Funderar på om någon har någon bra lösning på att låsa garderobsskjutdörrar.

Vi ska ha i stugan skjutdörrar och tänker även hyra ut stugan. En garderob med skjutdörrar planerar vi att låsa från hyresgästerna men behöver något smart sätt. Självklart förstår jag att det kanske inte kommer vara det mest inbrottssäkra men tillräckligt säker för att en ärlig men nyfiken person inte får upp den.

Garderoben vi bygger är 2580 bred och är planerad med 4st dörrar.

En lösning liknande den här kanske kan funka, gör man den i rostfritt så kan den bli ganska smäcker.
orkade inte rita nogrannare men lägger man dom bägge byglarna ovanpå varandra så bygger det nog inte mer än dörrarnas tjocklek. Skiss av dörrlåsning med överlappande byglar i rostfritt stål och ett hänglås.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
B blue.b skrev:
En lösning liknande den här kanske kan funka, gör man den i rostfritt så kan den bli ganska smäcker.
orkade inte rita nogrannare men lägger man dom bägge byglarna ovanpå varandra så bygger det nog inte mer än dörrarnas tjocklek.[bild]
Jo, inte dum denna =)

T toube83 skrev:
Funderar på om någon har någon bra lösning på att låsa garderobsskjutdörrar.

Vi ska ha i stugan skjutdörrar och tänker även hyra ut stugan. En garderob med skjutdörrar planerar vi att låsa från hyresgästerna men behöver något smart sätt. Självklart förstår jag att det kanske inte kommer vara det mest inbrottssäkra men tillräckligt säker för att en ärlig men nyfiken person inte får upp den.

Garderoben vi bygger är 2580 bred och är planerad med 4st dörrar.
Finns denna varianten du skulle kunna monter:https://industrilas.com/en-us/produ...atches/quarter-turn-latch-push-to-close-18-mm

Dock är det fyrkantsnyckel eller likande som gäller.
Men det borde andra varianter med vanlig nyckel.

Jag har även varit med om att en del skruvar fast reglar i spåret på den övre skenan vilket gör att man inte kan skjuta dörrarna i skenan.
Utan att veta konstruktion det är så blir det en gissningslek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.