10 062 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Larm - Priser och typer
Då kan jag tala om att jag faktiskt har monterat clasOhlson larmet i en bekants hus, & det gick skapligt.magnusvr skrev:
Han är nöjd med det, men det är ju bara en referens, han är altid nöjd med sina affärer ;D
Nu funderar jag på om jag ska instalera detta larm i mitthus eler ej, jag har inga problem med att dölja kablar. jag har tänkt att komplitera med riktigt mycke tillbehör, därför tror jag at enntrådburet blir mycket billigare. En sak jag hängt uppmig på är att det inte finns fjärrkontroll til detta larm
Jag vill ju kunna sitta kvar i bilen & öpna garageporten samt larma av. (fan va lat man är
Som sagt, jag har inte installerat något sådant och det funkar säkert bra om man vet hur man ska installera det. 
Det är fint att kunna sitta i bilen och öppna garaget och larma på och av.
Tänk bara på att försäkringsbolagen inte godkänner larmet om man kan larma av det innan man öppnat dörren.
Det larmet jag installerar har utgång för valfritt relä, samt en "specialknapp" på fjärren som kan användas till t.ex. garageport.
Fortfarande ingen som vill köpa mitt larm, konstigt? ;D :
Det är fint att kunna sitta i bilen och öppna garaget och larma på och av.
Tänk bara på att försäkringsbolagen inte godkänner larmet om man kan larma av det innan man öppnat dörren.
Det larmet jag installerar har utgång för valfritt relä, samt en "specialknapp" på fjärren som kan användas till t.ex. garageport.
Fortfarande ingen som vill köpa mitt larm, konstigt? ;D :
he he he.. nja.. beror på kanske att Classes larm är billigare... ;D 
sen en påminnelse bara..
"Forumet är inte till för annonsering för att köpa eller sälja varor eller tjänster (sk radannonsering)"
klippt från reglerna på forumet....
Jag antar att du hade glömt det
Vi på forumet delar gjärna med oss av våran erfarenhet, samt tar gjärna råd och information av andra.

nu har vi alla iallfall får oss en klar bild av prisbilden på Visonic Powermax, och det ser jag som posetivt.! Verkar prisvärt tycker jag iallafall för ett larm i den klassen..
hoppas du inte tar illa upp med denna påminnelse, för vi (jag??) tar gärna tipps och råd från dig.
/sover med regelboken under kudden
sen en påminnelse bara..
"Forumet är inte till för annonsering för att köpa eller sälja varor eller tjänster (sk radannonsering)"
klippt från reglerna på forumet....
Jag antar att du hade glömt det
nu har vi alla iallfall får oss en klar bild av prisbilden på Visonic Powermax, och det ser jag som posetivt.! Verkar prisvärt tycker jag iallafall för ett larm i den klassen..
hoppas du inte tar illa upp med denna påminnelse, för vi (jag??) tar gärna tipps och råd från dig.
/sover med regelboken under kudden
det skulle vara kul att få reda på hur en "tjuv" ser p de olika larmen som finns.
Även jag har aft besök av scuritas som vill sälga larm.
Vist är det bra att vara uppkopplad mot nåt vaktbolag, men det betyder inta att man får färre inbrott. eller?
som jag ser det så har dom oftast dyra larm & men får betala en högra månadsavgift vart efter man bygger ut larmet med felr enheter = många sånna hus är ej fullarmade
betyder det att tjuvarna heldre tar ett sånt hus eller tar dom heldre ett men okänd larmdekal då dom oftast har längre tid påsig att länsa huset?
jag har svårt att tro att ett vaktbolag är så snabba att dom kan förhindra att tjuven stjäl något, när dom är på plats är tjuven & grejorna borta.
jag fick frågan av secutitas försäljaren -Vad gör du om larmet ringer uppdig? Åker du från jobbet fort som satan för att möt en agresiv tjuv med kniv?
givet vis inte, men jag kan ju ta mig hem inom rimlig tid & se till att en eventuell ruta byts, eller om det är brandlarmet så ringer jag en granne för att ta reda på om det är falsklarm.
