Har ett furubord med ett tjockt och hårt lager lack på som jag skulle villja lasera svart.. Några frågor..
Jag antar att jag måste slipa det först?
Tar tacksamt emot tipps på vilken typ av verktyg jag lämpligast bör använda och var jag ev kan få tag i detta!
Lasyren.. har en vattenbaserad svart täcklasyr jag använt till träet i carporten ute - kan man använda den eller det är helt fel?

Till bordet har jag också ett gäng stolar med ben i oljad ek.. skulle även villja lasera dem svarta men kan jag gå tillväga på samma sätt som med bordet då tro..?

Det går i princip att lägga ett eller ett par färgade lager lack utanpå klarlack. Det kallas nog för något annat än lasyr men det spelar mindre roll. Sen bör man kanske ha lite klarlack som skydd ovanpå det hela ändå. Men du kan ju testa innan du sätter igång att slita bort lacken som finns iaf.

Tack för tippset! Ja, jag kan ju lika gärna testa innan jag lägger massor av jobb på att slipa bordet (som är ett blocket fynd och alltså ingen värdefull historia)!

Sök på wood glaze, det verkar vara så det kallas på engelska när man applicerar ett "färg"lager mellan klarlacken.

Tackar! Det ska jag göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.