Farstatjej90
Har en ny grind med plats för låskista men jag hade velat ha ett elslutbleck så man kan öppna grinden när man inte är hemma t.ex.

Stolpen som elslutblecket ska installeras i ser ut som på bilden. Grinden öppnas inåt.

Jag har kollat på flera elslutbleck men de verkar alla ha en låsmekanism som är i samma "nivå". Alltså de kräver att de installeras i "bakkant" för när de är öppna måste det vara fritt bakåt, annars fastnar bara låskolven i stolpen/dörrkarmen.

Jag hade behövt ett elslutbleck med någon annan typ av mekanism, så jag inte behöver såga upp hela sidan på stolpen helst.

Någon som har förslag på lösning?

Stolpen är 50mm bred.
 
  • Staketdörr av trä och metall, närbild på låsmekanism och handtag, ingen synlig låsdel, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nu har jag inte sett hela grinden och dess konstruktion i den miljön men normalt monterar jag inte elsutbleck i de grindarna utan använder eltryckeslås istället samt en kabelöverföring i bakkant och då föredrar jag en infälld.
Ett exempel på prisvärt eltryckeslås är Robust 990 eller 988 (utan förregling).
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2289.3179/robust-ellas-990-rattvand-vanster
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2289.3873/robust-ellas-988-rattvand-vanster
https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2286.9570/safetron-kabeloverforing-ct81
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Nu har jag inte sett hela grinden och dess konstruktion i den miljön men normalt monterar jag inte elsutbleck i de grindarna utan använder eltryckeslås istället samt en kabelöverföring i bakkant och då föredrar jag en infälld.
Ett exempel på prisvärt eltryckeslås är Robust 990 eller 988 (utan förregling).
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för att du tog dig tid att svara. Problemet då blir ju att man får en synlig kabel. Jag hade velat dölja kabeln i stolpen. Det finns ett flexrör fördraget.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara. Problemet då blir ju att man får en synlig kabel. Jag hade velat dölja kabeln i stolpen. Det finns ett flexrör fördraget.
Jag brukar dra kabeln eller slang/rör i grindens profil.
Kablar och eventuella kabelöverföringar ska vara dolda både av estetiska skäl och för att förebygga vandalism/sabotage.
Det går att montera elslutbleck men jag föredrar eltryckeslås då de ofta fungerar bättre i stålgrindar.
Om du ska ha ett elslutbleck så bör du ha ett lite bättre elslutbleck t.ex STEP eller Safetron med lämplig stolpe.
Beroende på avståndet mellan grind och karm skiljer montaget om slutbleckets stolpe måste fällas in eller om det finns plats till att montera den utanpåliggande.
Elslutbleck finns i olika nivåer där de vanligaste är enkla, standard och (extra)kraftiga och sedan finns det många olika stolpar beroende på montagets förutsättningar och mått.
 
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Jag brukar dra kabeln eller slang/rör i grindens profil.
Kablar och eventuella kabelöverföringar ska vara dolda både av estetiska skäl och för att förebygga vandalism/sabotage.
Det går att montera elslutbleck men jag föredrar eltryckeslås då de ofta fungerar bättre i stålgrindar.
Om du ska ha ett elslutbleck så bör du ha ett lite bättre elslutbleck t.ex STEP eller Safetron med lämplig stolpe.
Beroende på avståndet mellan grind och karm skiljer montaget om slutbleckets stolpe måste fällas in eller om det finns plats till att montera den utanpåliggande.
Elslutbleck finns i olika nivåer där de vanligaste är enkla, standard och (extra)kraftiga och sedan finns det många olika stolpar beroende på montagets förutsättningar och mått.
Du menar dra kabel inuti grinden? Den är solid metall, hur man än gör blir det en utanpåliggande kabel om elektroniken ska vara i själva grinden.

Har du något förslag på stolpe och elslutbleck för en sån jag har? Jag har svårt att se framför mig hur en fungerande mekanism ser ut utan att jag sågar upp hela sidan på grindstolpen...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du menar dra kabel inuti grinden? Den är solid metall, hur man än gör blir det en utanpåliggande kabel om elektroniken ska vara i själva grinden.

