4 163 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Lättbetong under vinter
Hej gott folk. Jag håller på att bygga till mitt hus med ytong lättbetong, jag undrar om det är någon fara med att låta det stå oputsat under vintern eller man bör putsa det så fort som möjligt? Tacksam för svar om någon har koll på detta
Hej,
Vi står med samma dilemma och vi pratade med xella angående detta. De sa att så länge blocken är täckta uppifrån ska det inte vara några problem. Vi har just fått på taket och känner oss lugna att låta huset stå oputsat fram till våren.
Vi står med samma dilemma och vi pratade med xella angående detta. De sa att så länge blocken är täckta uppifrån ska det inte vara några problem. Vi har just fått på taket och känner oss lugna att låta huset stå oputsat fram till våren.
Ni kan vara lugna, vi fick våra pallar med block i januari, de stod på plattan hela vintern innan vi började mura upp dom.
Sen har de stått ytterligare en vinter utan puts, och kommer stå denna vintern utan puts också. Hittils inga konstigheter iaf.
Sen har de stått ytterligare en vinter utan puts, och kommer stå denna vintern utan puts också. Hittils inga konstigheter iaf.
Hej,T Tartz skrev:
Att putsa på torra block eller på block som har en viss fuktkvot!?
Puts skall ju härda och det är bättre när putsen kan härda långsamt.
Det innebär att det finns fördelar med att putsa huset så fort så möjligt medans det finns fukt kvar i blocken.
Man kan även säga att det tar ca 24 mån innan foktkvoten är nere 4-6%, vid leverans ligger den på ca 24%.
Hoppas denna info var givande för er som läst frågan.
Jörgen
Byggsmart
Klicka här för att svara