Hej
Jag har 19 tums lättmetallfälgar där färgen till viss del släppt. Det är inte skadat på något sätt utan färgen verkar bara ha släppt...? VIll försöka återställa detta. Underlaget är något räfflat och inte helt slätt. Hur bör jag göra för att få ny sprayfärg att sitta kvar och vilken färg? Vanlig matt spraylack i silver?

• 19-tums lättmetallfälg där färgen delvis släppt, visande räfflat underlag och flagnad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19-tums lättmetallfälg där färgen flagnat av, med synlig räfflad yta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag lackade om fyra BMW originalfälgar runt 2005 med Auto-K fälgfärg (polarissilver), köpt hos Mekonomen. Slipade med våtslip och grundade med högkvalitets grundfärg (Würth i detta fallet, men annat bra bör ju duga såklart). Fälgarna är i princip felfria fortfarande, så den färgen rekommenderas varmt.

Trådskaparens skada ser ut att bara vara klarlack på aluminium som släppt och det kan vara svårt att återställa utan maskiner, så det enklaste är nog att grunda och på med täckfärg i silver eller svart.

ok tack

galet svårt att maskera allt detta, hur maskerar man när det är runda konturer man ska runt.

• Gilla
Njoylife
  • Laddar…
Maskeringstejp. Bland annat så har 3M väldigt tunna tejpar som man väldigt enkelt kan forma.

Jag hade lämnat till fälgfixarna i Helsingborg för omlackering. Tvåtonsfälgar (färg, inte vikt) är väldigt svåra att fixa själv.

Antar att det är Volvofälg du har? Den är ju bara lackad med klarlack på aluminiumen där det är ljust så det går ju aldrig matcha med nån sprayfärg.

Krilleman
R Rolle85 skrev:
Underlaget är något räfflat och inte helt slätt.
Dessa ränder kommer från tillverkningen, alltså svarvning/fräsning.

Precis som Stefan N skriver så är dom antagligen endast klarlackade på den ljusa ytan för att motstå fukt & smuts.

Vill man vara 100% säker att färgen sitter kvar på aluminium behöver man använda etsande grundfärg. Kostar ca 300 kr för en sprayburk på bilfärgsbutiker och billigare på nätet.

De är så svårt att maskera. Nån som har tips på hur man detaljmaskerar de ni ser på bilderna så att bara den nötta ytan blir sprayade?

Dom fälgarna hellackas sen svarvas ytan av där det inte ska va färg och sen klarlackas dom, det är inte lätt att få till hemma med sprayburkar. Vill du ha det bra lämnar du in.

Eller passar du på att "dippa" om alla fälgar i någon sjysst kulör!

Fasen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.