Har ja fattat rätt om att ekipaget får vara max 24 meter... och inget negativt kultryck?

Detta innebär alltså att ja får lasta på en 9.5m lång IPE balk på mitt 250 släp med typ 6.5m utstick bakåt, och en vikt som löser kultrycket. Låter ju ändå som en helt galen transport eller??

Sedan kanske 120 balken tar skada av att häga fritt med 6.5m ...hmmm
 
Ytteränden på 6,5m uthäng kommer att ha en stooor svängradie när du svänger, ju snävare du svänger ju större radie behöver uthänget.
 
Man skapar i princip en dollyvagn av några länkrullar och placerar i änden på balken. Dom här som körde turbinblad till vindkraftverk här förbi på 47 an hade gjort något liknande, fast större.
 
Man kan ju också köpa balken direkt från Stena-Stål och få den levererad direkt hem på tomten. Stena har specialbyggda bilar för sådant, du kan även köpa längre balk än 9 m.
 
jovisst kan man få det levererat men det kostar la satan att få en lastbil att köra hem balken

Jag är inte direkt inne på att köra den själv iof utan hängde upp mig på att det verkar lagligt :)
 
Det är som sagt inga problem. Se bara till att lasta tungt fram då hävstångseffekten blir väldigt stor med sådant långt utstick och exempelvis en vägbula eller annan ojämnheter i vägen.

Nu är det ju inte samma vikter men jag körde själv hem 9m flaggstång på mitt släp som har 3m flakyta,inga problem om man bara har koll på vart änden tar vägen när man svänger.

Frågan är bara vad din balk väger? Kan du lasta den samt motvikt på sitt släp lagligt?
 
Har du kollat vad hemkörning kostar?
 
balken väger typ 100kg så vikten borde va ok.

Hemkörning bör väll kosta minst 1200-1500kr gissar jag baserat på vad det kostar att få andra saker hemkörda men det ska kollas upp.. montano.se i kungälv är förövrigt snäppet billigare.
 
Är det inte max 5m överhäng bak, mätt från centrum sista axel som gäller?
Sen finns ju kraven om att man ska klara en viss svängradie i trafiken
 
ok inget jag hittat när ja sökt men ju mer jag tänker påt desto mer avlägset blir det. Känns inte vettigt att köra med ett sånnt utstick även om det skulle vara lagligt....

1200kr kosta hemkörning av en 12m balk från montano så det får la vara värt det
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
ok inget jag hittat när ja sökt men ju mer jag tänker påt desto mer avlägset blir det. Känns inte vettigt att köra med ett sånnt utstick även om det skulle vara lagligt....

1200kr kosta hemkörning av en 12m balk från montano så det får la vara värt det
Glöm inte att uppdatera din tråd så vi får se bilder på traversen ... :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det ska ja göra :)
 
Låter som en läskig last. Om du svänger höger på en gata, så kommer ju balken att svänga ut och blockera även mötande fil...
 
Om vi nu tänker oss att balken bara väger 100 kg. Vor det inte bättre att ta den på taket då? Visserligen typ dubbelt mot vad man får ha på takräcket, men längdmässigt blir det ju lite lugnare.
 
Man kan väl lägga den på släpet och skjuta in den genom bakluckan på bilen... (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.