2 767 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
LB-hus, Trivselhus och A-hus
Vilka skulle ni valt av dessa tre och varför? Vad har de olika husen för grund?
Ja mitt val är helt klart LB-Hus, vi bygger ett LB-Hus och har bara bra rekemondationer.
LB-hus standard är väldigt hög med avseende på konstruktionen. Väggarna är mycket isolerade, fönstrena är Elite Extreme och aluminium på fönster som standard. Dessa saker är värda åtskilliga tusenlappar! Dessutom får du ett hus som har låga driftskostnader resten av livet. Som standard ingår också 80cm schakt under grunden medan den vanliga standarden är 20-30cm. Detta besparar mycket i pengar markarbeten! Dessutom har LB-hus ytterligare en nivå av "totalentreprenad" där det är deras egna snickarlag som sätter ihop husen (alltså inga anlitade separata bolag)!
Helt klart LB-hus av dessa tre!
Helt klart LB-hus av dessa tre!
Vi valde LB-hus och är mycket nöjda med detta val då vi nu har bott i huset över 6 månader
Nästan inga besiktningsanmärkningar och bra snickare.
Tittade även på de andra tillverkarna men då vi inte ville ha en allför öppen planlösning blev vårat val en Uggla
Nästan inga besiktningsanmärkningar och bra snickare.
Tittade även på de andra tillverkarna men då vi inte ville ha en allför öppen planlösning blev vårat val en Uggla
anno2069 skrev:
Och vi valde precis tvärtom, vi ville ha en öppen och ljus planlösning och fann en till stor del färdig planlösning för oss jos Trivselhus.
Mycket bra kvalitet och trevliga människor som iaf vi har haft kontakt med så här långt!
Vårat hus kommer 3:e september så jag har inte full koll på hela kedjan ännu, men et känns mycket bra.
Vi har anlitat all entreprenad själva och det känns så här långt mycket bra.
Kanske dum fråga men om inte entren är i söderläge kan man då bara inte vända huset i det läget man önskar?
Vi valde LB-Hus pga att de har en hel platta på mark med golvvärme i hela, spännande planlösningar, har bra kvalite på sina saker + att deras "Ugglanserie" är mycket prisvärd..
Vi har precis fått grunden gjuten och huset levereras den 9 augusti och planerad inflyttning blir i januari..
Vi har precis fått grunden gjuten och huset levereras den 9 augusti och planerad inflyttning blir i januari..
Oftast är ett hus ritat med referens till väderstrecken, då man ofta vill ha uteplats i söderorienterat läge, sovrum mot norr osv...Fru_Skogsberg skrev:
Om man då som vi har infarten till tomten från syd vill man ju inte gå runt hela huset för att komma till entrén. Detta är sådana saker som blir ledande när man väl fått en tomt och vissa andra förutsättningar baserat på omgivningarna.
Generellt sett ganska dåliga svar ni ger till frågeställaren måste jag. De flesta svaren är av karaktären ”Jag valde X och är nöjd med dem, därför tycker jag ni ska välja X”. Själv kör jag Peugeot och är nöjd med den, skulle jag ha valt Toyota skulle jag säkert varit nöjd med den också. Principen är densamma.
Alla tre som nämns är stora och seriösa hustillverkare med bra standard och kvalité på såväl bygg och utrustning (ett och annat skräckexempel hittar ni säkert hos alla företag). Alla tre kan säker bygga ett hus som man blir nöjd med. Sett ur det perspektivet (dvs tre ganska lika jämförelseobjekt) tycker jag att man bör välja ett hus som faller en bra i smaken både vad gäller estetik, planlösning etc.
Jag har inte byggt med någon av dessa, men mitt råd är att välja det huset som ni tror passar er bäst utifrån era preferenser, titta mindre på hustillverkare i detta fall, för det är ganska dött lopp. Skulle frågan däremot gälla t.ex. LB-Hus vs Älsvbyhus så är det en helt annan sak, för dessa båda företag spelar i helt olika divisioner både vad gäller kvalité och flexibilitet.
Lycka till, jag tror ni blir nöjda oavsett om valet faller på A-hus, LB-hus eller Trivselhus.
Alla tre som nämns är stora och seriösa hustillverkare med bra standard och kvalité på såväl bygg och utrustning (ett och annat skräckexempel hittar ni säkert hos alla företag). Alla tre kan säker bygga ett hus som man blir nöjd med. Sett ur det perspektivet (dvs tre ganska lika jämförelseobjekt) tycker jag att man bör välja ett hus som faller en bra i smaken både vad gäller estetik, planlösning etc.
Jag har inte byggt med någon av dessa, men mitt råd är att välja det huset som ni tror passar er bäst utifrån era preferenser, titta mindre på hustillverkare i detta fall, för det är ganska dött lopp. Skulle frågan däremot gälla t.ex. LB-Hus vs Älsvbyhus så är det en helt annan sak, för dessa båda företag spelar i helt olika divisioner både vad gäller kvalité och flexibilitet.
Lycka till, jag tror ni blir nöjda oavsett om valet faller på A-hus, LB-hus eller Trivselhus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt Trivselhus eller LB-Hus i Norrköpings eller Söderköpings kommun
Hustillverkare -
Hjälp tolka jämförelsen av hustillverkare: A-Hus & LB-Hus
Hustillverkare -
Willa Nordic vs Trivselhus vs A-hus vs Eksjöhus vs Myresjö
Hustillverkare -
A-hus, trivselhus el Götenehus?
Hustillverkare -
vårgårdahus, ekeforshus, a-hus, lb-hus, trivselhus i stockholm