Hej,
Vad täcker man eller fyller i här vid köksfläkten och väggen, eller används en list för att täcka det?

Tack på förhand

• Köksfläkt monterad mot vägg med synlig glipa, möjlig fråga om täckning eller listanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte föreslå silikon i valfri färg men då ser de ut som om det blir problem att byta o rengöra filter eller?

Skulle inte gjort nåt där.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Jo, det går att byta filter om man fyller i där.

Tänkte blir det inte smutsigt och kanske oljigt av osen som man måste tvätta rent där sen, därför ska det täckas?

E evoline skrev:
Jo, det går att byta filter om man fyller i där.

Tänkte blir det inte smutsigt och kanske oljigt av osen som man måste tvätta rent där sen, därför ska det täckas?
Ok, En silikonfog är ju beständig för både fett o värme.

Claes Sörmland
Många här gillar MS polymer som ersättning för silikon. Tec7 är en av de mer kända produkterna med den kemin.

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
Jepp går att måla över också

Latex går bort, det spricker och gulnar. Kan visserligen målas över. Men det kommer att bli väldigt fult där.

Silikon har den goda egenskapen att det inte spricker, men det ör också det enda.

Det går inte att måla på silikon. Absolut ingenting fäster på silikon, inte ens ny silikon. Men smuts i all former fäster, och förenar sig med silikon. Omöjligt att hålla ren. Det dör är troligen den mest exponerade punkten i huset vad gäller smuts.

Det finns en silikonliknande massa som säljs i flera former. Ms polymer Biltema (billigast) kallar den multibond ett annat fabrikat är tec7, men den finns i fler varianter. Den ör elastisk som silikon,men kan målas över om man vill, den gulnar inte.

Jag slutledning nog övervägt att sätta en strimla kakel där.

MrJay
E evoline skrev:
Så Ms Polymer är det som behövs?
Mulyibond från Biltema:
[länk]

Springan är för liten för kakel.
Snåla inte och köp tec7, finns på Byggmax.

Ja i valet mellan latex eller silikon, men det vore bättre med en strimla kakel

Rickard.
Tec 7 är jättebra till mycket men onödigt svår att forma tycker jag då den är väldigt kladdig t ex illbrucks motsvarighet är mycket enklare och beter sig mer som vanligt silikon.

Finns fler liknande men illbruck är kanske den som är mest tillgänglig.

Jag ställer mig dock i ledet att inte göra nått.

Rickard. Rickard. skrev:
Tec 7 är jättebra till mycket men onödigt svår att forma tycker jag då den är väldigt kladdig t ex illbrucks motsvarighet är mycket enklare och beter sig mer som vanligt silikon.

Finns fler liknande men illbruck är kanske den som är mest tillgänglig.

Jag ställer mig dock i ledet att inte göra nått.
Biltemas multibond funkat kanon i min erfarenhet. MS polymer formas med fördel med t-sprit, då nästan lika enkelt som akrylfog med såpvatten.

Vill fylla det så osen inte kommer in bakom det och gör det oljigt och äckligt.

Ska testa med Biltemas Multibond istället för Tec 7 som verkar vara svår att forma som ni säger.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.