10 062 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Larm - Priser och typer
klart Du har rätt om kvalitet. Dock vet inte folk i gemen vad som är kvalitet. Och Securitas blir lika med kvalitet.
Däremot är min uppfattning att godkända larminstallatörer, vilket nog är viktigare än själva larmet, rätt kanal för att köpa larm. OM man verkligen vill ha ett kvalificerat larm som uppfyller det man önskar.
Ex.vis brandskydd, larm på natt eller djur är hemma, kunna se om något fönster eller dörr är glömt öppet, etc.
En sak är jag dock säker på. Systembolaget, banker och guldsmeder köper inte larm från Securitas eller Claes Ohlsson.... ;D ;D ;D
Däremot är min uppfattning att godkända larminstallatörer, vilket nog är viktigare än själva larmet, rätt kanal för att köpa larm. OM man verkligen vill ha ett kvalificerat larm som uppfyller det man önskar.
Ex.vis brandskydd, larm på natt eller djur är hemma, kunna se om något fönster eller dörr är glömt öppet, etc.
En sak är jag dock säker på. Systembolaget, banker och guldsmeder köper inte larm från Securitas eller Claes Ohlsson.... ;D ;D ;D
OLHA
Nästan alla banker har ett larmsystem som kommer från Securitas.
Secutitas Aroundio = Trådlösa villalarm
Securitas Direct = Trådbundna larm
Securitas Response = Kedjekunder (Guldfynd,Statoil m.m
Securitas Systems = Banker,industrier,kärnkraftverk
AW
Nästan alla banker har ett larmsystem som kommer från Securitas.
Secutitas Aroundio = Trådlösa villalarm
Securitas Direct = Trådbundna larm
Securitas Response = Kedjekunder (Guldfynd,Statoil m.m
Securitas Systems = Banker,industrier,kärnkraftverk
AW
AW.
Min uppfattning är att bankerna äger sina egna larm. HB har i alla fall egna upphandlare/säkerhetschefer och en egen säkerhetspolicy. Trådlösa larm används inte, vad jag hört om, för banker.
Och javisst, är det ofta Securitas som står för utryckning.

Sen har ju bankerna lite andra säkerhetssystem och krav än vad vi villaägare har.
Berthold
Kundervice i all ära men dom flesta larm jag upphandlat har larminstallatören uppvisat en alldeles förträfflig kompetens i HUR man skyddar sig, Vilket system man behöver samt vilket vaktbolag man bör koppla sig till i det området. Jag förlitar mig mer på larminstallatören som jag tagit kontakt med.
(Dock inte han som knackar dörr....)
Min uppfattning är att bankerna äger sina egna larm. HB har i alla fall egna upphandlare/säkerhetschefer och en egen säkerhetspolicy. Trådlösa larm används inte, vad jag hört om, för banker.
Och javisst, är det ofta Securitas som står för utryckning.
Sen har ju bankerna lite andra säkerhetssystem och krav än vad vi villaägare har.
Berthold
Kundervice i all ära men dom flesta larm jag upphandlat har larminstallatören uppvisat en alldeles förträfflig kompetens i HUR man skyddar sig, Vilket system man behöver samt vilket vaktbolag man bör koppla sig till i det området. Jag förlitar mig mer på larminstallatören som jag tagit kontakt med.
(Dock inte han som knackar dörr....)
Något som dök upp tidigare i den här diskussionen rörde "nödlarmsfunktion". Hur fungerar det idag om jag trycker på nödknappen, kommer ambulans och polis etc eller får jag bara det där vanliga telefonsamtalet?
En annan fråga, larmoperatörerna är ju väldigt förtjusta i att vilja ha en gsmsändare kopplad till larmet, hur vanligt är det att tjuvarna hittar telefonledningen ut ur huset egentligen? Vi har bott i vårt nuvarande hus i tre år nu och jag har själv ingen aning om var ledningen lämnar det.... ???
En annan fråga, larmoperatörerna är ju väldigt förtjusta i att vilja ha en gsmsändare kopplad till larmet, hur vanligt är det att tjuvarna hittar telefonledningen ut ur huset egentligen? Vi har bott i vårt nuvarande hus i tre år nu och jag har själv ingen aning om var ledningen lämnar det.... ???
Ang nödlarm så beror det på vad larmcentralen i ditt hus kan tyda och skicka iväg. Om det skickar iväg "pågående inbrott" "överfall" och Du har instruerat larmcentralen att agera på ett visst sätt, så gör dom det.
När det gäller teleledningar in, så är nog det mer standard att dom klipper dom i teleskåpen, om tjuvarna något sånär vet vad dom gör. Därför har man GSM som ringer upp.
Har haft ett antal inbrott på företaget och där har dom huggt av stamkabel med yxa, klippt av rätt kablar, etc, etc, etc. Samt kört med en bil rätt igenom porten och gett f-n i larmet. >
När det gäller teleledningar in, så är nog det mer standard att dom klipper dom i teleskåpen, om tjuvarna något sånär vet vad dom gör. Därför har man GSM som ringer upp.
Har haft ett antal inbrott på företaget och där har dom huggt av stamkabel med yxa, klippt av rätt kablar, etc, etc, etc. Samt kört med en bil rätt igenom porten och gett f-n i larmet. >
Som jag tidigare sagt, varken ambulans eller polis larmas ut utan att SOS vet vad som hänt. Det kan man möjligtvis ordna med nödlarm med olika meddelanden till larmcentralen beroende på vad man tryckt på, men faktum kvarstår att SOS vill prata med en riktigt person innan man skickar åtminstone ambulans. Numera är inte en ambulans en enda sak, utan det finns åtminstone tre olika varianter när det gäller utrustnings- och kompetensnivå i större städer. Till det kommer akutbil/läkarbil eller inte, och ev assistans av räddningsbil. Prio-nivån vill man också veta - blåljus eller inte.Dokumentakrobat skrev:Något som dök upp tidigare i den här diskussionen rörde "nödlarmsfunktion". Hur fungerar det idag om jag trycker på nödknappen, kommer ambulans och polis etc eller får jag bara det där vanliga telefonsamtalet?
En annan fråga, larmoperatörerna är ju väldigt förtjusta i att vilja ha en gsmsändare kopplad till larmet, hur vanligt är det att tjuvarna hittar telefonledningen ut ur huset egentligen? Vi har bott i vårt nuvarande hus i tre år nu och jag har själv ingen aning om var ledningen lämnar det.... ???
Automatiska brandlarm är däremot en realitet sedan länge (och ett stort problem på många ställen). Som privatperson betvivlar jag att du kan få brandkåren på rull om du bränner vid bullarna ....
GSM-sändare, jovisst, jättebra, men börjar inte paranoian nå löjliga nivåer nu?
Vill man ha något som är bra och som inte gör att man blir skinnad ska man välja någon annan än Securitas. Det är jättebilligt i början men den dagen du vill slippa det...då är du körd. Ta en fristående larminstallatör. Dom har mycket bättre prylar än Securitas har och har du chansen, skippa det trådlösa. GSM kan man ha om man absolut vill. Vi har bara det i sommarstugan och hittar du inte din inkommande ledning är det bara att ta bilen en vända i kvarteret och titta efter telias runda (gamla) eller fyrkantiga (nya) telestolpar och fälla dom med bilen. Ska du ha något bra så skaffa ett adresserbart system i slinga. Varje detektor och ansluten utrustning får en egen adress och när larmet går vet larmcentralen exakt vilken del som larmar. Skulle flera larma, typ först dörr, sedan hall och sedan vardagsrum så vet du att det är någon inne. Glöm Securitas!!!
Challe
Challe
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden