en vektare får inte haffa en inbrotstjuv, men han kan ju skrämma tjuven.
problemet är bara att ett inbrot tar ungeför 10 min.

du måste altså bo granne med vaktbolaget!
 
CarMan skrev:
en vektare får inte haffa en inbrotstjuv, men han kan ju skrämma tjuven.
problemet är bara att ett inbrot tar ungeför 10 min.

du måste altså bo granne med vaktbolaget!
Vadå får inte?? Hört talas om envarsgripande?
 
Fredde78 skrev:
Måste bara ifrågasätta dina uttalanden...

Du påstår att företag prioriteras!! Skaffa dig ordentlig info. Inbrottslarm prioriteras lika mkt oavsett om det är en villa ett företag eller ett utedass!!
Före allt det kommer överfallslarm, bråklarm, kontaktlarm m,m.

Nästa sak är att du klagar på utryckningstiden. 45 minuter dagtid är ingen dålig tid. Du måste tänka på att det är fler än din moster som har larm, och om du bara visste hur många falsklarm som orsakas av klantiga husinnehavare. DET är en anledning till att arbetsbelastningen är hög!!

Utryckningsväktarens uppgift är inte att gripa en brottsling det är polisens jobb, så det klagomålet får du nog framföra till dem.

Uppgiften är att skydda restvärde. Som tex . Anmäla inbrottet till polis, kvarstanna på plats, skyddstäcka ett krossat fönster, laga uppbrutna dörrar, Kontakta husägare och dyl.

Men om du anser dig själv vara så pass erfaren och insatt så hoppas jag att du en dag åker "själv" till ett pågående inbrott och konfronterar tex 3 påtända inbrottstjyvar. Vad skulle du göra då, ensam och utan övervakningsskydd??
Du skulle säkert förvandla dig till rambo och göra rent hus?
Så 45 min är ok då! bra.. varför ska man då ha det vidarekopplat till en Larm Central..? skulle vara/bara för att slippa självrisken. Det är den enda nyttan med det.

Självklart så är det prio på företagskunder.. allt annat är ju helt otänkbart.. Varför?
jo Falsk larmen lär inte hända lika ofta efter som företagen ofta har en larm firma som installerar larmet åt dig.
Företag köper dessutom riktiga grejer.
Företag betalar mera $$$ änn en privat pers.

Men det är klart. Hos ALLA väktarbolag prioreteras alla kunder ;)

jag skulle lätt åka till min bostad om inbrotts larmet gick det även om hela huset är fullt av pundare..!

Som nämns tidigare så prio hos polisen vid pågående inbrott..! changsen att jag tar pundaren på bar gärning är nästan dubbelt så stor jämfört med en väktare.. efter som jag är där på 20 min och en väcktare på 45min...

Sen ska man veta att en tjyv/pundare flyr oftare änn han stannar kvar och slåss dom vill ju inte riskera att åka fast...

Det första jag skulle göra när jag kommer fram är troligen det samma som väktaren skulle göra..!

1. Gå runt huset kolla efter tecken på inbrott..
2. Gå in i huset kolla vilken sector det var som har löst ut.
3. Undersöka varför det har löst ut.. :)

sen är det ju inte änns säkert att en väktare går in i huset.. det normala är väll att dom går runt "bara" Beror kanske hur mycket man betalar.. ???
 
Falsklarmande apparater hänger lite på kvalitet och tillförlitlighet och det får man oftast (inte alltid) genom att betala. Då jag refererade till classe så är dom inte unika. Alla butiker med självaktning säljer brandvarnare för allt mellan 19:90 till 199:90 (priset kan diskuteras) och handen på hjärtat, kan dessa s.k. brandlarm verkligen skilja på os och brand? Knappast. Riktiga brandlarm kan kombinera bl.a. partikelstorlek och temperaturskillnader för att avgöra om det brinner eller inte (taget från specifikation och kortat ner).

Riktiga krossdetektorer larmar inte om det bara kommer en boll på fönstret eller om man bankar på rutan, inne eller ute. Det skall krävas rätt svängningar och amplitud för att trigga en bra glaskross. m.m m.m.

Man får den service man betalar för hos vaktbolagen och det kan innebära att dom skall rycka ut för diverse larm, som sas tidigare, kolla vad som hänt, skyddstäcka det som är skadat med mera...

