är det inte så att på villor med larm (ovasett vilket) så blir det bara inbrott på 3% av dom?

det säger förvisso inte hur vanligt det är på villor utan larm.. men iallafall..

ser dom en larmdekal så tar dom grannen.. om det inte är ett ruckel med en rostig fiat uno utan för och du bor i ett slott med 2 BMW utanför.. (ferrarin och lamboginin står ju i garangen)...

Jag skulle tro att det är Ungar (tonåringar) och knarkare som just tar sånna där hus med larm.. inte är en vanligt inbrotts tjuv så puckad att han försöker göra inbrott i en larmad villa.. när grannaran inte har hund eller larm.. Om det nu inte är så att man har "Mona lisa" hemma som hela komunen vet om.. ;)

jag skulle tro att ett larm för 20.000:- så sover man bra gott överdrivet gott.. men man sover bra gott med ett larm för 3000...

Jag tycker faktiskt att det är viktigt att det finns skalskydd på dagens larm eftersom det idag inte hindrar tjuven att gå in och länsa hus medans man sover.

Saxat ur www.tryggitaby.nu

"Den 2005-02-14 mellan kl 01.30 - 06.30 har någon berett sig tillträde genom en olåst källardörr till en villa på Karby Gårdsvägen i Täby kyrkby. Boende i huset låg och sov vid tillfället. Tillgrepp av bl a dator, kamera m m."

"Denna gång har tjuven besökt en fastighet på Ledungsvägen i Täby kyrkby, 050214 mellan kl. 00.00 och 06.30
Tjuven har tagit sig in genom att borra 3 st. hål under cylindern och på så sätt fått upp låset.
Familjen låg och sov, och märkte ej något, förrän på morgonen när de konstaterade att datorer och en mobil saknades.

Denna gång har tjuven borrat 3 st. hål, att jämföras med tidigare då tjuven borrat ett hål.
Kan det vara så att denna tjuv ej besitter samma kunskap som tidigare tjuvar och därför borrat 3 st. hål, eller så har man kommit på ett nytt sätt."

Hade de haft ett aktivt skalskydd skulle detta förmodligen inte inträffat

borrat hade han nog gjort änndå.. :D ;)

Sen framgår det ju inte om dom hade larm eller ej.. så då utgår vi i från att dom inte hade larm ;)

OLHA skrev:
Varför bry sig?

Om Du har Mona Lisa hemma, bör Du nog inte ha trådlöst.... ;)

Därför att om Du försöker försäkra högre lösöre, typ konst, förändras dina villkor kraftfullt i form av självrisk, premie, att få teckna försäkring, etc.

Vi har länsförsäkringar som bolag och fick en betydligt bättre rabatt för premien. Har dock ej detta tillgängligt nu.

Sen så handlar det om varför man har larmet.

Skalskydd? Egendomsskydd? Personskydd? Skrämmas? Varna?

En dekal kanske räcker?

det jag mena var, varrför brysig om vad för larm mitt försäkringsbolag godtjänner eller en då jag bara tjänar 5:-/ månaden.
fast för att tjäna 5:- måste jag betala 250:-/ mån :o

så jag tar lika gärna ett annat larm.

vilka summor måsta man försäkra för att få rabat om man har larm? & vilka försäkring bolag ger då rabatt?
Jag känner inte till ett enda som ger rabatt

Kul att man fick två frågor.

Om det fungerar med panikknapp eller överfallslarm. Oh ja, tro mig.... Har tryckt på en av misstag en gång. ;D

Larmet måste kunna hantera olika koder och beroende vilken kod som skickas vidtar en larmcentral olika åtgärder. Exempelvis om koden kommer som personskada, så skickas en ambulans och polis till platsen samtidigt som Du blir uppringd.

Om en glaskross går sen att däckarna går inomhus, då kan polis eller väktare rycka ut. Väktaren går aldrig in i huset om dom tror att någon finns där utan tillkallar polis. Pågående inbrott prioriteras av polis och dom går in i huset.

Men än en gång, allt handlar om vad som skall skyddas. Visst är det jobbigt att bli av med massa prylar, smycken och plånbok men att bli av med "mona lisa" är nog värre. DET påverkar då premien kraftfullt vilket larm Du har. För vanliga larm, så hade det varit bra omdet var rejäla rabatter men det är det aldrig.

OLHA skrev:
Kul att man fick två frågor.