Är det nån här som har en uppfattning om vaktbolagens larmdekaler skrämer bättre än andra dekaler?
Även jag har aft besök av scuritas som vill sälga larm.
Vist är det bra att vara uppkopplad mot nåt vaktbolag, men det betyder inta att man får färre inbrott. eller?
som jag ser det så har dom oftast dyra larm & men får betala en högra månadsavgift vart efter man bygger ut larmet med felr enheter = många sånna hus är ej fullarmade
betyder det att tjuvarna heldre tar ett sånt hus eller tar dom heldre ett men okänd larmdekal då dom oftast har längre tid påsig att länsa huset?
jag har svårt att tro att ett vaktbolag är så snabba att dom kan förhindra att tjuven stjäl något, när dom är på plats är tjuven & grejorna borta.
jag fick frågan av secutitas försäljaren -Vad gör du om larmet ringer uppdig? Åker du från jobbet fort som satan för att möt en agresiv tjuv med kniv?
givet vis inte, men jag kan ju ta mig hem inom rimlig tid & se till att en eventuell ruta byts, eller om det är brandlarmet så ringer jag en granne för att ta reda på om det är falsklarm.
Är det nån här som har en uppfattning om vaktbolagens larmdekaler skrämer bättre än andra dekaler?
Det stämmer att där finns vissa restriktioner. Med vem som helst avsåg jag det faktum att det är olicensierat. Med vad som helst att du får använda det till vilken applikation som helst. Ex. trådlösa hörlurar, dörröppnare, termostater, etc. Däremot stämmer det som du säger att man får inte sända hur som helst. Bl.a får man max ha just en dutycycle på 10%.Kalsipper skrev:
Har gjort en hel del larmupphandlingar och vet en del om det.
Beroende på vad man vill ha larmet till (Avskräcka, väcka uppmärksamhet, omöjliggöra, brand, etc) så bör man välja olika typer av larm och åtgärder. Allt från dekalen till jättesirenen. Och faktiskt så räcker sirenen väldigt långt för dom flesta villaägare om dom har grannar.
Jag anser att ett larm skall innehålla följande funktioner.
1. Totalt skydd. (Kontakter, Däckare, Brand, Glaskross)
2. Skalskydd när Du är hemma.
3. Överfalls-/sjukdoms-/personskade larm.
4. Brand- och rökvarnare.
5. Möjlighet att integrera kameror och rök.
Det är bra om man kan se vilka fönster
Anslutning till vaktbolag via vanlig tele och självklart GSM.
Exempel:
Du bor i ett normalt hem och Du misstänker att tjuven kanske enbart kommer över saker för 50 tkr. (Idag bör dom inte med sig tv-apparater, datorer och annat tjafs. Dom letar smycken och kontanter och enkelt bärbara grejor som snabbt går att avytttra. Installera ett trådlöst larm (finns inga godkända av försäkringsbolagen idag.) Att tjuven skall störa ut det larmet, är överkurs. ALLA trådlösa larm kan störas ut. Koppling till larmcentral knappast nödvändigt om det finns grannar och ett par sjyssta sirener. OM Du inte har paniklarm. Exempelvis om tre åringen får kokande vatten på sig, morfar hjärtattack eller frun i huset ramlar ihop. Rätt skönt att bara slå på larmknappen så är ambulans och läkare på väg och uppringning av larmcentral sker.
Eller
Du bor med en massa konst och förvarar kontanter hemma. Det är känt i vissa kretsar och Du vill skydda din egendom. Installera trådbundet i flera nivåer, med direktinsats från vaktbolag vid larm. Komplettera med kameraövervakning samt GSM-koppling då elskåpen alltid slås ut av tjyven. Du kan även fundera på att installera rök men det måste då underhållas en gång per år. En serviceavgift på 1500:-/år för larmet samt månadsavgift till vaktbolaget tillkommer. Skall alltid installeras av godkänd larminstallatör. Installera även överfallslarm.
