F fribygg skrev:
Jag brukar köpa nån tyngd, är väldigt noga med att den/de ligger dikt mot framstammen på släpet, skulle inte vilja slänga upp några plintar utan att ha dem väl surrade.
Givetvis ska plintarna surras fast! :-)

L Limpan4all skrev:
Inte så himla komplicerat.
Med drygt ett ton 5400*220*28 bräder på ett 3000mm långt släp (lastlådan) så är skillnaden mellan rätt kultryck och olämpligt kultryck inte särskilt många cm i längsled. Runt 30 kg kultryck olastat till ett önskat kultryck på 50kg lastat som tar hänsyn till släpets egenvikter och axelavstånd mm.
Men vill man bara höfta och ta konsekvenserna så gör gärna det, men det är inget för mig.
Jag slipper gärna hamna i tidningen...

Och om man lastar brädor av varierande längd så har jag förberett ett litet knep. Jag har målat på lemmarna var massacentrum bör ligga. Man tar ut tyngdpunkten på en bräda med ett finger (flytta brädan tills det väger jämt). Placera centrum på brädan över släpets massacentrum så ändras inte kultrycket.
Men lastar man brädor av varierande längd är vissa troligtvis för långa för att få på massa centrum då lär man kompensera med de korta och då lär man räkna på varje bräda för sig eller köra på känsla vilket jag gör och så noga är det inte om kultrycket är 150 kilo eller 30 kg eller tom lite negatift om man ska åka nån mil och kör med insidan.

Fairlane
L Limpan4all skrev:
Och om man lastar brädor av varierande längd så har jag förberett ett litet knep. Jag har målat på lemmarna var massacentrum bör ligga. Man tar ut tyngdpunkten på en bräda med ett finger (flytta brädan tills det väger jämt). Placera centrum på brädan över släpets massacentrum så ändras inte kultrycket.
Smart och enkelt. Jag ska också sätta en markering. Tack för tipset.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Men lastar man brädor av varierande längd är vissa troligtvis för långa för att få på massa centrum då lär man kompensera med de korta och då lär man räkna på varje bräda för sig eller köra på känsla vilket jag gör och så noga är det inte om kultrycket är 150 kilo eller 30 kg eller tom lite negatift om man ska åka nån mil och kör med insidan.
Negativt kultryck skulle jag definitivt inte ge mej ut i trafiken med

Nej det är inte att föredra men antar atg du varit ute i trafiken med negatift kultryck eftersom du verkar bestämd. Kör man lite längre virke på lånevagn från tex bygghandel och lastar lite vikt blir kultrycket negatift vagnarna är för korta.

F
MathiasS MathiasS skrev:
Framförallt är det helt onödigt. Lite mer framåt än bakåt bara och känner man att tyngdpunkten är så hög att man måste räkna på om ekipaget ska välta så har man redan lastat fel.
Kan inte annat än hålla med.

Och som en sista drastisk åtgärd om man är nervöst lagd så tar man sina klena tjänstemannanävar och lyfter i handtaget på kulkopplingen. Slår släpet upp så är det på tok för baktungt och klarar man lyfta utan att det kommer en tesked brunt så är det bara lite för dåligt kultryck. Akta knäna, lyft BARA med ryggen.

F fsn skrev:
Kan inte annat än hålla med.

Och som en sista drastisk åtgärd om man är nervöst lagd så tar man sina klena tjänstemannanävar och lyfter i handtaget på kulkopplingen. Slår släpet upp så är det på tok för baktungt och klarar man lyfta utan att det kommer en tesked brunt så är det bara lite för dåligt kultryck. Akta knäna, lyft BARA med ryggen.
Och för er som nu blir lite oroliga så räknas allt under en matsked fortfarande bara som en fis. :rofl:

Jag som trodde att riktiga män aldrig använde lånevagnar, eget släp eller så får det vara...

L Limpan4all skrev:
Jag som trodde att riktiga män aldrig använde lånevagnar, eget släp eller så får det vara...
Där måste jag ge dig rätt!

Och jag håller också med om att det är en bra praxis att mäta höjden på något, så man vet att man får kultryck - jag brukade mäta höjden upp till kanten på hjulhuset på bilen när jag körde grus/jord/sand vilket ibland blev väldigt tungt. Nu funkar dock inte det längre för dra-tungt-bilen har luftfjädring, men nu har jag kört över 10 år med samma släp så jag vet hur jag lastar det rätt utan att räkna eller väga något...

Jag har också tagit för vana att ha koll i backspegeln i utförsbackarna, man ser nämligen en svag vobbling innan den känns tydligt (japp, Vårbybacke i stockholm och ett för jämt lastat lass med jord, 3,5t på kroken).

L Limpan4all skrev:
Jo så är det men riktiga män behöver heller ingen beräkning för att köra ett lass virke.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag ska ge mig ut på långresa nästa vecka med ett fullastat släp. Att fördela vikten har jag koll på men det där med backar har jag aldrig haft behov att fundera på. Kommer att köra i ett par rejäla backar på vägen. Har jag förstått rätt att det är nedför det gäller att ta det lugnt? Eller kan det bli problem uppför också?

Problem kan det säkert bli vid väldigt långa branta nerförsbackar där man får bromsa länge då kan troligtvis bromsarna bli överhettade men tror den risken är väldigt liten med dagens bilar som har kraftiga skivor men kan säkert vara värt att ägna en tanke och antar att de flesta försöker nyttja motorbroms vid såna tillfällen så långt det räcker till.

S smurfen72 skrev:
antar att de flesta försöker nyttja motorbroms vid såna tillfällen så långt det räcker till.
De flesta borde det men tyvärr tror jag inte de flesta reflekterar över begreppet motorbroms ens... :cry:

F
S smurfen72 skrev:
Problem kan det säkert bli vid väldigt långa branta nerförsbackar där man får bromsa länge då kan troligtvis bromsarna bli överhettade men tror den risken är väldigt liten med dagens bilar som har kraftiga skivor men kan säkert vara värt att ägna en tanke och antar att de flesta försöker nyttja motorbroms vid såna tillfällen så långt det räcker till.
Det är väl så att med ordentligt tungt släp där man inte drar utan att släpet istället trycker så är risken för wobbel något större. Generellt så använder man inte bromsar i långa utförsbackar för att reglera farten, det är elementärt och gäller med som utan släp. Det kanske inte funkar fullt ut med tungt släp, då ligger man inte och småhåller på bromsen utan man bromsar till ordentligt en kort stund sen släpper man bromsen helt.

I dag har ju de flesta nya bilar automat vet inte hur motorbroms funkar på dom men går väl troligtvis lägga i en lägre växel manuellt på de flesta i alla fall på min DSG låda funkar det så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.