På vår tomtgräns finns en äldre (och hög, på sina platser 4 meter från mark) stenmur som bitvis har tappat stenar. Den ser inte ut att vara kallmurad. Jag bedömer inte att det är någon överhängande rasrisk men små stenar sitter bitvis lösa. Hur skulle ni göra för att dels minska risken för framtida ras, dels att göra de skadade partierna mindre fula?
Någon med erfarenhet av den här typen av mur…? Kommer det att funka att slabba upp cementbruk (eller annat?) i partier där stenar har lossnat?
Jag har rödmarkerat partier där det har lossnat sten!
Någon med erfarenhet av den här typen av mur…? Kommer det att funka att slabba upp cementbruk (eller annat?) i partier där stenar har lossnat?
Redigerat:
Hej, jag kan tyvärr inte bidra med något svar, men jag har i princip samma fråga. Upp till 4m hög mur som verkar vara murad på liknande sätt som din där gammalt bruk har vittrat bort och mindre stenar börjat lossna.Flospel skrev:
På vår tomtgräns finns en äldre (och hög, på sina platser 4 meter från mark) stenmur som bitvis har tappat stenar. Den ser inte ut att vara kallmurad. Jag bedömer inte att det är någon överhängande rasrisk men små stenar sitter bitvis lösa. Hur skulle ni göra för att dels minska risken för framtida ras, dels att göra de skadade partierna mindre fula?
I mitt fall är det en nivåskillnad så bakom muren i överkant är min trädgård. Nedanför muren går en bilväg. Är lite rädd för att tryck från massor puttar ut större stenar så att hela muren med tiden riskerar att falla ihop?
Bifogar några bilder.
Tacksam för tips och råd på hur detta kan lagas!
Några bilder visar hela muren, andra hur det ser ut innanför där större stenar fallit ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laga sprickor i stor keramikkruka
Altan & Uteplats -
Fönsterkitt som lossnat, lappa och laga eller vänta o göra om hela?
Fönster & Dörrar -
Hur lagar jag min diskmaskin? -IKEA Mellanstor- HJÄLP!
Vitvaror -
Lappa/Laga gammal stödmur
Grund & Markarbeten -
Ta bort ”vassgips” och lägga ny gips eller lappa och laga befintlig?
Byggmaterial & Byggteknik