Påbörjat installationen av DSC1864 och ska sätta upp några MK. Hittade ingen tråd med bilder på installations tips.
Det jag är fundersam över är dubbbelbalansering och då hur man ska göra vid en infälld MK. Nedan ser ni hur jag har lagt ett motstånd parallellet samt laget ett i serie på den röda kabeln. Inkopplingen ska vara rätt men finns det bättre sätt att göra det på och framförallt det motståndet som ligger i serie.
Jag hade funderingar på att använda en "sockerbit" men tog till slut en hylsa som jag beställde en påse av ifall de skulle kunna användas vid instalationen.
Nedan ser ni en bild av hur jag kopplat.
Den vita är hylsa men den känns inte helrätt vid just detta som en skarvhylsa?! Den ser mer ut som en flatsstiftshylsa och inte ska användas som en skarvhylsa.
Någon som vet exakt vad den ska vara till?
http://www.alarmsystemstore.com/100-Pack-of-B-splice-connectors-p/b-connects-100.htm
Det jag är fundersam över är dubbbelbalansering och då hur man ska göra vid en infälld MK. Nedan ser ni hur jag har lagt ett motstånd parallellet samt laget ett i serie på den röda kabeln. Inkopplingen ska vara rätt men finns det bättre sätt att göra det på och framförallt det motståndet som ligger i serie.
Jag hade funderingar på att använda en "sockerbit" men tog till slut en hylsa som jag beställde en påse av ifall de skulle kunna användas vid instalationen.
Nedan ser ni en bild av hur jag kopplat.
Den vita är hylsa men den känns inte helrätt vid just detta som en skarvhylsa?! Den ser mer ut som en flatsstiftshylsa och inte ska användas som en skarvhylsa.
Någon som vet exakt vad den ska vara till?
http://www.alarmsystemstore.com/100-Pack-of-B-splice-connectors-p/b-connects-100.htm
Toppskarvar är rätt bra, dvs tvinna ihop och trä på ett hölje från EKKX 2x2, det skall dock helst vara med EKKX dvs den styva tråden, enklare att tvinna det då. Sådana släpper inte med mindre än att man drar sönder dem (viss övning krävs) och ingen risk för oxidering vilket kan ge falsklarm/felindikering.
/Kent
/Kent
Ikväll har jag kommit till rörelsedetektorn. (PIR?)
Det är framdraget en 4 ledare och detektorn reagerar så nu ska jag bara programmera zonen på rätt sätt ... men hur fungerar sabotage-detektionen (Tamper). I min instruktion så verkar det som om jag skulle behöva ytterligare 2 ledare dvs totalt 6 stycken.
Sabotage anslutning (Heter det så på svenska ni som jobbar med larm?) är plinten till höger på bilden.
Tips på hur ni gjort! Kan man koppla in dem på larm kontakten.
detektorn är en Optex MX40PI
Det är framdraget en 4 ledare och detektorn reagerar så nu ska jag bara programmera zonen på rätt sätt ... men hur fungerar sabotage-detektionen (Tamper). I min instruktion så verkar det som om jag skulle behöva ytterligare 2 ledare dvs totalt 6 stycken.
Sabotage anslutning (Heter det så på svenska ni som jobbar med larm?) är plinten till höger på bilden.
Tips på hur ni gjort! Kan man koppla in dem på larm kontakten.
detektorn är en Optex MX40PI
Ja så skulle man kunna göra. Jag har EKKX samt en två trådad jag fick från US (Fel lev jag skulle haft 4 trådad men det är ju inte läge att reklamera för det lilla felet.) Jag var inne på att sätta krympslang istället. Har bara monterat i en dörr än så länge för jag kände att jag vill sova lite på saken för att kunna korrigera till dörr nr två och nu fick jag lite tips. Tack!snickarboden skrev:Toppskarvar är rätt bra, dvs tvinna ihop och trä på ett hölje från EKKX 2x2, det skall dock helst vara med EKKX dvs den styva tråden, enklare att tvinna det då. Sådana släpper inte med mindre än att man drar sönder dem (viss övning krävs) och ingen risk för oxidering vilket kan ge falsklarm/felindikering.
/Kent
Just denna kontakt har jag tryckt in och den lär sitta där tills dörren byts för jag vet inte hur man ska kunna få ut den nu utan att få en massa skador på karm eller MK.
Kollade innan jag tryckte in den att jag fick 11.2kohm resp 5.6kohm
Jag utgår från att du kör dubbelbalanserat på alla ingångar iom hur du gjorde magnetkontakten.
För att koppla in Optexen så behöver du då fyra trådar.
blå och vit för strömmatningen och de andra enligt inlägg ett och två i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/teknik/157447-installation-av-dsc-pc1616.html
På så sätt får man noll motstånd, sabb
5K6, normalt
11K larm från detektor
Oändligt motstånd, sabb
För att koppla in Optexen så behöver du då fyra trådar.
blå och vit för strömmatningen och de andra enligt inlägg ett och två i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/teknik/157447-installation-av-dsc-pc1616.html
På så sätt får man noll motstånd, sabb
5K6, normalt
11K larm från detektor
Oändligt motstånd, sabb
Tack Mats! Ändå hade jag sökt på detta och andra forum men inte hittat något! :blushing: Den bild som beskrivs i inlägg 2 av Jeepmannen gör ju att alt blev glasklart!.mats_o skrev:Jag utgår från att du kör dubbelbalanserat på alla ingångar iom hur du gjorde magnetkontakten.
För att koppla in Optexen så behöver du då fyra trådar.
blå och vit för strömmatningen och de andra enligt inlägg ett och två i denna tråd
[länk]
På så sätt får man noll motstånd, sabb
5K6, normalt
11K larm från detektor
Oändligt motstånd, sabb
Sökte lite på GRImrfrenzy skrev:
Här finns de i USA men som jag förstår på denna länks beskrivningen och även din till GRI så är de endast enkelbalanserade. Motståndet sitter i serie på de som är NC.
GRI PAC1 RESISTOR PACK W/1K RESISTOR
GRI-7589W-202012W
Dessa hittade jag via Sverige (Dock inte GRI som jag tolkar det) och där står det dubbelbalanserad med det är en grossist.
1096H-N-3K3
1095H-N-3K3
Ja i mitt fall så monterar jag dit motstånden manuellt.
Jag har fått svar från dom, väntar på lite priser på GRI-kontakter.
Dom du länkade är 3.3k så det funkar inte med DSC/Teletec
GRI sa ungefär "eftersom ni håller på med dubbelbalansering så ska ni väl självklart ha biased contacts?"
När man tittar runt lite så säljs det väldigt lite biased "högsäkerhetskontakter" men alla rekommenderar dubbelbalanserat. Vad är det som används i Sverige egentligen?
En vanlig magnetkontakt går att lura genom att sätta dit en stark magnet bredvid kontakten innan man öppnar dörren/fönstret, en högsäkerhets löser direkt om man försöker fuska med extern magnet.
Dom du länkade är 3.3k så det funkar inte med DSC/Teletec
GRI sa ungefär "eftersom ni håller på med dubbelbalansering så ska ni väl självklart ha biased contacts?"
När man tittar runt lite så säljs det väldigt lite biased "högsäkerhetskontakter" men alla rekommenderar dubbelbalanserat. Vad är det som används i Sverige egentligen?
En vanlig magnetkontakt går att lura genom att sätta dit en stark magnet bredvid kontakten innan man öppnar dörren/fönstret, en högsäkerhets löser direkt om man försöker fuska med extern magnet.
Redigerat:
Klicka här för att svara


