Hej,

Vi har köpt en brevlåda med lås från Byggmax där nu låset fryst när det är kallt. Denna står en bra bit bort från huset där vi har brevlådorna med grannarna. Jag undrar nu först hur gör man för att få upp låset som första lösning och som andra ser till att låset inte fryser?

I morse gjorde jag lite lättare försök med att ha en tändare under nyckeln men det löste inte problemet helt, nyckeln kommer in en bit i låset men tyvärr inte hela vägen :S

Mvh
Mats Ola

Låsolja.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fyll en påse med varmvatten och håll den mot låset en stund. När du har fått upp det så kan du värma låscylindern från insidan med en tändare så att fukten torkar ur, sen smörjer du med låsolja.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Ta sprit. Vilken som med hög alkoholhalt eller t-röd om du har

Häll på nyckeln och dra in och ut samtidigt som du häller sakta

• Gilla
DjKool
  • Laddar…
Problemet med sprit, eller andra låstinarsprayer, är att dom dunstar och låset fryser igen...

• Gilla
DjKool
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet med sprit, eller andra låstinarsprayer, är att dom dunstar och låset fryser igen...
Javisst. Precis som det snöar över det man just har skottat. Vissa saker får man helt enkelt leva med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Den tinar ju inte lås, bara smörjer.
Köp [länk]
jag skall leta upp den, verkar finnas på Bauhaus så testar jag då jag kommer hem ikväll.

useless useless skrev:
Fyll en påse med varmvatten och håll den mot låset en stund. När du har fått upp det så kan du värma låscylindern från insidan med en tändare så att fukten torkar ur, sen smörjer du med låsolja.
Jag kanske testar ditt tips om jag inte kör låstinarsprej och sedan smörjer.

ricebridge ricebridge skrev:
Javisst. Precis som det snöar över det man just har skottat. Vissa saker får man helt enkelt leva med.
Får vara ihärdig och kanske göra det flera gånger.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Eller en handvärmare

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller en handvärmare
Javisst, en sån där som man knycklar ihop i näven! Där sa du nåt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag brukar försöka hålla efter bostadsrättsföreningens lås och det enda som hjälper mot frysning är att låset är ordentligt smort med låsolja.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kanske kunde låta bli att låsa brevlådan nu vintertid.
Eller är du rädd att någon skall knycka dina räkningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.