S
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ska glidgjuta min skorsten i helgen, några tips för att underlätta?
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ska glidgjuta min skorsten i helgen, några tips för att underlätta?
Jag köpte en sån här att rensa med och sen klädde jag den med två gamla kökshanddukar för glidgjutningen.
https://skorsten.se/sotarviska-glidgjutning-150x150mm.htm

Lösare bruk än man tänker sig och provdra kudden innan du häller i bruk.

Här är en bra tråd på BH.
Egen glidgjutning godkänd! https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-glidgjutning-godkaend.43297/

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Har glidgjutit många skorstenar men alltid med keramiska bruk men du har fått ett bra resultat med kalkbruket ser jag, dock brukar det inte hålla så länge, men då är det ju bara att dra om den igen.
Ett sätt att få en jämnare yta och därmed få en bättre rökpelare, är att efterdra med en rundad fuktig kudde av skumgummi några gånger.
Gillade din hemmabyggda vinch, påminner om den professionella jag har i metall.

• Gilla
1939 och 2 till
  • Laddar…
N Nicklas_montör skrev:
Har glidgjutit många skorstenar men alltid med keramiska bruk men du har fått ett bra resultat med kalkbruket ser jag, dock brukar det inte hålla så länge, men då är det ju bara att dra om den igen.
Ett sätt att få en jämnare yta och därmed få en bättre rökpelare, är att efterdra med en rundad fuktig kudde av skumgummi några gånger.
Gillade din hemmabyggda vinch, påminner om den professionella jag har i metall.
Kommer troligen glidgjuta hemma hos mig också någon gång.. Är fortfarande i forskningsfasen. Men jag undrar hur du menar med rundad fuktig kudde av skumgummi. Är skumgummit skuret som en cirkelformad skiva eller som en boll? Behöver man inte klä skumgummit med en handduk eller liknande?

Kudden är skuren som en kon i toppen och rund som en cylindrar resterande del. Brukade göra den ca 40 - 50 cm lång. Jag brukade använda mig av en hårdare sorts skumgummi men det borde gå lika bra med vanlig, då jag använde mina kuddar till flera dragningar brukade jag tejpa dessa med silvertejp för att de skulle hålla bättre. Hoppas du förstår hur jag menar... har tyvärr ingen hemma just nu annars kunde jag tagit kort.

• Gilla
1939
  • Laddar…
S
Sotaren har godkänt nu så nu kan vi snart elda!
Han tyckte att det var nogrannt gjort.
:strong:(y)

• Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
Woho, lagom till julmyset då ;)

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Woho, lagom till julmyset då ;)
Eller hur.

S
Även fast det inte varit så kallt i vinter så har vi eldat i kaminen. Lyxigt.

Vid julledigheten drog vi igång nästa del av källarrenoveringen. Gillestugan (som vi mest haft som förråd) ska bli barnens mys- och lekrum.

Furuheaven (tror det var @Ramnemark som sa det) ska bli vita, putsade väggar med en heltäckningsmatta på betonggolvet.

Det blir ingen utgrävning som annars är populärt här på forumet.

Skicket på träreglerna var över förväntan.

Gillestuga med furupanel på väggarna och röd heltäckningsmatta på golvet före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneler och röd heltäckningsmatta i ett rum under renovering, med borttagen panel och synliga träreglar.
Skapa konto
Gammal gillestuga med furupanel på väggar och i tak, röd heltäckningsmatta på golvet, och radiator.
Skapa konto

Ej renoverad källargillestuga med träpaneler och obeklädda väggar, redo för omvandling till lekrum.
Skapa konto
Del av ett källarrum under renovering med synliga isoleringsmaterial, oputsade väggar och träreglar.
Skapa konto
Plastöverdragen dörröppning i ett pågående källarrenoveringsprojekt med synliga träreglar och rivet tak.
Skapa konto
Renoveringsarbete i källare med isoleringsmaterial och en gammal klädesbit genom en väggöppning, orenoverat rum i bakgrunden.
Skapa konto
Renoveringsbild av gillestuga med furuvägg och element framför ett fönster, över heltäckningsmatta och spillvirke på golvet.
Skapa konto

• Del av en pågående källarrenovering med synlig isolering och träkonstruktioner.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Det här julprojektet blev till vårprojekt...
Mycket att riva var det.
Och i den här delen av huset som är tillbyggt i slutet på 40-talet är det riktigt dålig betongkvalitet.

Utsikt över ett golv under rivning, med trasiga träbitar och dålig betong synlig i ett hål.
Skapa konto
Fönsterdel i en vägg med synlig dålig betongkvalitet och isolering som ska rivas i en renovering från 40-talet.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med rivet material och träväggar i rum från 40-talets tillbyggnad med synligt slitage.
Skapa konto
Rivet rum med skadad betongvägg, träspill, grus och ett spett på golvet nära ett litet fönster.
Skapa konto
En hörna av ett gammalt rum med exponerad dålig betong och rivningsavfall på golvet bredvid en trappa och verktyg.
Skapa konto
Renoveringsarbete med dammsugare och slipmaskin på en sliten betonggolv i ett hus från 40-talet.
Skapa konto
Rivningsarbete inuti hus, synligt sliten betongvägg, dammsugare och verktyg på betonggolv under renovering.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med dålig betong i tillbyggt 40-talshus, verktyg och material syns.
Skapa konto
Renoveringsprojekt där betongväggar och trästöd syns i ett hus från 40-talet.
Skapa konto
Rivningsavfall och träspån på ett betonggolv med synliga fundament, vid en delvis nedmonterad trätrappa.
Skapa konto

• Gilla
Olaf3 och 1 till
  • Laddar…
S
Leka murare. Det gick bättre att kasta på bruket nu än när jag gjorde tvättstugan.

Vägg med nylagd murbruk runt ett gult fönster, murarbalja och träslev i förgrunden.
Skapa konto

Nyputsad vägg i ett byggprojekt med murbruk och verktyg synliga.
Skapa konto
Nyputsad vägg och fönsteröppning med gult tejpade kanter och skyddsplast.
Skapa konto
Nyligen putsade väggar i ett hörn av ett rum med en murarslev på betonggolvet.
Skapa konto

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Övning ger färdighet

S
Det blev ett till rum när vi ändå var i farten med dammandet. Vi ska använda det som förråd så inga direkta utseendekrav.
Nybyggt rum med träpanelväggar och brun matta, rör i tak och golv som ska impregneras.
Skapa konto
Renoveringsrum med träväggar och betonggolv i processen att omvandlas till förråd, med byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto
Nybyggt rått förrådsrum med trästomme och isolering bakom plastfolie.
Skapa konto
Nybyggt förråd under renovering med isolering, plast och oskyddade väggar.
Skapa konto
Isoleringsmaterial med rörinstallation i ett ofärdigt rum som ska bli förråd.
Skapa konto
Rum under renovering med rå betongvägg, rörinstallation och öppet fönster som släpper in ljus.
Skapa konto
Rå betonghörn av ett rum med skräp och svarta plastpåsar, ojämn yta inför renovering.
Skapa konto
Omförvandlat rum med oputsade betongväggar, brutet tak och synlig elinstallation, avsett för förråd.
Skapa konto
Oinrett förrådsrum under renovering med slitet betonggolv, skräp och träpanel i taket.
Skapa konto
Ofärdigt förrådsrum med ojämnt betonggolv, spade och rörledningar under träbjälkar.
Skapa konto
Översikt av ett ofärdigt rum med träbjälklag, betonggolv, och synliga rör under renovering för användning som förråd.
Skapa konto
Hörn av ett rått betongrum med tre hinkar på golvet och ett litet fönster upptill.
Skapa konto
Ofärdigt förrådsrum med betongväggar, oslipat betonggolv och sparsam belysning.
Skapa konto

Lite putslagning och vattenglasimpregnering av betongolvet.

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
S
Och lite färg.

• Ommålad källarvägg och golvrör, spackelhink och verktyg syns, med träträbjälklag ovanför.
    Skapa konto
  • Obehandlat rum med putsade väggar och synlig rördragning intill ett litet fönster.
    Skapa konto
  • Ommålad hörna av en betongvägg i ett renoveringsprojekt med synliga spår av byggarbete.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med nymålade vita källarväggar, en öppen färgburk och en dammsugare på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
S
Bad rörmokaren att dra om lite värmerör för att slippa slå i huvudet direkt nedanför trappan.

Gammal rördragning och ventil som framkommit efter att tegelvägg rivits i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Nyomdragna kopparvärmerör och ventil under en trätrappa, med synliga äldre rör och avlägsnad tegelvägg i bakgrunden.
Skapa konto
Omarrangerade värme- och vattenrör vid ett tak nära en trappa, med koppar- och vitmålade rör och en gammal ventil.
Skapa konto
Omritade värmerör och ventil som löst läckage under trappa efter väggrivning.
Skapa konto
Ett rum med omgjord rördragning och en radiator, kopparledningar syns längs väggen och taket.
Skapa konto

Rev en liten tegelvägg som jag antar hade avskilt pannan på den tiden det fanns en. Tegelväggen var lös så det var inte så svårt. Då kom denna gamla koppling och ventil fram som läckte. Har fått fylla värmesystemet ibland så det var nog orsaken till det. Jag trodde att man behövde byta ut delarna men rörmokaren tätade om så blev det tätt. Innan fjärrvärmeväxlarbytet och rivning av väggen gick det knappt att se den här rördragningen.

Gammal rostig rörkoppling och ventil upptäckt bakom rivet tegelvägg, vid omdragna värme- och vattenrör.
Skapa konto

Han fick också dra om kall- och varmvattenrören som gick genom tegelväggen.

Öppet utrymme under trappan med synliga isolerade värmerör, gamla rörkopplingar och verktyg.
Skapa konto

• Gammal rostig rörkoppling och ventil som läckt, upptäckt efter tegelväggsrivning.
    Skapa konto
  • Kopparvärmerör och ventiler omkoppade och tätade i källarutrymme efter rivning av tegelvägg.
    Skapa konto
Redigerat:
S
Här är väggen som revs.
Renoverad hörnsektion med en ny vitmålad vägg som ansluter till befintliga träpanelväggar, böjt golv till dörröppning.
Skapa konto
En riven vägg med synliga blåa vattenrör, avlagda plåtreglar och träavfall på betonggolv.
Skapa konto
Hörn av ett rum under renovering med blottlagda plåtreglar, byggplywood och exponerade rör.
Skapa konto
En delvis riven vägg med synliga rörledningar, isolering, och byggrubble på golvet i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Blev plåtreglar och byggplywood som sedan målades vit.
Vitmålad byggplywoodvägg med synliga plåtreglar monterad på en stomme, omgivet av kopparledningar.
Skapa konto

I andra rummet så blev det en specialbockning för att få ihop gamla och nya rören.

Renoverad vägg med plåtreglar, byggplywood och nymålade rör som böjts för att ansluta gamla och nya rörledningar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.