Självklart är en av dom absolut viktigaste bitarna också brandskydd. Det skall alltid vara påkopplat.
Tänk på att det tar tjyven 10 sekunder att gå in i ett hus. Han är där i snitt 3-5 minuter och letar. Går larmet stannar han i cirka 1 minut och grannarna är 2-3 minuter efter. Vaktbolagen kommer oftast till normala villor inom 40 minuter...... Ibland är det bättre med bara larmcentral och själv, eller via någon annan, styra insatsen som skalll utföras.
Äh, det blev lite rörigt.... .-) Köp ett ordentligt larm och det kostar pengar!
Beroende på vad man vill ha larmet till (Avskräcka, väcka uppmärksamhet, omöjliggöra, brand, etc) så bör man välja olika typer av larm och åtgärder. Allt från dekalen till jättesirenen. Och faktiskt så räcker sirenen väldigt långt för dom flesta villaägare om dom har grannar.
Jag anser att ett larm skall innehålla följande funktioner.
1. Totalt skydd. (Kontakter, Däckare, Brand, Glaskross)
2. Skalskydd när Du är hemma.
3. Överfalls-/sjukdoms-/personskade larm.
4. Brand- och rökvarnare.
5. Möjlighet att integrera kameror och rök.
Det är bra om man kan se vilka fönster
Anslutning till vaktbolag via vanlig tele och självklart GSM.
Exempel:
Du bor i ett normalt hem och Du misstänker att tjuven kanske enbart kommer över saker för 50 tkr. (Idag bör dom inte med sig tv-apparater, datorer och annat tjafs. Dom letar smycken och kontanter och enkelt bärbara grejor som snabbt går att avytttra. Installera ett trådlöst larm (finns inga godkända av försäkringsbolagen idag.) Att tjuven skall störa ut det larmet, är överkurs. ALLA trådlösa larm kan störas ut. Koppling till larmcentral knappast nödvändigt om det finns grannar och ett par sjyssta sirener. OM Du inte har paniklarm. Exempelvis om tre åringen får kokande vatten på sig, morfar hjärtattack eller frun i huset ramlar ihop. Rätt skönt att bara slå på larmknappen så är ambulans och läkare på väg och uppringning av larmcentral sker.
Eller
Du bor med en massa konst och förvarar kontanter hemma. Det är känt i vissa kretsar och Du vill skydda din egendom. Installera trådbundet i flera nivåer, med direktinsats från vaktbolag vid larm. Komplettera med kameraövervakning samt GSM-koppling då elskåpen alltid slås ut av tjyven. Du kan även fundera på att installera rök men det måste då underhållas en gång per år. En serviceavgift på 1500:-/år för larmet samt månadsavgift till vaktbolaget tillkommer. Skall alltid installeras av godkänd larminstallatör. Installera även överfallslarm.
Självklart är en av dom absolut viktigaste bitarna också brandskydd. Det skall alltid vara påkopplat.
Tänk på att det tar tjyven 10 sekunder att gå in i ett hus. Han är där i snitt 3-5 minuter och letar. Går larmet stannar han i cirka 1 minut och grannarna är 2-3 minuter efter. Vaktbolagen kommer oftast till normala villor inom 40 minuter...... Ibland är det bättre med bara larmcentral och själv, eller via någon annan, styra insatsen som skalll utföras.
Äh, det blev lite rörigt.... .-) Köp ett ordentligt larm och det kostar pengar!
Produkter som diskuteras: "Avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Har läst flera gånger att ni pratar om att trådlösa larm ej är godtjänd av försäkringsbolaget?
Vad har ni för försäkringsbolag? Jag har pratat med mitt försäkringsbolag & det ända dom kan erbjuda är en premiesäkning om jag kopplar larmet till ett vaktbolag.
premiesäkningan skulle då bli 60:-/ år
så varför bry sig?
