10 329 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Läsa till elektriker på Distansia
Sida 1 av 2
Hej!
Vet inte om min fråga går under detta ämne. Annars får admin ta bort inlägget.
Jag har funderingar på att läsa till elektriker på Distansia och undra om någon här har gått den utbildningen, har kännedom om den eller känner någon som är bekant med den kan berätta lite om den? Fördelar och nackdelar.
P g a mitt nuvarande jobb har jag ingen möjlighet att gå en vanlig ”på plats” utbildning.
Tack på förhand!
Vet inte om min fråga går under detta ämne. Annars får admin ta bort inlägget.
Jag har funderingar på att läsa till elektriker på Distansia och undra om någon här har gått den utbildningen, har kännedom om den eller känner någon som är bekant med den kan berätta lite om den? Fördelar och nackdelar.
P g a mitt nuvarande jobb har jag ingen möjlighet att gå en vanlig ”på plats” utbildning.
Tack på förhand!
Distansia har så vitt jag vet inga utbildningar som gör en till elektriker. Vill man bli elektriker ska man söka en elektrikerutbildning via komvux som teknikutbildarna till exempel tillhandahåller.
jag är själv elektriker och läste min allmänna behörighet på distansia. Det är en utbildning för att få ut sin egna behörighet, för att till exempel ha möjligheten att skapa egen elfirma. För att hämta ut AL behörighet krävs även att man praktiserat arbetet i minst 5 år på heltid.
jag är själv elektriker och läste min allmänna behörighet på distansia. Det är en utbildning för att få ut sin egna behörighet, för att till exempel ha möjligheten att skapa egen elfirma. För att hämta ut AL behörighet krävs även att man praktiserat arbetet i minst 5 år på heltid.
Tack för svar!E Eljohanel skrev:Distansia har så vitt jag vet inga utbildningar som gör en till elektriker. Vill man bli elektriker ska man söka en elektrikerutbildning via komvux som teknikutbildarna till exempel tillhandahåller.
Jag började läsa på Komvux men kunde tyvärr inte fortsätta då jag inte fick ihop det med mitt jobb. Därför sökte jag på nätet efter en liknande utbildning fast på distans och råkade se Distansia´s utbud.
Om jag hade gått Komvux utbildning hade jag inte heller fått den allmänna behörigheten förrän jag jobbat de 1600h som lärling, om jag förstått det rätt.
Är det inte samma krav efter att man gått Distansia?
Vidare är jag inte intresserad av att öppna eget utan bara söka anställning. Vilka krav ställs då?
Du missförstår mig. Utbildningen dom erbjuder är inte densamma som komvux utbildningen. Det är auktorisation AL eller auktorisation B. Ingen av dessa är vägen till att bli elektriker. Auktorisation B är begränsad behörighet som exempelvis fastighetsskötare eller vitvaruinstallatörer kan ha användning av. För att bli elektriker måste man utbilda sig genom ett gymnasieprogram enligt komvux eller dylikt.
E Eljohanel skrev:Du missförstår mig. Utbildningen dom erbjuder är inte densamma som komvux utbildningen. Det är auktorisation AL eller auktorisation B. Ingen av dessa är vägen till att bli elektriker. Auktorisation B är begränsad behörighet som exempelvis fastighetsskötare eller vitvaruinstallatörer kan ha användning av. För att bli elektriker måste man utbilda sig genom ett gymnasieprogram enligt komvux eller dylikt.
Sorry, nu hänger jag med
Jag trodde att AL var samma som allmän behörighet.
Då är valet inte så svårt att göra.
Den utbildningen som Teknikutbildarna har, är den jämförbar med Komvux?
