12 132 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Lasta på 9.5meter balk på släp
Sida 1 av 2
Har ja fattat rätt om att ekipaget får vara max 24 meter... och inget negativt kultryck?
Detta innebär alltså att ja får lasta på en 9.5m lång IPE balk på mitt 250 släp med typ 6.5m utstick bakåt, och en vikt som löser kultrycket. Låter ju ändå som en helt galen transport eller??
Sedan kanske 120 balken tar skada av att häga fritt med 6.5m ...hmmm
Detta innebär alltså att ja får lasta på en 9.5m lång IPE balk på mitt 250 släp med typ 6.5m utstick bakåt, och en vikt som löser kultrycket. Låter ju ändå som en helt galen transport eller??
Sedan kanske 120 balken tar skada av att häga fritt med 6.5m ...hmmm
Det är som sagt inga problem. Se bara till att lasta tungt fram då hävstångseffekten blir väldigt stor med sådant långt utstick och exempelvis en vägbula eller annan ojämnheter i vägen.
Nu är det ju inte samma vikter men jag körde själv hem 9m flaggstång på mitt släp som har 3m flakyta,inga problem om man bara har koll på vart änden tar vägen när man svänger.
Frågan är bara vad din balk väger? Kan du lasta den samt motvikt på sitt släp lagligt?
Nu är det ju inte samma vikter men jag körde själv hem 9m flaggstång på mitt släp som har 3m flakyta,inga problem om man bara har koll på vart änden tar vägen när man svänger.
Frågan är bara vad din balk väger? Kan du lasta den samt motvikt på sitt släp lagligt?
balken väger typ 100kg så vikten borde va ok.
Hemkörning bör väll kosta minst 1200-1500kr gissar jag baserat på vad det kostar att få andra saker hemkörda men det ska kollas upp.. montano.se i kungälv är förövrigt snäppet billigare.
Hemkörning bör väll kosta minst 1200-1500kr gissar jag baserat på vad det kostar att få andra saker hemkörda men det ska kollas upp.. montano.se i kungälv är förövrigt snäppet billigare.
ok inget jag hittat när ja sökt men ju mer jag tänker påt desto mer avlägset blir det. Känns inte vettigt att köra med ett sånnt utstick även om det skulle vara lagligt....
1200kr kosta hemkörning av en 12m balk från montano så det får la vara värt det
1200kr kosta hemkörning av en 12m balk från montano så det får la vara värt det
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Glöm inte att uppdatera din tråd så vi får se bilder på traversen ...A Arne999 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Låter som en läskig last. Om du svänger höger på en gata, så kommer ju balken att svänga ut och blockera även mötande fil...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om vi nu tänker oss att balken bara väger 100 kg. Vor det inte bättre att ta den på taket då? Visserligen typ dubbelt mot vad man får ha på takräcket, men längdmässigt blir det ju lite lugnare.
