1 933 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Låta 2 faser passera och skarvas i IP65 lysrorsarmatur?
Sida 1 av 2
Jag ska dra fram 2 nya 1fas matningar i tvättstuga till tumlare och tvättmaskin.
Har idag en Jula IP65 armatur i taket.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
Min tanke är att byta ut kabeln till den mot en 5g1,5mm2 och använda en tråd till tändtråd och de 2 andra till varsitt nytt uttag för resp. maskin. Den 3e fasen används till belysningen.
Första frågan är, är det ok att använda armaturen som "kopplingsdosa" och skarva vidare de 2 faserna samt nolla och skyddsjord?
Andra frågan är om man bör ha varsin nolla (och jord) dragen från centralen, maskinerna är väl specade på 2000W?
2,5mm2 hade förmodligen varit bättre lämpad, men kanske inte heller räckt hela vägen?
Det hela är tänkt som en semi-tillfällig lösning tills tvättstugan renoveras "nån gång".
Sambon skulle bli mycket gladare om hon kan använda sina båda favoritmaskiner samtidigt
Har idag en Jula IP65 armatur i taket.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
Min tanke är att byta ut kabeln till den mot en 5g1,5mm2 och använda en tråd till tändtråd och de 2 andra till varsitt nytt uttag för resp. maskin. Den 3e fasen används till belysningen.
Första frågan är, är det ok att använda armaturen som "kopplingsdosa" och skarva vidare de 2 faserna samt nolla och skyddsjord?
Andra frågan är om man bör ha varsin nolla (och jord) dragen från centralen, maskinerna är väl specade på 2000W?
2,5mm2 hade förmodligen varit bättre lämpad, men kanske inte heller räckt hela vägen?
Det hela är tänkt som en semi-tillfällig lösning tills tvättstugan renoveras "nån gång".
Sambon skulle bli mycket gladare om hon kan använda sina båda favoritmaskiner samtidigt
Jag antar att det du tänker är en trefasgrupp som splittras upp till enfasbelastningar. Om inte så får du nog tänka om.
Men i trefasgrupp så behöver du inte, och ska inte, ha någon extra nolla och/eller skyddsjord.
Du kan använda armaturen ifråga som kopplingsutrymme, det är inte så jättesnyggt tilltag, men nog inget formellt fel.
Men armaturen ska väl ha en tändtråd, inte fast fas. Hur har du tänkt lösa detta? dra en kabel till mellan armatur och strömbrytare?
Men i trefasgrupp så behöver du inte, och ska inte, ha någon extra nolla och/eller skyddsjord.
Du kan använda armaturen ifråga som kopplingsutrymme, det är inte så jättesnyggt tilltag, men nog inget formellt fel.
Men armaturen ska väl ha en tändtråd, inte fast fas. Hur har du tänkt lösa detta? dra en kabel till mellan armatur och strömbrytare?
Nu har ju redan Mikael_L svarat men jag skulle nog vilja protestera lite. Ett utbyte av en armatur i ett torrt utrymme faller under saker som en lekman får göra. Om tvättstugan är torr går ju att diskutera men det kan ändå tänkas att man anser att den är det. Detta gör att jag skulle anse att det är olämpligt att använda armaturen som kopplingsdosa.
Finns det verkligen inget annat sätt? Tillfälliga lösningar blir oftast inte det....
Finns det verkligen inget annat sätt? Tillfälliga lösningar blir oftast inte det....
Armaturen matas av en av faserna i 5-ledaren, via brytare.Mikael_L skrev:Jag antar att det du tänker är en trefasgrupp som splittras upp till enfasbelastningar. Om inte så får du nog tänka om.
Köp
Det är mycket riktigt tänkt som 3st enfas grupper, i samma EKLK. 2x maskin + belysning.
Gammal central med proppar.
Det är mycket man inte får, jag är medveten om lagkraven, är utbildad elektriker för 20år sen, jobbar dock med annat idag.tommib skrev:Nu har ju redan Mikael_L svarat men jag skulle nog vilja protestera lite. Ett utbyte av en armatur i ett torrt utrymme faller under saker som en lekman får göra. Om tvättstugan är torr går ju att diskutera men det kan ändå tänkas att man anser att den är det. Detta gör att jag skulle anse att det är olämpligt att använda armaturen som kopplingsdosa.
Visst skulle det gå att dra fram en helt ny matning och inte blanda in armaturen alls.
Tänkte mest vara smart-lat, om det fanns någon rim och reson i mina planer.
Allt jag behöver göra då är att borra ett nytt hål i väggen och klamra lite längre sträcka i taket.
Om du har en trefasgrupp där en faserna plötsligt bryts genom en strömbrytare men inte de andra. Vad har du för slags ledning efter det?FredrikR skrev:
Är det fortfarande en trefasgrupp, eller är det nu uppdelade enfasledningar, som ändå går i samma rör/kabel.
Den installation du tänker dig känns som att den blir lite konstig och på gränsen. Kan du hitta något bättre sätt vore det bra.