AL är auktorisation lågspänning. Men det är som en vidareutbildning för de som redan är elektriker. Auktorisation B är är detsamma men för en lägre nivå. Vill man bli installationselektriker behöver man utbilda sig enligt ett gymnasieprogram. Teknikutbildarna har utbildningar där man blir installatör, men finns fler alternativ. Min vän gick för ca 10 år sedan elektrikerutbildning via teknikutbildarna (distans) och arbetade samtidigt. Jag gick på Lernia komvux med fysisk närvaro.
https://teknikutbildarna.se/utbilda-dig-till-elektriker/om-var-elektrikerutbildning/
https://teknikutbildarna.se/utbilda-dig-till-elektriker/om-var-elektrikerutbildning/
Om man går på Teknikutbildarna innebär det alltså att man därefter måste jobba 1600h som lärling och sen är man klar som installatör?E Eljohanel skrev:AL är auktorisation lågspänning. Men det är som en vidareutbildning för de som redan är elektriker. Auktorisation B är är detsamma men för en lägre nivå. Vill man bli installationselektriker behöver man utbilda sig enligt ett gymnasieprogram. Teknikutbildarna har utbildningar där man blir installatör, men finns fler alternativ. Min vän gick för ca 10 år sedan elektrikerutbildning via teknikutbildarna (distans) och arbetade samtidigt. Jag gick på Lernia komvux med fysisk närvaro.
[länk]
Nej, då kan du börja jobba elektriker efter några års praktik kan du vidareutbilda dig till certifierad installatör.
Här ser du vad som behövs för AL, som i praktiken är den auktorisation man behöver om man vill vara installatör och inte jobba som anställd elektriker.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...uktorisation/auktorisationstyper/krav-for-al/
Här ser du vad som behövs för AL, som i praktiken är den auktorisation man behöver om man vill vara installatör och inte jobba som anställd elektriker.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...uktorisation/auktorisationstyper/krav-for-al/
Tack för dina svar!E elmont skrev:
Min son är Elektriker och funderar på Distansia för AL behörighet.Är kursen bra och seriös?E Eljohanel skrev:Distansia har så vitt jag vet inga utbildningar som gör en till elektriker. Vill man bli elektriker ska man söka en elektrikerutbildning via komvux som teknikutbildarna till exempel tillhandahåller.
Jag tycker distansia är seriösa och erbjuder en bra utbildning. Kursmaterialet är inte jätte pedagogiskt med man får en lärare tilldelad man kan ställa frågor etc till. Ibland dröjde det 2 veckor innan svar från läraren men oftast fick jag hjälp inom ett par dagar.T tvniklas skrev:
Kursmaterialet förklarar inte uppgifterna utan man måste (i min uppfattning) använda facit till sin hjälp för att lösa uppgifterna. Dock fungerade den metoden och jag kände att jag förstod uppgifterna.
Jag ville plugga i mitt eget tempo och den friheten gav mig utbildningen. Jag är i det stora hela nöjd.
Tack för svaretE Eljohanel skrev:Jag tycker distansia är seriösa och erbjuder en bra utbildning. Kursmaterialet är inte jätte pedagogiskt med man får en lärare tilldelad man kan ställa frågor etc till. Ibland dröjde det 2 veckor innan svar från läraren men oftast fick jag hjälp inom ett par dagar.
Kursmaterialet förklarar inte uppgifterna utan man måste (i min uppfattning) använda facit till sin hjälp för att lösa uppgifterna. Dock fungerade den metoden och jag kände att jag förstod uppgifterna.
Jag ville plugga i mitt eget tempo och den friheten gav mig utbildningen. Jag är i det stora hela nöjd.
Min fråga är enkel, som elektriker sen många år vill jag bara veta hur pass avancerad AL är att läsa in. Jag förstår att det är stora delar som gäller att lära sig navigera i föreskrifter och den typen av dokumentation.
Men hur stor del är matematik och vad bör jag friska upp minnet runt den biten?
Men hur stor del är matematik och vad bör jag friska upp minnet runt den biten?
Allt handlar väl om hur lätt du har för matematik, för det är mycket matematik. Men ingen raketforskning. Kolla med de som tillhandahåller kursen, när jag läste så ägnades x veckor av kursens inledning åt att friska upp minnet.Ap Kärring skrev:
Om du vill öva så träna på ekvationer och att kunna vända på ekvationer. Mycket utgår från en rätvinklig triangel, 2 av tre sidor är kända. Mycket handlar om vinkeln mellan basen och hyptenusan, vinkeln phi. Främst cosinus för vinkeln men det underlättar om man snabbt kan tänka sinus och tangens också.
Enkelt uttryckt är det växelströmsläran du behöver repetera.Ap Kärring skrev: