Kan någon hjälpa eller tipsa och ge råd?
Jag har en gammal kista som är låst men nu har nyckeln gått tvärs av och jag vet inte hur jag ska få upp locket. Måste komma åt innehållet. Kan man laga nyckeln så det går att använda den igen? Andra tips? Please! Vill inte förstöra den gamla kistan.
Jag har en gammal kista som är låst men nu har nyckeln gått tvärs av och jag vet inte hur jag ska få upp locket. Måste komma åt innehållet. Kan man laga nyckeln så det går att använda den igen? Andra tips? Please! Vill inte förstöra den gamla kistan.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 641 inlägg
Om det är brådis och du inte har tid att vänta på att få nyckeln lagad kanske det går att ta sig in i kistan från baksidan. Det vill säga det kanske går att göra något med gångjärnen?
Det där går bra att antingen hårdlöda eller svetsa. Nutidens låssmeder kan inte sådant. Rörmokare är ofta bra på hårdlödning och folk som reparerar rosthål på bilar är bra på att svetsa tunt material.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Det där går utmärkt att svetsa.
Jag håller själv på och bygger en nyckel till ett gammalt fantastiskt lås utan nyckel.
Det får inte bränna igenom för mycket då låset har en pinne som sty i den ihåliga nyckeln.
/Workingclasshero
Jag håller själv på och bygger en nyckel till ett gammalt fantastiskt lås utan nyckel.
Det får inte bränna igenom för mycket då låset har en pinne som sty i den ihåliga nyckeln.
/Workingclasshero
Vill tacka för alla svar som. Gav god hjälp. Fick bra hjälp av Södermalms lås i Stockholm. Kista och lås är nu hela igen.Workingclasshero skrev:
Klicka här för att svara