Och vad gäller utryckning; det finns bättre och sämre bolag... smart är att välja ett bolag med gott rykte och täckning lokalt (resultat 10-12minuter dagtid, ett larm kvällstid). Skall inte nämna vad dom heter eller vilka jag fått höra dåliga referenser om. Dåliga referenser kan egentligen vara att dom inte har lokal täckning, inte att bolaget är dåligt. Bolag som aldrig kommer brukar självsaneras.

Det är inte alla som bara har 20minuter hem. Har du då räknat med hela linjen; samtal att larm kommer, släppa det du har, ta på kläder (kan vara kallt :-X), springa till bilen, slåss med trafiken... osv. Skulle nog säga att du bor väldigt nära hemmet vilket är få förunnat.

Även om jag skulle befinna mig på samma ö där jag bor så skulle det ta ca 15minuter från stol och samtal till att jag var hemma. Som privatbilist får man inte köra speciellt snabbt utan att få problem. Vaktbolagens bilar har ibland blandare på taken som visar för oss vanliga bilister "håll er undan" eller så har dom inga blandare men vi bilister vet att kommer det en securitas eller falck bil som har bråttom så finns det en anledning.

En privatbilist som har bråttom kan ibland råka ut för andra bilster som inte vill flytta sig.

Tilläggas bör att för ett av mina larm så tog det cirkus 12 minuter för vakten att komma (juli -04). Larmet berodde på att åskan gick extremt hårt med en massa grillade apparater (råkade själv ut för det men det tog försäkringen). Nu var det inte blixten som gjorde att larmet gick, det var bullret som skakade alla fönster så att glaskrossen löste ut. Jag har varit hemma ibland då åskan gått hårt och det har verkligen rasslat i fönstren men krossen har aldrig indikerat (krossensorerna är alltid aktiva oavsett larmläge), inte ens då det smällt så man hoppar till av rasslet och knaket i fönstren. Så det var istort sett en direkt smäll. Fick veta från det stora vaktbolaget och mitt försäkringsbolag att det hände väldigt mycket den eftermiddagen. 12 minuter var beundransvärt... :)

Jag tror nu att man kan diskutera dessa punkter till dödagar ;D men jag ville bara försvara lite av mina uttalanden.

Vad gäller kvalitet, det stämmer i de flesta fall "man får vad man betalar för" oavsett om det gäller service, apparater, kabel...

Jo, en kommentar om den "lapp" som man får från vakten efter utryckning. Den lilla lappen att vakten varit där kompletteras av en rapport som skickas med detaljer om vad som gjorts och när, på minuten...

Jag skulle dessutom tycka att 45min är i längsta laget. Finns det inget bolag med leverantörer lokalt i ditt område?
 
du har helt rätt i att man oftast får vad man betalar för, & jag själv är en sån som föredrar kvalite framför kvantitet!
men nu är det så att jag själv har monterat just ett utav dom larmen som säljs på clase & jag tycker att det verkade vara MYCKET prisvärt!

du har säkert rätt i att deras brandvarnare säkert inte kan skilja på rök & os. men jag som tänkt att montera en brandvarnare i garaget Kan ju då köpa en billig dit & sen köpa en dyrare till bo delen. för det är ju just det som är så bra med trådburna larm, man är ju int bunden till att köpa alla tilbehör från samma ställe, allt passar!
 
vad jag har fått höra så tar et normalt villa inbrott mellan 5-10 min. så man ska inte vara kopplad dill ett vaktbolag i den tron att du då inte blir av med några prylar. men sen finns det ju andra anledninger till att vara koplad till ett vaktbolag.
 
geschwint skrev:
Skulle nog säga att du bor väldigt nära hemmet vilket är få förunnat.

:)
 
geschwint skrev:
Även om jag skulle befinna mig på samma ö där jag bor så skulle det ta ca 15minuter från stol och samtal till att jag var hemma. Som privatbilist får man inte köra speciellt snabbt utan att få problem. Vaktbolagens bilar har ibland blandare på taken som visar för oss vanliga bilister "håll er undan" eller så har dom inga blandare men vi bilister vet att kommer det en securitas eller falck bil som har bråttom så finns det en anledning.
Är du verkligen säker på det? Larmbolagens bilar har ibland orange blandare på taket men det betyder inte att de får strunta i trafikreglerna. Det är en annan sak att polisen har överseende om de kör för fort när de har goda skäl.

Sen kan man fråga sig om det är motiverat att köra som en biltjyv, själv eller larmbolaget, för att bara konstatera att inbrottet redan skett eller att det ännu vanligare är ett falsklarm. Är det verkligen värt att larmbolagets bil klipper ett av grannskapets cyklande barn, när han med mobilen i ena handen och kartan i andra, försöker hitta till ditt tjutande larm?

Nä, överlåt till de verkliga proffsen (dvs polis och annan verklig utryckningsverksamhet) att avgöra den delikata balansgången mellan att komma fram säkert eller att komma fram snabbast möjligt. Att säkra egendom kommer långt ner på den prioriteringsordningen.
 
geschwint skrev:
Jag skulle dessutom tycka att 45min är i längsta laget. Finns det inget bolag med leverantörer lokalt i ditt område?
Lite svårt då man köpt "billigt" hyrlarm. Blir då bunden till larmcentral och väktarbolag.

Hellre då ett fristående larm som man äger och kan välja larmcentral och väktare själv. Och för den delen byta fall man är missnöjd.
 
Ganska naturligt att det tar längre tid att åka på ett villalarm än ett företagslarm. Företagen ligger ofta antingen centralt, eller koncentrerade i industriområden där det finns gott om andra företag. Chansen är helt enkelt större att det finns någon utryckningsväktare i närheten när det gäller företagslarm.

Har själv jobbat som väktare en gång i tiden, och det förekom ingen nedprioritering av privata bostäder. Skall väl tilläggas att detta var några år sedan dock, innan "hemmalarmen" började lanseras. På den tiden hade en villa med centralanslutet larm oftast stora ekonomiska värden att skydda (var ganska dyrt att vara ansluten).
 
"Mitt" vaktbolag ligger i ett industriområde... som väntat.
 
Annonsera får du göra någon annanstans, EJ här.......

Det finns ju andra dekaler att sätta upp än de som följer med CO larmet ;) ;) ;)
 
Angående kameror, så har jag installerat ett philips pos system med och ett bra avancerat larm.

Vi har dessutom en rätt kul jycke att ta sig förbi och ev värdesaker inlåsta i ett stort gammaldags kassaskåp.

Om nu jycken (En mastiff á 85 kg med riktigt bra hörsel..) skulle somna och inte vakna, så... Då går videokamerorna igång och spelar in samt dubellagrar om någon går förbi utanför fönstret via motion detection. Skulle vi glömt att larma då hunden är inne, triggar pos systemet igång och sätter på skalskyddet, ej däckare. Är vi inte hemma alls så har vi alltid larmat.

Personligen tror jag tjuven bryr sig mer om grannar & hunden än larmet. Och om man möter någon i skidmask... så hade i alla fall jag som granne reagerat...

Tänker sätta upp tre kameror utanför också varav en eller två skall gå på IR. Det börjar dock bli lite mkt kameror tycker min fru och funderar på om vi skall hyra ut kåken som big brother hus! ;-)

Är inte direkt paranoid och tycker sådant här är kul, får man väl tillägga! ;-)
 
Berthold skrev:
Självklart har du rätt att det finns andra dekaler att sätta upp och i många fall skulle enbart varningsdekalen från en auktoriserad vaktbolag räcka att hålla tjuven borta.
Slutligen: om du sätter ”BMW” skyltar på en FIAT ”Uno”, blir det då en bättre bil? Och vem lurar du med det?
Nu är det ju en viss skillnad mellan att byta "märkesnamn" på en bil och sätta upp en dekal på huset........ Det är som att jämföra äpplen med päron.

Utifrån syns det inte vad det är för typ av larm som sitter på insidan. Egen monterat CO larm eller larminstallatörs monterat dyrt märkeslarm syns som sagt inte på utsidan. Det är då endast dekalen som kan ge en viss indikation på vad som kan förväntas på insidan.

 
Tror i sådana fall att man skall dela in tjuvarna i ett par olika nivåer.

1. Proffsen. Går nog in för att hämta något dom vet finns därinne. Typ konst. Dom vet exakt hur larm, etc fungerar och kan troligtvis larmen bättre än larminstallatörerna.

2. Knarkarna. Går in snabbt som f-n för att hämta det dom kan sälja snabbt. Har nog hyffsad kontroll över vilka larmdekaler som finns och undviker larm om dom kan.

3. Ungdomar. Går in för att få tag i pengar, vara häftiga men är dock klantiga och känner antagligen inte till så mkt mer än Securitas larm dekaler.

4. Utländska ligor. Stod i tidningarna för något år sedan att dom är oerhört professionella. Tydligen ibland ex-militärer etc och dom har antagligen ingen aning om vilka larm men löser det ändå.

Om det finns ngn substans i detta så stoppar man alltså ungdomar och knarkare då? Vilket förhoppningsvis är en bra stor del av tjuvarna....

Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.