Min vattenmätare är under huset och ska läsas av 4 gånger per år. Vilket går bra nu när man är relativt ung men min tidigare förhoppning var ju att jag skulle bygga raspberry system för logga allt som går att logga...
Men... Jag är nyfiken på om det finns andra färdiga latmanslösningar att köpa?
Men... Jag är nyfiken på om det finns andra färdiga latmanslösningar att köpa?
Webbkamera.
Eller så ser du till att vattennätsägaren byter ut vattenmätaren till en fjärravläst, tex Multical 21 från Kamstrup, https://www.kamstrup.com/se-se/products-and-solutions/water-meters/residential-water-meter. Vattenmätarna ska enligt lag bytas/kontrolleras minst vart tionde år, bla Swedac styr kontrollerna.
Eller så ser du till att vattennätsägaren byter ut vattenmätaren till en fjärravläst, tex Multical 21 från Kamstrup, https://www.kamstrup.com/se-se/products-and-solutions/water-meters/residential-water-meter. Vattenmätarna ska enligt lag bytas/kontrolleras minst vart tionde år, bla Swedac styr kontrollerna.
Jag satte en med pulsmätare på men det anar jag inte motsvarar multical 21... och hur får jag multical 21 avläsningarna in i min dator? tänker på vilka program som behövs.
Läser dokumentet nu och anar att den mätaren är väldigt dyr, men verkar frestande lyxig.
Läser dokumentet nu och anar att den mätaren är väldigt dyr, men verkar frestande lyxig.
Redigerat:
Om vattennätsägaren byter till en fjärravläst mätare så behöver du inte läsa av den själv utan det gör nätägaren själv med det intervall dom själva vill. Med tex Multical 21 så sätts det antingen upp "mätstationer" på strategiska platser eller så kör nätägaren runt i området då och då.
B-meters
GSD8, kall/varmvattenmätare med pulsutgång.
Förmodligen är webcam det smidigaste såsett. En webcam med belysning och antingen lång kabel eller wifi+transformator men gillar inte tanken om saker som kan ta eld under huset.
GSD8, kall/varmvattenmätare med pulsutgång.
Förmodligen är webcam det smidigaste såsett. En webcam med belysning och antingen lång kabel eller wifi+transformator men gillar inte tanken om saker som kan ta eld under huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Här hos mig bytte vattenverket (Laholmsbuktens VA) ut våra två mätare,
som vi har i samfälligheten mot fjärravlästa.
Mycket smidigt, slipper nu att krypa ner i vattenfyllda brunnar för att läsa av.
Kontakta vattenverket/-leverantören och fråga!
som vi har i samfälligheten mot fjärravlästa.
Mycket smidigt, slipper nu att krypa ner i vattenfyllda brunnar för att läsa av.
Kontakta vattenverket/-leverantören och fråga!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra om inglasad altan till isolerad utbyggnad.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fästa krokar på gammal inglasad balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bra och prisvärd elvärmare till oisolerad inglasad terass i BR
Bostadsrätt -
Kan man utläsa om väggen är bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Läsa av en vattenmätare
Vatten & Avlopp