Om det fungerar med panikknapp eller överfallslarm. Oh ja, tro mig.... Har tryckt på en av misstag en gång. ;D

Larmet måste kunna hantera olika koder och beroende vilken kod som skickas vidtar en larmcentral olika åtgärder. Exempelvis om koden kommer som personskada, så skickas en ambulans och polis till platsen samtidigt som Du blir uppringd.
Du får ursäkta, men det där tror jag inte fungerar på någon offentligt driven eller finansierad larmcentral. Varken polis eller ambulans larmas ut utan att man vet vad det gäller. Uppringningen har möjligtvis den funktionen att man i efterhand, när larmet väl utlösts, tar reda på vad som hänt. Ett "stumt" larm som inte ger någon upplysning om vad det är för typ av skada duger inte.

Lite bensin på debattbrasan: antalet inbrott har gått ner sedan mitten av 90-talet. Tom securitas medgav det i TT-nyheterna i förra veckan. Källan är BRÅ:s statistik. Varenda larminstallatör jag begärt offerter från har påstått motsatsen.

Lyfter denna tråd då ingen svarat på följande fråga.
Vilka försäkringsbolag har en skälig rabbat på något vis om man monterar in ett godtjänt larm?
& vilka krav måste då uppfyllas?

min erfarenhet säger att försäkringbolagen har en premiesänkning som ligger i nivå med 60:-/år (om larmet är kopplat till ett vaktbolag)

om det nu är så så förstår jag inte varför det hela tiden tjatas om att man ska se til att man köper ett godtjänt larm !

enda svaret jag fick tidigare var att nått försäkringsbolag, som ej nämdes vid namn hadde ett krav på godtjänt larm om man hade tillexempel mycket dyr konst hemma, det nämdes inte hellar vid vilken summa som detta vart ett krav.
hur många av oss här har konst för hundra tusentals kronor hänger på väggen?
behöver vi verkligen ett godtjänt larm?

Vi fick en rabatt på försäkringen som man inte nämner för då skäms nog bolaget... ::) Ingen större alltså, men å andra sidan så var det inte anledningen till att vi skaffade larm.

Det blev ett mycket bra larm, trådbundet och godkänt för att få det kopplat till vaktbolag. Det har skalskydd, indikerar vad som larmar och var i huset, överfallsskydd, riktig brandvarnare (ingen classe modell som falsklarmar då man bara man steker lite eller liknande) och diverse annat lull-lull :). Larmet är typ DSC.

Anledningen till larmet var ... trygghet ... Inte att någon skall hindras utan att småskurken tittar in till grannen istället. I och för sig är inte larm till för att hindra utan det skall säga "nu händer det något" högt och ljudligt. Det känns tryggt att om natten veta att om någon smygborrar upp dörren så blir det ett rackarns liv och vaktbolaget kommer snabbt (har testat ofrivilligt ett par gånger :-[ :) ;D).

Vaktbolaget kom 10-12 minuter efter larmet startade. Det är helt ok med tanke på att det skall gå via larmcentral ut till lokalt vaktbolag.

Om jag skulle flytta och skaffa nytt larm så skulle jag aldrig tveka: trådbundet larm av företagskvalitet med skalskydd och allt annat som jag nämnt.

Även om vi betalade rätt mycket så var tryggheten värd det.

Håller med föregående talare, trådburet och godkänt är det enda rätta!

Fortfarende inga argument varför man ska ha ett godtjänt larm, bara att man ska ha de ???

Hade ett vaktbolag hemma hos mig för et tag sedan, dom ville instalera sit trådlösa larm :o

Om man ska klanka ned på en produkt som nån säljer (typ clase) nämn då exakt vilken produkt det gäller då dom har flera olika!

Jag har instalerat et av clasohlsons trådbundna larm hoss en kompis.
det ända som var lite dåligt var instuktionshäftet. han har brandvarnare & den falsklarmar aldrig.

Jag kör trådlöst utan anslutning till väktare. Vill inte betala 250kr/månad livet ut för att en vakt ska komma, titta på den uppbrutna dörren och ringa mig.
Jag har larmet för att veta att ingen varit inne när jag kommer hem.
Sen finns inte Mona Lisa i lokalerna heller...

geschwint skrev:
Det känns tryggt att om natten veta att om någon smygborrar upp dörren så blir det ett rackarns liv och vaktbolaget kommer snabbt (har testat ofrivilligt ett par gånger :-[ :) ;D).

Vaktbolaget kom 10-12 minuter efter larmet startade. Det är helt ok med tanke på att det skall gå via larmcentral ut till lokalt vaktbolag.

mmm.. min sambos morster.. har erfarenheter av både larm & inbrott & Larm....

Larmet gick. Tjyvarna tog allt av värde även TV:n en 45" som vägde 100 Kg.. körde i väg allt med last bil...
Väktaren då? jo just det dom kom och konstaterade att larmet hade utlöst pga inbrott synd att det tog dom 45 minuter att komma dit dagtid bara..

