Kan någon hjälpa eller tipsa och ge råd?
Jag har en gammal kista som är låst men nu har nyckeln gått tvärs av och jag vet inte hur jag ska få upp locket. Måste komma åt innehållet. Kan man laga nyckeln så det går att använda den igen? Andra tips? Please! Vill inte förstöra den gamla kistan.
 
  • Gammal träkista med svarta metallbeslag och lås, står på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammalt lås på träkista, visande metallbeslag och nyckelhål. Kistan är låst och användaren ber om råd för att öppna den utan att skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal nyckel som är avbruten vid biten, ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
En låssmed kan säkert göra en kopia av nyckeln, tror inte att den är så komplicerad ;-)
 
Den måste gå att laga, lite hårdlödning löser det.
 
D Dilato skrev:
Den måste gå att laga, lite hårdlödning löser det.
Tack för svar. Var tror du att man kan hitta någon som utför hårdlödning? Som du förstår så är jag helt okunnig (men lär mig gärna☺️)
 
Om det är brådis och du inte har tid att vänta på att få nyckeln lagad kanske det går att ta sig in i kistan från baksidan. Det vill säga det kanske går att göra något med gångjärnen?
 
Farstatjej90
Om du inte vill ha det som projekt och lära dig antingen öppna låset utan nyckel eller laga nyckeln tror jag det snabbaste är att gå till en låssmed med nyckeln...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Det där går bra att antingen hårdlöda eller svetsa. Nutidens låssmeder kan inte sådant. Rörmokare är ofta bra på hårdlödning och folk som reparerar rosthål på bilar är bra på att svetsa tunt material.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Det där går utmärkt att svetsa.
Jag håller själv på och bygger en nyckel till ett gammalt fantastiskt lås utan nyckel.
Det får inte bränna igenom för mycket då låset har en pinne som sty i den ihåliga nyckeln.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Agneta Sundgren
  • Laddar…
Leta rätt på en gymnasieskola med Industriprogram.

Ett kul uppgift för elever...

Glöm inte kaffebrödet.
 
  • Gilla
Bittanbej
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där går utmärkt att svetsa.
Jag håller själv på och bygger en nyckel till ett gammalt fantastiskt lås utan nyckel.
Det får inte bränna igenom för mycket då låset har en pinne som sty i den ihåliga nyckeln.
/Workingclasshero
Vill tacka för alla svar som. Gav god hjälp. Fick bra hjälp av Södermalms lås i Stockholm. Kista och lås är nu hela igen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.