.
Har ett tomtpris på säg 750kkr, detta är inkl. något som heter "servisavgift, förbind pkt samt tomtyta". Vad tillkommer utöver markarbete för plattan?
Om nu LB-hus vill ha säg 1500kkr för ett nyckelfärdigt hus i basutförande.
Har ett tomtpris på säg 750kkr, detta är inkl. något som heter "servisavgift, förbind pkt samt tomtyta". Vad tillkommer utöver markarbete för plattan?
Om nu LB-hus vill ha säg 1500kkr för ett nyckelfärdigt hus i basutförande.
Den säljare vi hade kontakt med här i umeå hade nedanstående i kalkylen.
Tomt ca 500 000
VA 85 000
El Ansl 15 000
Grovplanering 50 000
Finplanering 50 000
Byggel 15000
Lagfart 8500
Pantbrev 48000
Bygglov 28000
räntor under bygget 11000
skattereduktion - 3350
Jag tyckte detta var väldigt bra att få med när manär intresserad, vet många som inte alls fått samma sorts kalkyl. Observera att det kan diffa ganska mycket beroende på tomt/stad etc...
Nu har vi inte byggt med LB hus ännu så jag kan ju inte svara på huruvida den stämmer exakt
Tomt ca 500 000
VA 85 000
El Ansl 15 000
Grovplanering 50 000
Finplanering 50 000
Byggel 15000
Lagfart 8500
Pantbrev 48000
Bygglov 28000
räntor under bygget 11000
skattereduktion - 3350
Jag tyckte detta var väldigt bra att få med när manär intresserad, vet många som inte alls fått samma sorts kalkyl. Observera att det kan diffa ganska mycket beroende på tomt/stad etc...
Nu har vi inte byggt med LB hus ännu så jag kan ju inte svara på huruvida den stämmer exakt
Det var en bra uppställning tycker jag. Du bör dock ha med målning av huset också samt en budget för extra el och kakelmaterial/arbete då dessa saker sällan duger i standard. lagfart tillkommer och Kvalitetsansvarig. Nybyggnadskarta kostade också en rejäl slant och sen tillkom utstakning och slutkontrollmätning.
Om VA-anslutning redan ingår i priset så är mitt tips är att räkna på ca 200 000 extra i beyggherrekostnader + egna tillval och markarbeten/trädgårsanläggning.
Om VA-anslutning redan ingår i priset så är mitt tips är att räkna på ca 200 000 extra i beyggherrekostnader + egna tillval och markarbeten/trädgårsanläggning.
Klicka här för att svara