Hej!
Har någon provat trådlösa larm i ouppvärmda stugor? Funkar det vid många minus? Funkar trådbundet med alla hybridsystem?
Har behov av ett sådant larm men kan inte se att det är någon som erbjuder sådana lösningar. Finns ju flera leverantörer som erbjuder trådlösa utomhusdetektorer så det borde ju fungera...

Centralutrustning går alltid att värma upp om så är fallet. Finns små 24V värmeelement som löser problem med ouppvärmt

Problemet är nog snarare batterierna i detektorerna som inte mår bra av kylan. Tror gränsen går vid +5 grader.

Lithium batterier typ CR123A av bra märke klarar kyla ganska bra vid små laster. En IR detektor kommer förmodligen att äta batterier, men det hänger mycket på radioprotokoll och komponentval. Går det att dra trådat skulle jag satsa på det.

Sätt upp en GSM sändare med lite ingångar o utgångar, så kan du ju fjärrstyra när du vill ha igång värmen med ett sms osv.. Tror dualtech har till hyfsat pris..
Man får iof sig tråda till detektorerna..

Tycker inte CR123 klarar köld speciellt bra, fick byta med 1.5-2 månaders intervall på en däckare vi hade i en container (och detta var i Skåne)

Trådade däckare och ett värmeelement i centralenheten är mitt tips

Casca skrev:
Tycker inte CR123 klarar köld speciellt bra, fick byta med 1.5-2 månaders intervall på en däckare vi hade i en container (och detta var i Skåne)

Trådade däckare och ett värmeelement i centralenheten är mitt tips
Som jag skrev så hänger det på strömförbrukning och fabrikat. Har själv gjort livslängdsutredningar på CR123A i kalla klimat. IR skulle jag inte köra trådlöst i minusgrader. En magnetkontakt med ett vettigt protokoll däremot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.