ullberg
Hej,

Jag har försökt hitta svaren på några låsfrågor jag har men inte lyckats, så jag samlar ihop dem här och hoppas att någon av alla de låssmeder som figurerar i forumet tar sig tid att titta hit.

Kanske ska jag inleda med att jag har läst (och då jag som ung jobbat i byggvaruhandel redan tidigare haft delar av den kunskapen) hur man smörjer sina cylindrar, och att jag gärna ser att denna tråd undviker bråk om låsspray vs. universalolja, det finns andra trådar där detta avhandlats, ex:
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/205912-frusna-las.html
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/57688-lasolja-eller-smorjolja.html
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/74018-las-trog-cylinder.html

Jag kan bara själv rapportera att jag valt att tro på låssmederna och kör nu senast med ASSA Låsspray i cylindern (har tidigare kört någon som jag tror heter nike på landet)

Mina frågor (tillsammans med lite utläggningar):

- för att hyggligt komma åt "hemmabekvämt men bortasäkert" a la ASSA 2000/2002... så har jag monterat dubbelcylinder men lämnar nyckeln i på insidan*. Då kan jag ta bort nyckeln när vi åker bort och göra det svårare för tjuven. Vi har dock inte tagit bort nyckeln sen låset sattes in (somras) och i början av vintern började det gå lite trögt. Smörjningen drog ut lite på tiden (oljan var på landet, till sist beställde jag ny), och igår körde jag igenom både de-icer/cleaner och efter det låsspray. Det blev utmärkt efter smörjningen men jag noterade att nyckeln i det närmaste såg ärgad ut när jag tog ut den (en av de ASSA orginal som kom med cylindern), min minnesbild är att den var som ny när jag stoppade in den, och dessutom tycker jag låset blev trögt förvånande fort (cyl. & nycklar inte ens ett år gamla). Frågan är således: Är det dumt att låta en nyckel sitta i cylindern? måste (bör) jag köra med vredcylinder?

- En anledning till att det ärgat (om jag tolkar missfärgningen rätt) kan vara att vi får ganska mycket kondens på insida cylinder vintertid, är det vanligt att man får det? Vad kan man göra åt det? Har för mig att jag sett typ en förlängningsdel som bröt köldbryggan, men hittar inte nu, är det så man gör?

- Jag har den senaste tiden känt att tryckesfallet kärvar något, och några gånger har det inte gått ut helt (tills man drar i handtaget ett par gånger), och i manualen till min abloy-kista (tja en senare variant av den kista jag har) står det att man ska smörja "rörliga delar (åtkomliga utan verktyg)" minst 1 gång per år, och det har jag tolkat som fallen. Så därför har jag använt ASSA:s låsfett till fallen. Det kändes mycket bättre efter att jag smort men något sent undrar jag om detta var rätt val (det stod på den att det var lämpligt för fallen, men jag frågar expertisen). Är det något mer jag borde smörja? Öppna kistan antar jag att jag inte bör ge mig på, eller?

Tja det blev ganska långt (som vanligt för mig) men hoppas att någon orkar läsa och ge mig svar.

/U

* vi har inga barn, när det kommer lär jag få göra på annat sätt av säkerhets/brandskäl, typ vredcylinder

Redigerat:
Om du har ett 2002 lås som är hemmabevämt och bortasäkert så har du missat att sätta dit en vredskylt.... Med låsfettet ska du smörja reglarna precis som du skriver.

ullberg
JPM skrev:
Om du har ett 2002 lås som är hemmabevämt och bortasäkert så har du missat att sätta dit en vredskylt.... Med låsfettet ska du smörja reglarna precis som du skriver.
Nope, det är inte en 2002-kista, då hade jag givetvis använt den vredskylten, men jag vill få samma funktion, och därför satte jag en cylinder på insidan, där nyckeln sitter i 99% av tiden, men jag undrar alltså om det är dåligt för cylindern att lämna nyckeln i.

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.