Hej,
Vi ska bygga hus i år och vi väljer mellan olika lasyrer, ska ha en matt gråsvart och en gyllenbrun kulör.
Svårt som fan att hitta rätt kulörer, har följande fabrikat att välja mellan än så länge:
Alcro Virke vattenbaserad
Beckers Lasyr vattenbaserad (troligen samma som Alcros)
Jotun Demidekk strukturlasyr vattenbaserad
Jotun Trebitt oljelasyr
Auson svarttjära
Kulörmässigt lutar det åt Alcro Virke, Brändöskär och Sundskär
Oljelasyren blir tyvärr lite blank och glansig,
Tjäran blir matt och snygg men är rädd för att det kommer lukta som fan av tjäran speciellt på solsidan
Någon som kan dela med sig av praktiska erfarenheter av lasyrer?
Jag brukar kolla tester när det är målardags som kostar lite pengar och som ska hålla länge.. Nu var det ett tag sen men jag vet att folksam och SP har gjort och gör tester med jämna mellanrum, säkert andra också, men det är dom som jag brukar söka efter.
Har kört med Jotun / Demidekk, tror det var ultimate, (kan kolla i lagret om du vill,) i många år och varit nöjd. Gillar Demidekks gamla grundfärg skarpt, minns inte namnet dock men kan kolla det med.
Testat Nordsjö och inte varit nöjd. Beckers har bra renommé bland målare i alla fall häromkring, och i tester, liknande i klass med Jotun /Demidekk. Kommer testa Beckers vid nästa projekt. Dom hade en testvinnare för några år sen men jag är osäker på vad den hette eller om den finns kvar.
Sen har säkert Beckers och Jotun / Demidekk sämre sorter så det gäller att få tag på den goda sorten. Tjära har jag ingen annan erfarenhet av än på sjöbodar och ja, dom luktade tjära om sommaren.
Vi använder svart lasyr från Beckers och cederlasyr från Osmo i bygget av vårt nya hus. Ser bra ut enligt en lekman som mig, men där ska ju strykas två gånger till också.
Vi använder svart lasyr från Beckers och cederlasyr från Osmo i bygget av vårt nya hus. Ser bra ut enligt en lekman som mig, men där ska ju strykas två gånger till också.
[bild]
Hej snygg den svarta kulören, har du beteckningen?
Stommen håller på att monteras till huset och jag har provmålat olika kulörer/fabrikat.
Det kommer bli Alcro Virke Lasyr, kulörer Brändöskär och Gräskö då ytan blir matt och fin.
Har provat 3 st oljelasyrer från Jotun/Trebitt men de blir så glansiga och sen är de lösningsmedelsburna och man bör ha andningsskydd när man jobbar med färgen.
Skjutdörrspartiet kom tidigt så jag kunde testa att se hur fasadkulörerna passar mot den gula kulören vi ska ha på fönster och dörrar
Men den stora frågan, och som jag inte kan utläsa någonstans: när man grundoljar helt nytt panelvirke som ej är monterat, skall man grundolja samtliga sidor dvs även baksidan, eller räcker det med ändträ och övriga ytor som skall målningsbehandlas?
Kom på att det gör otroligt mycket om man även bör olja baksidan, både i pris och arbetstid...
Känns inte helt fel att grundolja men det kanske blir problem med blåsbildningar på framsidan om träet inte kan "andas" på någon sida? Man vill ju göra rätt från början nu när man har chansen, sen är det kört!!
Ser riktigt snyggt ut, bra kulörval! Det räcker gott att stryka olja på den sidan av brädan som sen ska laseras. Inte fel att dra på lite på ändträna också.
Tänk dock på att brädan sen ska laseras ganska omgående efter oljning (har för mig att det är inom ett dygn..) Detta för att få bästa möjliga vidhäftning.
När jag lösgrundar virke innan uppsättning så brukar jag mäta upp en hög som tar "lagom" lång tid att olja (att måla tar lite längre tid) därefter köra den i ett svep och sedan börja om med samma hög och göra första strykningen med färg/lasyr.
Tänk på att måla lika tjockt överallt, och att inte måla med lasyr i direkt solljus samt att hålla dig "vått i vått". Annars är det risk för sk ihopstrykningar, om tex du stryker halva brädan, sen tar en snus och pratar skit en stund och sedan fortsätter- då har ju första halvan torkat, och det blir ett dubbelt så tjockt lager med lasyr där de två penslingarna möts. Detta syns väl på lasyr och ser inte särskilt snyggt ut...
Ser riktigt snyggt ut, bra kulörval! Det räcker gott att stryka olja på den sidan av brädan som sen ska laseras. Inte fel att dra på lite på ändträna också.
Tänk dock på att brädan sen ska laseras ganska omgående efter oljning (har för mig att det är inom ett dygn..) Detta för att få bästa möjliga vidhäftning.
När jag lösgrundar virke innan uppsättning så brukar jag mäta upp en hög som tar "lagom" lång tid att olja (att måla tar lite längre tid) därefter köra den i ett svep och sedan börja om med samma hög och göra första strykningen med färg/lasyr.
Tänk på att måla lika tjockt överallt, och att inte måla med lasyr i direkt solljus samt att hålla dig "vått i vått". Annars är det risk för sk ihopstrykningar, om tex du stryker halva brädan, sen tar en snus och pratar skit en stund och sedan fortsätter- då har ju första halvan torkat, och det blir ett dubbelt så tjockt lager med lasyr där de två penslingarna möts. Detta syns väl på lasyr och ser inte särskilt snyggt ut...
Lycka till med bygget!
Kanon tack för utförligt svar, bra med grundoljan då blir det bara 3 sidor plus ändträ.
Japp allt annat du skriver har jag tänkt på, det gäller att hålla tempot uppe imorgon börjar kampen om 1550 löpmeter enkelfasspont
Mvh Robban
Här kommer lite bilder på resultatet av grundoljning och laseringen i fasadpanelen i 2 olika kulörer, 1550 löpmeter enkelfasspont, foderlister kring dörrar och fönster, knutbrädor, vindskivor. Phu vilket helvetes jobb när man ska göra allt helt själv...men det är en riktigt skön känsla när man vet att man gjort allt själv och det blivit ordentligt gjort. Får bli att stryka allt 2:a gången monterat på plats nästa år