Har precis bestämt tomt och ska bygga ett LB-hus Classic 159 med oinredd övervåning. Har tänkt bygga NF men har nu börjat fundera på att ändra oss till NNF. Finns lite pengar att tjäna om man vill göra lite av jobbet själv och med hjälp av släkt och vänner. I såna fall så gör LB-hus våtutrymmena (vilket dom tar bra betalt för säkert)och resten fixar vi. Nu undrar jag om någon byggt ett LB-hus i NNF-utförande? Är det mycket jobb med spacklingen? Är väl det jag är mest orolig för även om jag säkert kan få "proffshjälp". Lägga golv och tapetsera har vi gjort en del förr så det går nog bra.
 
Vi ska bygga ett Classic 135 och funderade på NNF, men när man låter lb-hus göra våtutrymmena blir prisskillnaden inte särskilt stor.
Kommer inte i håg exakt hur mkt det skillde, men tror att vi räknade ut att vi skulle spara ca 20´ vilket vi tyckte va en alldeles för liten summa med tanke på hur mkt jobb det skulle bli.
 
Vi bygger ett Ugglan 135 som vi förlängt 1,2m. Vi låter LB-hus färdigställa våtutrymmen, det kostar 99000kr. Att bara tjäna 20000kr på att ta ett NNF mot ett NF stämmer inte riktigt för oss i alla fall, vi tjänar bra mycket mer än så. Sen är det bra mycket jobb med att färdigställa inomhus, så i slutändan kommer vi kanske tycka tt vi skulle ta ett NF och betala mer. Den som lever får se...
 
Tack för era svar! I vårt fall så skulle LB-hus dra av 114.000 för att vi ska tapetsera, måla och lägga golv själva. Känns som att det blir en hel del tapeter för dom pengarna;). Golven, lister och dörrkarmar ingår och det man ska skaffa själv är tapeter, spackel, lim och färg. Visst är det mycket jobb så all hjälp man kan få av familj å vänner är nog att föredra, vi skulle nog inte ge oss på det helt själva. 99000 för att färdigställa våtutrymmena låter som det kan stämma. Mycket pengar men det känns som det är värt det när det gäller att få badrum och tvättstuga klart.
 
Vi ska bygga ett LB Classic 185 med oinredd övervåning och i NNF skulle det spara oss 170 000 kr ca. Nu tar vi våtutrymmen (badrum, hallgolvet! och tvättstugan) färdigställda och det kostar ca 65 000 kr.

Så visst finns det pengar att spara...
 
Hur mycket räknar ni med att det kostar med färg/tapeter/spackel?
 
Cyberfru skrev:
Hur mycket räknar ni med att det kostar med färg/tapeter/spackel?
det bör inte kosta mer än 12-14000 för en normal vill i material.
färgaffärena ger ofta bra rabatt för försäljning till en hel villa ocvh då köper man utvändig färg åxå.
det varierar men en 15-20.000 för utvändig färg ska räcka.
på en uggla 121 ger det 172.000 i avdrag för nnf från nf och tar man då hjälp med våtrummen så bör dessa ligga på c,a 95.000 så det är 77000 man har till färg.
så det att lb tagit bort denna möljighet nu betyder att dom själva vill tjäna desa pengar.
 
Vi ska som sagt bygga en Classic 185 NNF (skall begära avrop nu på onsdag :D).

Vi fick en uppskattning av säljaren att ca 20000 var material av de 110 kkr vi sparade på att göra ytskiktet på undervåningen själva. Vi tog "våtutrymmen" gjorda av LB, därav "endast" 110kkr. Det ligger mao en ganska ansenlig mängd pengar i NF, både arbetskostnad och vinst?

Svårt att uppskatta vad färg/spackel/tapeter kommer att kosta, färg/spackel kanske, men tapeter kan ju variera från eg. inget alls till hur dyrt som helst.
 
Redigerat:
Intressant! Vi kollar lite på möjligheten att bygga nytt och har varit i kontakt med LB-hus. Men vi tycker att det är konstigt mkt skillnad i pris mellan de olika alternativen. Är man beredd att lägga ner lite jobb själv (och har tid) så kan man alltså spara en hel del pengar.

Är det någon som vet om det går att välja bort allt i köket för att göra det själv istället? När jag frågade säljaren så sa han att man kunde välja NNF, men när jag kollade lite närmare på det så ingår ju köket i NNF. Jag vill kunna välja kök helt själv och inte vara låst till deras leverantör.
 
Du kan välja bort kök, men då försvinner hela Ballingslöv-leveransen, alltså inredning i tvättstuga och badrum och alla garderober. Tror avdraget var drygt 40´ i classic 135 och runt 30´ för vitvaror, då försvinner även tvättmaskin och torktumlare. Det blir dyrare att välja bort och köpa eget, men man får ju det man vill ha....
 
Vi bygger ett classic 159 med oinredd övervåning. Vi kommer låta en lokal byggfirma göra övervåningen. I dagsläget rör det sej om ca 100 000:- i "besparing" mot att köpa med färdig övervåning direkt.
 
Freddan1, vad ligger 159ans övervåning på NF av LB-Hus?
 
Det var ett ag sedan vi skrev, men har för mej att det handlade om 450 000:- för övervåningen som är på 57m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.