7 797 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Latexfog? Vad är det bra för?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi bor i ett 70-tals hus som i grunden är ett trähus men med gjuten källare och tegelbeklädd fasad. När jag började renovera huset för 5 år sen så pratade man om att det var latexfog\målarfog som gällde för att täcka upp olika typer av sprickor. Självklart följde jag råden och körde på latexfog.
Det var väldigt fint i ett par år, nu har så gott som allt spruckit och ser klart fulare ut än om jag inte åtgärdat det
På senare tid har jag börjat använda MS-polymer, i mitt fall TEC7 och det håller väldigt mycket bättre.
Så varför är latexfog så populärt?
Vi bor i ett 70-tals hus som i grunden är ett trähus men med gjuten källare och tegelbeklädd fasad. När jag började renovera huset för 5 år sen så pratade man om att det var latexfog\målarfog som gällde för att täcka upp olika typer av sprickor. Självklart följde jag råden och körde på latexfog.
Det var väldigt fint i ett par år, nu har så gott som allt spruckit och ser klart fulare ut än om jag inte åtgärdat det
På senare tid har jag börjat använda MS-polymer, i mitt fall TEC7 och det håller väldigt mycket bättre.
Så varför är latexfog så populärt?
Redigerat:
Jo, kan tillägga att jag använde endast märkes, dock olika märkes. Problemet är att när det torkar så blir det ganska stelt och spricker relativt lätt. MS-polymer blir klart mjukare och segare, sen är frågan hur länge det håller sig så utan att stelna och spricka. Vad jag förstår kan man även använda MS-polymer som lim vilket jag inte sett att man kan med latexfog, vilket bör innebära att det är klart starkare?Stefan N skrev:
Har att en del MS-polymer utomhus och det har 3 år senare samma elasticitet och seghet. Dessutom har det inte blivit solblekt eller liknande trotts att det är i direkt solljus.
MS-polymer kan vara lite klibbigare att jobba med men det är troligen en vanesak. Jag upplever att det är klart enklare än silicon .
Hur stora sprickor och i vilket material gällde det? Jag har med framgång använt latexfog till sprickor mellan bräder i träpaneler. I de smalaste sprickorna kan det vara marigt att fylla upp dem. Då kan det hända att det spricker. Jag gissar att vidhäftningen inte är lika bra på alla underlag. Så kanske att det lättare lossnar från vissa material. Men att själva fogen spricker har jag aldrig sett. Jag kan inte yttra mig om MS-polymer. Men för mig har latexfog oftast fungerat till belåtenhet.
Har aldrig använt TEC7 så där kan jag inte yttra mig, men det verkar helt klart vara nått som folk gillar, så det borde vara en bra produkt.
Men jag har klämt ut tusentals tuber Sika latexfog på jobbet, och har skaplig erfarenhet hur den funkar.
Men jag har även privat några gånger köpt andra latexfoger, som tex ovan nämnda Byggmax, mins även nån vit tub, tror det var Alcro eller Beckers ??, och vill nästan hävda att det inte ens var samma sak i de tuberna som Sika.
Så jag håller med Stefan N här, det är skillnad på latexfog och latexfog.
Men jag har klämt ut tusentals tuber Sika latexfog på jobbet, och har skaplig erfarenhet hur den funkar.
Men jag har även privat några gånger köpt andra latexfoger, som tex ovan nämnda Byggmax, mins även nån vit tub, tror det var Alcro eller Beckers ??, och vill nästan hävda att det inte ens var samma sak i de tuberna som Sika.
Så jag håller med Stefan N här, det är skillnad på latexfog och latexfog.
All vit fog gulnar. Faktiskt kan man säga att all fig missfärgas med tiden. När det gäller vit fog så håller den bättre om den sitter i ett utrymme med dagsljus. Har du TEC7 som gulnat så gissar jag att det är på en plats utan fönster?
Om de går ska man helst måla på all fog, så slipper man se att den gulnar
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Sen så beror det nog mycket på den som trycker ut fogen också. För lite och på ytan gör ju ofelbart att det torkar isär ganska fort. Ser man till att verkligen trycka in ordentligt så utrymmet blir fullt så har då jag inte haft nå problem med ens de billigaste.
Det är i ett källarutrymme som förvisso har fönster men jämfört med ett vanligt rum är det förstås lite mörkare.J Johan456 skrev:
Detta är dock den enda vita fogen i huset som faktiskt gulnat (och det redan efter något år) så TEC7 som mjukfog blir det inget mer av. Alcros latexfox som sitter överallt annars är ett troligare val.
Är TEC7 färgäkta?
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila.
TIPS: för att undvika gulning, låt ljus stå på i rummet åtminstone första dygnet under härdningen
https://www.tec7.se/tec7- se-2749.aspx
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila.
TIPS: för att undvika gulning, låt ljus stå på i rummet åtminstone första dygnet under härdningen
https://www.tec7.se/tec7- se-2749.aspx
Jag har främst använt färgad Tec7, har tätat både fönster(mellan fasad och fönster) och uterum med detta plus en del inredning. Satt vit Tec7 i köket för ett år sen, ser fortfarande utmärkt ut mot den vita inredningen.
När det gäller latexfog så har jag inte provat Byggmax egna, däremot har jag blandannat testat Beckers, Illbruck, Bostik, Casco och några andra, inget håller måttet. Här är lite bilder från spruckna latexfogar.
https://imgur.com/a/vAxlut4
Personligen brukar jag ösa på lite extra just för att det ska hålla men det har inte hjälpt. Ett par av ställen har hantverkare gjort, det håller inte mycket bättre där.
När det gäller latexfog så har jag inte provat Byggmax egna, däremot har jag blandannat testat Beckers, Illbruck, Bostik, Casco och några andra, inget håller måttet. Här är lite bilder från spruckna latexfogar.
https://imgur.com/a/vAxlut4
Personligen brukar jag ösa på lite extra just för att det ska hålla men det har inte hjälpt. Ett par av ställen har hantverkare gjort, det håller inte mycket bättre där.