Har du något förslag på stolpe och elslutbleck för en sån jag har? Jag har svårt att se framför mig hur en fungerande mekanism ser ut utan att jag sågar upp hela sidan på grindstolpen...
Jag kan inte svara på vilken stolpe som skulle passa utan då måste man mäta upp karmen samt plösmått på dörren.
Solid metall är det knappast för då skulle grinden väga enormt mycket, med tanke på hur karmen ser ut skulle jag anta att grinden består av en fyrkantsram av fyrkantsrör som är ihåliga.
Det är i dom man drar en kabel, eventuellt får man borra hål ett draghål antingen i bakkant eller undertill.
Men du väljer själv om du vill ha eltryckeslås eller elsutbleck.

Jag hade använt STEP 40-serien eller Safetron ES17
https://steplock.com/sv/produkter/step-40-preload/
https://www.safetron.com/elslutbleck/es17

För stolpar använder man lättast en stolpguide.
https://steplock.com/sv/stolpguide
https://www.safetron.com/elslutbleck/montagestolpar
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Jag kan inte svara direkt på vilken stolpe som skulle passa utan då måste man mäta upp karmen samt plösmått på dörren.
Solid metall är det knappast för skulle grinden väga enormt mycket, med tanke på hur karmen ser ut skulle jag anta att grinden består av en fyrkantsram av fyrkantsrör som är ihåliga.
Det är i dom man drar en kabel, eventuellt får man borra hål ett draghål antingen i bakkant eller undertill.
Men du väljer själv om du vill ha eltryckeslås eller elsutbleck.

Jag hade använt STEP 40-serien eller Safetron ES17
[länk]
[länk]

För stolpar använder man lättast en stolpguide.
[länk]
[länk]
Är inte plösmåttet på karmen? Alltså grindstolpen? Där är det i alla fall 27mm. Hela grindstolpen är 50mm.

Grejen är att det är förberett med ett flexrör i grindstolpen som grinden inte hänger i, därför jag hade föredragit det. Plus att jag slipper försöka dra kabel inuti grinden. Även om det går innebär det att jag måste borra i den för att få ut kabel.

Ska kolla på stolpguiden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är inte plösmåttet på karmen? Alltså grindstolpen? Där är det i alla fall 27mm. Hela grindstolpen är 50mm.

Grejen är att det är förberett med ett flexrör i grindstolpen som grinden inte hänger i, därför jag hade föredragit det. Plus att jag slipper försöka dra kabel inuti grinden. Även om det går innebär det att jag måste borra i den för att få ut kabel.

Ska kolla på stolpguiden.
Toleranserna kan vara rätt stora på en smidesgrind och det är svårt att bedöma hur väl grinden stänger därför måttar man både karm och grind.
 
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Toleranserna kan vara rätt stora på en smidesgrind och det är svårt att bedöma hur väl grinden stänger därför måttar man både karm och grind.
Måste mäta grinden också men den är något bredare än 20mm, jag gissar 24mm men ska mäta exakt

Jag kollade på de stolpar du länkade och med plösmått 27mm är den minsta 49mm bred alltså hela grindstolpen. Jag förstår inte varför de måste vara så breda. Då blir det ju ändå så att jag får såga upp hela sidan av grindstolpen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste mäta grinden också men den är något bredare än 20mm, jag gissar 24mm men ska mäta exakt

Jag kollade på de stolpar du länkade och med plösmått 27mm är den minsta 49mm bred alltså hela grindstolpen. Jag förstår inte varför de måste vara så breda. Då blir det ju ändå så att jag får såga upp hela sidan av grindstolpen.
Om det finns utrymme mellan karm och dörr för att lägga stolpen utanpåliggande plus 2-4mm springa så slipper du fälla in stolpen.
Beroende på grindens konstruktion kan springan vara justerbar.
Stolpen behöver inte täcka allt även om det ibland är önskvärt så kan en smalare stolpe monteras enligt önskat plösmått.
Plösmåttet är ett viktigt mått som ska vara exakt för att garantera en bra funktion.
 
