försöker reparera en trasig tröskeldel i vår gamla altandörr fr -69. Tidigare teak, har fått tas bort 🙀pga dåligt skick, och ersätter nu med furu med fasadfärg. (Bättre förslag välkomna).
Mitt problem nu är när jag försöker montera nybeställt tröskelbleck, så behövs ju ett hål här för låsanordningen som gick ner i den gamla teöskeln. I överkant är det ett stålbeslag, så behöver ju hitta ett sånt/tillverka, men vad gör man nedåt för att stoppa fukt från plåten? Kan man tänka sig någon form av plastplugg? Någon som kan ha en idé?

Hade en bild med, men kom inte med. Försöker igen när jag är vid en dator

KJD KJD skrev:
Hade en bild med, men kom inte med. Försöker igen när jag är vid en dator

• Reparation eller renovering inomhus, dörrkarm, lister, träplankor, arbetsverktyg, byggmaterial, gammalt och nytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar bild på låssprint och låsbeslag i överkant på dörren. Är det någon som vet vad detta kallas och var man kan få tag i något som kan funka?

• Närbild av metallspik i trästruktur, utomhus, oskärpa i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En dörr med ett gammalt, smutsigt låshus och skruvar som ser ut att vara demonterat från låsmekanismen.
    Skapa konto
S
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Namnen här är ju det jag kan söka efter, det se däremot mer ut att vara för en låskolv (fyrkantig) medan min låsdel är en rund pinne här.
Med tanke på att jag lagt en plåt över tröskeln nu, så vill jag inte borra ner i den (röd markering i bilden) om fukt skulle tränga ner där.
Funderar på sätta en låsanordning på insidan av dörren ner i trätröskeln, som då kommer synas - men kommer inte på något bättre.
Hade vart intressant hur man gör på nya dörrpartier, men inte kommit åt och se några.

• Skärmbild av mobilkamera, inredningsdetalj, röd markering, stökig miljö, redigeringsverktyg synliga.
    Skapa konto
S
Tröskelplåten sitter på utsidan av tröskeln så då är det trä där slutblecket sitter.

Sen så funkar det bra med det de slutblecket till din kantregeln. Det är bara ytterkanten som behöver ha rätt mått. Innåt till spelar ingen roll eftersom då slår dörren mot anslaget i karmen.

Hittade några produkter när jag provade söka med ”slutbleck”, mitt följdproblem blev att jag inte ville ta hål i plåten, då fukt kunde tränga ner där, och mitt reparerade dörrrröskel nu inte är hårdträ längre.

Ska leta fram dom på datorn sen, men dom verkade ha en plastdel som kanske hade blivit tät.
S sinuslinus skrev:
Tröskelplåten sitter på utsidan av tröskeln så då är det trä där slutblecket sitter.

Sen så funkar det bra med det de slutblecket till din kantregeln. Det är bara ytterkanten som behöver ha rätt mått. Innåt till spelar ingen roll eftersom då slår dörren mot anslaget i karmen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.