Vad har ni för försäkringsbolag? Jag har pratat med mitt försäkringsbolag & det ända dom kan erbjuda är en premiesäkning om jag kopplar larmet till ett vaktbolag.
premiesäkningan skulle då bli 60:-/ år
så varför bry sig?
Varför bry sig?
Om Du har Mona Lisa hemma, bör Du nog inte ha trådlöst....
Därför att om Du försöker försäkra högre lösöre, typ konst, förändras dina villkor kraftfullt i form av självrisk, premie, att få teckna försäkring, etc.
Vi har länsförsäkringar som bolag och fick en betydligt bättre rabatt för premien. Har dock ej detta tillgängligt nu.
Sen så handlar det om varför man har larmet.
Skalskydd? Egendomsskydd? Personskydd? Skrämmas? Varna?
En dekal kanske räcker?
Om Du har Mona Lisa hemma, bör Du nog inte ha trådlöst....
Därför att om Du försöker försäkra högre lösöre, typ konst, förändras dina villkor kraftfullt i form av självrisk, premie, att få teckna försäkring, etc.
Vi har länsförsäkringar som bolag och fick en betydligt bättre rabatt för premien. Har dock ej detta tillgängligt nu.
Sen så handlar det om varför man har larmet.
Skalskydd? Egendomsskydd? Personskydd? Skrämmas? Varna?
En dekal kanske räcker?
Larm har jag för att:
1. Skrämma bort någon inbrottstjuv, iaf några knarkare och diverse lymlar
2. Må bättre när man är borta en längre period.
Inser att det inte är omöjligt att knäcka men för det iaf betydligt svårare.
Eftersom servern alltid står på när jag är borta kan jag ju nästan veta att jag inte haft inbrott om jag:
1. inte har fått något larm till mobilen
2. kan nå servern hemma.
1. Skrämma bort någon inbrottstjuv, iaf några knarkare och diverse lymlar
2. Må bättre när man är borta en längre period.
Inser att det inte är omöjligt att knäcka men för det iaf betydligt svårare.
Eftersom servern alltid står på när jag är borta kan jag ju nästan veta att jag inte haft inbrott om jag:
1. inte har fått något larm till mobilen
2. kan nå servern hemma.
Fast det där kommer inte fungera under överskådlig framtid. SOS skickar inte ut ambulans eller läkarbil utan att veta vad det är de skickar ut dem till. Det finns också en poäng med att föra en dialog med SOS under tiden ambulansen kör fram - allt från instruktioner om hjärt-lungräddning till rådet att spola kallt på treåringen. Utlarmningen blir också mycket mer exakt om mer fakta kommer larmoperatören tillhanda.OLHA skrev:
I stort håller jag annars med dig om larm, det är klart att man skall köpa larm efter sitt behov. Behovsanalysen tycker jag annars brister åt alla håll. De flesta behöver säkert inget annat än ett hyggligt trådlöst larm, men har man stora värden att skydda är det väl självklart att man skall satsa på att göra en professionell installation.
Skalskydd för att skydda den sovande familjen tror jag inte ett ögonblick på däremot. Det är en rent illusorisk säkerhet. Den galning som fått för sig att yxmörda dig och din familj hindras inte av något larm. Riskbedömningen verkar också vrickad - risken att något sådant skall hända måste vara mikroskopisk jämfört med andra risker man dagligen utsätter sig för, i trafiken t ex. Det de flesta kvinnor borde vara rädda för är att bli misshandlade och mördade av sina män, och inte att en galning bryter sig in och går bärsärkagång.
Tror ju inte att skallarmet är till för att skydda dig från en yxmördare, utan mer att du ska bli uppmärksammad på att det finns en obehörig inne i huset när du ligger och sover. Det är något som händer trots allt att någon bryter sig in i huset samtidigt som du sover.