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Om det finns utrymme mellan karm och dörr för att lägga stolpen utanpåliggande plus 2-4mm springa så slipper du fälla in stolpen.
Beroende på grindens konstruktion kan springan vara justerbar.
Stolpen behöver inte täcka allt även om det ibland är önskvärt så kan en smalare stolpe monteras enligt önskat plösmått.
Plösmåttet är ett viktigt mått som ska vara exakt för att garantera en bra funktion.
Ja man kan justera springan mellan grind och karm.

Jag fattar fortfarande inte, har svårt att visualisera vad i detalj som går fel om man har fel plösmått. Ska nog kolla på lite videos om att installera den här typen av lås så kanske det klarnar.
 
Med fel plösmått så låser inte grinden eller så blir den glapp.
Elektronisk låsning ställer större krav på dörrgången för att fungera bra.
Om du kan justera springar så kan du troligtvis montera stolpen utvändigt och då behöver man inte gör lika stor urtag samt är det inte lika noga när man gör det då stolpen täcker.
 
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Med fel plösmått så låser inte grinden eller så blir den glapp.
Elektronisk låsning ställer större krav på dörrgången för att fungera bra.
Om du kan justera springar så kan du troligtvis montera stolpen utvändigt och då behöver man inte gör lika stor urtag samt är det inte lika noga när man gör det då stolpen täcker.
Jag har kollat på grinden och den är som du säger ihålig i själva yttre ramen. Det är öppet från utrymmet där låskistan ska sitta ner i ramen och längst ned intill gångjärnen är det ett litet hål på undersidan som jag gissar är förberett för en kabel helt enkelt.

Så det blir nog den varianten. Man kanske inte ens behöver något slutbleck i så fall. Om man kan styra kolven ut och in med elektronik alltså.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har kollat på grinden och den är som du säger ihålig i själva yttre ramen. Det är öppet från utrymmet där låskistan ska sitta ner i ramen och längst ned intill gångjärnen är det ett litet hål på undersidan som jag gissar är förberett för en kabel helt enkelt.

Så det blir nog den varianten. Man kanske inte ens behöver något slutbleck i så fall. Om man kan styra kolven ut och in med elektronik alltså.
Ett eltryckeslås gör att du kan öppna med trycket vid elektrisk upplåsning, den drar inte in kolven automatiskt utan nät trycket trycks ner.
De gånger det krävs att kolven dras in är om grinden är kombinerad med en dörrautomatik eller om det finns estetiska önskemål om endast ett draghandtag.
De hål som finns är ofta gjorda för krokar när grindarna ska ytbehandlas men de gå ibland att dra kabel genom dom.
Använd dragtråd och eventuell en kroktråd så brukar det gå bra att "fiska" kabel genom profilerna, samt använder man hålet där kabelöverföringens låda monteras.
 
Farstatjej90
1 123abc skrev:
Ett eltryckeslås gör att du kan öppna med trycket vid elektrisk upplåsning, den drar inte in kolven automatiskt utan nät trycket trycks ner.
De gånger det krävs att kolven dras in är om grinden är kombinerad med en dörrautomatik eller om det finns estetiska önskemål om endast ett draghandtag.
De hål som finns är ofta gjorda för krokar när grindarna ska ytbehandlas men de gå ibland att dra kabel genom dom.
Använd dragtråd och eventuell en kroktråd så brukar det gå bra att "fiska" kabel genom profilerna, samt använder man hålet där kabelöverföringens låda monteras.
Jag ska försöka få igenom en kabel imorgon. De här eltryckeslåsen du länkade har någon kontakt med fem ledare, jag behöver ju bara två egentligen men de har kanske fler funktioner än öppet/låst? Jag tänker att jag kan dra en kabel med två ledare?
För i mitt fall ska den bara kopplas till en trafo med strömbrytare, inte någon annan automatik.

De här låsen tål att sitta ute i en grind förresten? Eller finns risk att de pajar i kylan/fukten?
Har också kollat på den kabelöverföringen du länkade men jag fattar inte hur den skulle monteras 🙁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.