Jag ska precis ge mig in på att lägga golv, och skulle behöva införskaffa ett laserpass (visserligen går det ju med ett vanligt vattenpass också, men det känns lite gammalmodigt... Dessutom är det ju så att den som har flest verktyg när han dör vinner).
Någon som har rekommendationer om lämplig modell och inköpsställe? Priset är inte speciellt viktigt, utan jag betalar gärna lite mer för att få rejäla prylar.

De har ett test i senaste "gör så här"

Vart köper man den tidningen...??
Har kollat i lite mataffärer, bensinstationer etc. häromkring men inte hittat den.??

Har tecknat pren. nu, men skulle vilja ha aktuellt nr. också..

(Eller Gör Det Själv som de numera vill kallas...) Testet visade dock egentligen bara att i stort sett alla fungerade bra. Dessvärre även de billiga... ;) Det verkar som om själva laserbiten är OK även på de billiga, det som brister är stativ m.m. som är rangligare på budgetvarianterna. För övrigt tycker jag att vanliga vattenpass av bra kvalitet och längd fungerar alldeles utmärkt för det mesta. (Har fått lite laserfobi av alla laserprylar som kläms in i alla möjliga och omöjliga maskiner. Har inte sett någon spade med lasersikte, men jag tror att det blir stort i sommar...)

CHC skrev:
Jag ska precis ge mig in på att lägga golv, och skulle behöva införskaffa ett laserpass (visserligen går det ju med ett vanligt vattenpass också, men det känns lite gammalmodigt... Dessutom är det ju så att den som har flest verktyg när han dör vinner).
Någon som har rekommendationer om lämplig modell och inköpsställe? Priset är inte speciellt viktigt, utan jag betalar gärna lite mer för att få rejäla prylar.
Varför skall man ha ett laserpass när man lägger golv?

mattiasp skrev:
Varför skall man ha ett laserpass när man lägger golv?
Installationsgolv (upphöjt)...

Ta inte illa upp men du har nog lite mer nytta av ett bra vattenpass och en lång rätskiva där om det är som jag tror dvs att du skall lägga golvreglar.

/Kent

Nör jag gjorde iordning golvet i badrummet var laserpasset guld värt... Hängde det på väggen.. Ställde in så jag fick ett nollvärde. Sen var det bara att mäta på de punkter jag skulle ha reglar så fick jag fram höjden på dem... Hade bakfall på 3 cm i ett badrum som är 3 m långt..  :P
Jag har en B&D krysslaser för 945 kr...

http://www.gds.se/Shared/bildbank/se_pdf/SGDS042006_Laser.pdf

Stefan_h: Tack för tipset, ska kolla på den.

Snickarboden skrev:
Ta inte illa upp men du har nog lite mer nytta av ett bra vattenpass och en lång rätskiva där om det är som jag tror dvs att du skall lägga golvreglar.
Nja, det är som sagt installationsgolv (dvs lösa golvplattor som står på 4 justerbara ben). Lite ovanligt, kanske :).

CHC>Ovanligt vet jag inte men jag har aldrig sett det du pratar om. vad är det? *s*

/Kent

En bild säger mer än tusen ord...

• installationsgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ska du ha ett eget ställverk i huset?

pellefant skrev:
ska du ha ett eget ställverk i huset?
Ställverksgolv har väl ändå mellanbalkar/stringers ;D

var iaf väldigt likt ställverksgolv ;)

CHC skrev:
En bild säger mer än tusen ord...
Är ju strålande om man inte vill ha en massa kablar ringlandes över golvet ;D.

Vi kallar det data golv, gissa varför !!!

Mvh Jante

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.