Nu kan man ju tro att dom bor i skogen men icke.. Dom bor strax söder om Stockholm (Huddinge/stuvsta)..
Dom slapp i allafall självrisken..

dock så är det som så att detta var 3:e gången dom fick inbrott.. & andra larm företaget.. Den första kom efter ca 20 min respektive 35 min.. båda gångerna var det mesta redan stulet & tjyvarna borta.

3:e gången tog dom sig dessutom tid nog att misshandla hunden (en labbe).

Hur vet man tiden då? jo man får en lapp i handen. där det står när larmet gick samt när väktare var på plats.. Så väktare i all ära.. Men snabba är dom inte när det gäller vanlig villor... Företag går före garanterat..!

Så i Huddinge verkar det gå fortare om man själv åkter från jobbet och kollar en liten tur på ca 20 min.. ;)

Per-Erik skrev:
mmm.. min sambos morster.. har erfarenheter av både larm & inbrott & Larm....

Larmet gick. Tjyvarna tog allt av värde även TV:n en 45" som vägde 100 Kg.. körde i väg allt med last bil...  
Väktaren då? jo just det dom kom och konstaterade att larmet hade utlöst pga inbrott synd att det tog dom 45 minuter att komma dit dagtid bara..

Nu kan man ju tro att dom bor i skogen men icke.. Dom bor strax söder om Stockholm (Huddinge/stuvsta)..
Dom slapp i allafall självrisken..

dock så är det som så att detta var 3:e gången dom fick inbrott..  & andra larm företaget..  Den första kom efter ca 20 min respektive 35 min.. båda gångerna var det mesta redan stulet & tjyvarna borta.

3:e gången tog dom sig dessutom tid nog att misshandla hunden (en labbe).

Hur vet man tiden då? jo man får en lapp i handen. där det står när larmet gick samt när väktare var på plats..  Så väktare i all ära.. Men snabba är dom inte när det gäller vanlig villor... Företag går före garanterat..!

Så i Huddinge verkar det gå fortare om man själv åkter från jobbet och kollar en liten tur på ca 20 min..  ;)
Måste bara ifrågasätta dina uttalanden...

Du påstår att företag prioriteras!! Skaffa dig ordentlig info. Inbrottslarm prioriteras lika mkt oavsett om det är en villa ett företag eller ett utedass!!
Före allt det kommer överfallslarm, bråklarm, kontaktlarm m,m.

Nästa sak är att du klagar på utryckningstiden. 45 minuter dagtid är ingen dålig tid. Du måste tänka på att det är fler än din moster som har larm, och om du bara visste hur många falsklarm som orsakas av klantiga husinnehavare. DET är en anledning till att arbetsbelastningen är hög!!

Utryckningsväktarens uppgift är inte att gripa en brottsling det är polisens jobb, så det klagomålet får du nog framföra till dem.

Uppgiften är att skydda restvärde. Som tex . Anmäla inbrottet till polis, kvarstanna på plats, skyddstäcka ett krossat fönster, laga uppbrutna dörrar, Kontakta husägare och dyl.

Men om du anser dig själv vara så pass erfaren och insatt så hoppas jag att du en dag åker "själv" till ett pågående inbrott och konfronterar tex 3 påtända inbrottstjyvar. Vad skulle du göra då, ensam och utan övervakningsskydd??
Du skulle säkert förvandla dig till rambo och göra rent hus?

Fredde78 skrev:
1. Nästa sak är att du klagar på utryckningstiden. 45 minuter dagtid är ingen dålig tid. Du måste tänka på att det är fler än din moster som har larm

2. Uppgiften är att skydda restvärde. Som tex . Anmäla inbrottet till polis, kvarstanna på plats, skyddstäcka ett krossat fönster, laga uppbrutna dörrar, Kontakta husägare och dyl.

3. Men om du anser dig själv vara så pass erfaren och insatt så hoppas jag att du en dag åker "själv" till ett pågående inbrott och konfronterar tex 3 påtända inbrottstjyvar. Vad skulle du göra då, ensam och utan övervakningsskydd??
Du skulle säkert förvandla dig till rambo och göra rent hus?
1. Att utryckningstiden är 45 minuter "glömde" securitas berätta för mig när de försökte sälja larm vid min dörr :).

2. Arbetsuppgifter jag själv kan åta mig att utföra alternativt mina grannar. Speciellt om jag sparar 3000kr om året...

3. Vad jag skulle göra? Det samma som väktaren också gör, ringer polisen och håller mig lite på avstånd..
Eller leker väktare Rambo?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.