Själv skulle jag se det som allra bäst ifall trefasgruppsmatningen landar i en kopplingsdosa där inget annat är inkopplat utan bara att gruppen delas upp där, dels mot maskinerna (kan vara en gemensam tvåfasmatning där) dels mot belysningen.
Min tanke var:Mikael_L skrev:Om du har en trefasgrupp där en faserna plötsligt bryts genom en strömbrytare men inte de andra. Vad har du för slags ledning efter det?
Är det fortfarande en trefasgrupp, eller är det nu uppdelade enfasledningar, som ändå går i samma rör/kabel.
Den installation du tänker dig känns som att den blir lite konstig och på gränsen. Kan du hitta något bättre sätt vore det bra.
Själv skulle jag se det som allra bäst ifall trefasgruppsmatningen landar i en kopplingsdosa där inget annat är inkopplat utan bara att gruppen delas upp där, dels mot maskinerna (kan vara en gemensam tvåfasmatning där) dels mot belysningen.
3 faser fram till kopplingsdosa.
1 fas används till belysning och går till brytare. De 2 andra faserna samt tändtråden fortsätter från dosan in genom väggen till tvättstugan och armaturen i taket.
Från armaturen 2 faser, nolla och jord vidare till 2 nya uttag.
Inget är draget i rör, bara kabel.
Jag lägger ingen värdering i vad du väljer att göra själv. Mitt motstånd mot den tänkta kopplingen handlar om att nästa person som kommer till den mycket väl kan vara en lekman som inte förstår den och kopplar ut 400V i uttagen. Jag anser att man bör undvika denna typ av lösningar där en lekman som faktiskt är laglydig riskerar att göra bort sig.FredrikR skrev:Det är mycket man inte får, jag är medveten om lagkraven, är utbildad elektriker för 20år sen, jobbar dock med annat idag.
Visst skulle det gå att dra fram en helt ny matning och inte blanda in armaturen alls.
Tänkte mest vara smart-lat, om det fanns någon rim och reson i mina planer.
Allt jag behöver göra då är att borra ett nytt hål i väggen och klamra lite längre sträcka i taket.![]()
Är du för övrigt säker på att du har en trefasgrupp och inte en sparkoppling? Hur är det kopplat? Kan man tända armaturen från flera platser?
Huruvida du är utbildad elektriker är ur lagens synpunkt helt ointressant förutsatt att du inte har en AB(L). Skulle du ha det skulle du inte fråga här om kopplingen.
Jamen det låter ju bra.
Först landar du i en kopplingsdosa (infälld, utanpåliggande spelar ingen roll), där tar du ut en fas med en treledare (eller tre FK i rör) till belysning och ev uttag.
Och så tar du vidare två faser i en 4 eller 5-ledare till maskinerna som delas upp vid dessa.
edit:
Nu ser jag att du fortfarande tänkte blanda in en tändtråd i en trefas gruppledning.
Tja, jag tror det formellt sett får se ut så, men sådana lite mer förbryllande saker försöker man ju helst undvika.
Jag söker gärna stöd och åsikter från andra kunniga här!
Stod jag själv ute på ett jobb skulle jag inte göra såhär förrän jag fått klartecken av "min" behörige, som ändå är den som det till skulle pucklas på ifall det blev tokigt.
Först landar du i en kopplingsdosa (infälld, utanpåliggande spelar ingen roll), där tar du ut en fas med en treledare (eller tre FK i rör) till belysning och ev uttag.
Och så tar du vidare två faser i en 4 eller 5-ledare till maskinerna som delas upp vid dessa.
edit:
Nu ser jag att du fortfarande tänkte blanda in en tändtråd i en trefas gruppledning.
Tja, jag tror det formellt sett får se ut så, men sådana lite mer förbryllande saker försöker man ju helst undvika.
Jag söker gärna stöd och åsikter från andra kunniga här!
Stod jag själv ute på ett jobb skulle jag inte göra såhär förrän jag fått klartecken av "min" behörige, som ändå är den som det till skulle pucklas på ifall det blev tokigt.
Redigerat:
Nej. Läs igen vad TS tänker sig. Armaturen är fortfarande en kopplingsdosa.....Mikael_L skrev:
...och jag vidhåller att det är olämpligt.
I dagsläget har jag en 1fas matning till de nämnda kopplingsdosan.tommib skrev:Jag lägger ingen värdering i vad du väljer att göra själv. Mitt motstånd mot den tänkta kopplingen handlar om att nästa person som kommer till den mycket väl kan vara en lekman som inte förstår den och kopplar ut 400V i uttagen. Jag anser att man bör undvika denna typ av lösningar där en lekman som faktiskt är laglydig riskerar att göra bort sig.
Är du för övrigt säker på att du har en trefasgrupp och inte en sparkoppling? Hur är det kopplat? Kan man tända armaturen från flera platser?
Huruvida du är utbildad elektriker är ur lagens synpunkt helt ointressant förutsatt att du inte har en AB(L). Skulle du ha det skulle du inte fråga här om kopplingen.
Den ska alltså också bytas ut