Hej gott folk. Jag håller på att bygga till mitt hus med ytong lättbetong, jag undrar om det är någon fara med att låta det stå oputsat under vintern eller man bör putsa det så fort som möjligt? Tacksam för svar om någon har koll på detta

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Vi står med samma dilemma och vi pratade med xella angående detta. De sa att så länge blocken är täckta uppifrån ska det inte vara några problem. Vi har just fått på taket och känner oss lugna att låta huset stå oputsat fram till våren.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Hej, har själv byggt av 500mm Aeroc block, o dom rekommenderar putsa efter första uppvärmnings säsongen för att då hinner blocken torka ut bättre. Lycka till.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Ni kan vara lugna, vi fick våra pallar med block i januari, de stod på plattan hela vintern innan vi började mura upp dom.
Sen har de stått ytterligare en vinter utan puts, och kommer stå denna vintern utan puts också. Hittils inga konstigheter iaf.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
B
T Tartz skrev:
Hej, har själv byggt av 500mm Aeroc block, o dom rekommenderar putsa efter första uppvärmnings säsongen för att då hinner blocken torka ut bättre. Lycka till.
Hej,

Att putsa på torra block eller på block som har en viss fuktkvot!?
Puts skall ju härda och det är bättre när putsen kan härda långsamt.
Det innebär att det finns fördelar med att putsa huset så fort så möjligt medans det finns fukt kvar i blocken.
Man kan även säga att det tar ca 24 mån innan foktkvoten är nere 4-6%, vid leverans ligger den på ca 24%.
Hoppas denna info var givande för er som läst frågan.

Jörgen
Byggsmart

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.