2 824 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Läser ni bruksanvisningarna???
Sida 1 av 2
De högar av bruksanvisningar man får på 17 språk när man köper ett helt nytt kök ligger i en låda någonstans.
Vi hojtar till ibland både jag och min tjej när vi upptäcker nya features på våra vitvaror
. Ändå är ju inte vitvaror några tekniska underverk direkt, men timers, automatiska avstängningar, program, fläktbelysningsdimmer osv har vi upptäckt av ren slump...
Jo, vi har väl TÄNKT läsa bruksanvisningarna... nångång.
Vi hojtar till ibland både jag och min tjej när vi upptäcker nya features på våra vitvaror
Jo, vi har väl TÄNKT läsa bruksanvisningarna... nångång.
Jag pratar också ofta om att jag skall läsa bruksanvisningen till kameran jag köpte för dyra pengar för ett tag sedan.
Av misstag har jag nu i alla fall lärt mig hur man filmar med den!
Av misstag har jag nu i alla fall lärt mig hur man filmar med den!
Inte förrens Bilsport är sönderläst och jag faktiskt måste gå på muggen. Då kan det hända att en gammal oläst bruks får sig en översyn i hopp om att hitta några nya funktioner - fast det händer ju aldrig....
Dock finns det förstås undantag. Både diskmaskin, mikro och spishäll piper som satan i tid och otid, mycket och länge. Som tur är går det att stänga av genom en omöjlig kombination av knapptryckningar.
Dock finns det förstås undantag. Både diskmaskin, mikro och spishäll piper som satan i tid och otid, mycket och länge. Som tur är går det att stänga av genom en omöjlig kombination av knapptryckningar.
Jag provar alltid en eller två gånger utan manual, sen bläddrar jag lite i den. När jag vet alla "häftiga" funktioner som finns på brödrosten eller vad det nu är så åker manualen i en låda och där blir den... Nästa gång man rostar bröd använder man endast en funktion resten har man glömt. 
Men jag tycker att alla grejer får bara fler och fler funktioner och samtidigt blir manualerna sämre. Det är några obegripliga bilder i början som alla 19 språk refererar till.
När man efter en hel del bläddrande äntligen hittar svenskan på sid 135-152 så hänvisar man i texten till fig 2a skruv 32, blädder... aha! och så läser man två rader till:
"har du modell 'super 123': se fig. 3a har du modell 'budget 122': se fig 3b"
men den jag har i handen heter ju 'budget 124' - ingen bild passar...
Men jag tycker att alla grejer får bara fler och fler funktioner och samtidigt blir manualerna sämre. Det är några obegripliga bilder i början som alla 19 språk refererar till.
När man efter en hel del bläddrande äntligen hittar svenskan på sid 135-152 så hänvisar man i texten till fig 2a skruv 32, blädder... aha! och så läser man två rader till:
"har du modell 'super 123': se fig. 3a har du modell 'budget 122': se fig 3b"
men den jag har i handen heter ju 'budget 124' - ingen bild passar...
Klart man läser dem, det är ju suverän gonattläsning.
Man lär sig mycket också därigenom. Sen kan man knata kring i bekantskapskretsen och fråga vad de använder för salt i diskmaskinsavhärdaren t.ex. De allra flesta vet inte ens att de har en inbyggd avhärdare...
Man lär sig mycket också därigenom. Sen kan man knata kring i bekantskapskretsen och fråga vad de använder för salt i diskmaskinsavhärdaren t.ex. De allra flesta vet inte ens att de har en inbyggd avhärdare...
Läser normalt inte manualerna förrän det är absolut nödvändigt, men satt igår kväll och väntade i bilen (inköpt för några måander sedan) och tog i brist på annat fram manualen ur handskfacket och...upptäckte en massa grejer... man kan öppna bakluckan innifrån, det går att ta av fronten på cd spelaren och bäst av allt den har farthållare.
Kanske ska läsa bruksanvisningarna i framtiden.
Berit
Kanske ska läsa bruksanvisningarna i framtiden.
Berit
Klart manualerna skall läsas
för upp till ca 3 år sen blädrade jag bara genom manualerna till olika prylar man köpt, men så "förstörde" jag en sak pga att jag inte läst i manualen :'( så efter det kommer manualen alltid fram direkt.
Köpte för en tid sedan en ny digikamera, och jises va mycket funktioner där fanns när man läste manualen! väldigt kul sak!
Köpte för en tid sedan en ny digikamera, och jises va mycket funktioner där fanns när man läste manualen! väldigt kul sak!