Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?

• Graf över temperatur och luftfuktighet i ett rum på 45 m², visar nattsänkning till 18°C och dagtemperatur till 20°C, med utetemperatur på 7°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog rätt. Det är en LLVP och det är luften som ska värmas, tar ett bra tag att få fart på tillskottet som ska till för dagen. Har du provat med att inte sänka på natten, då hålls säkert tempen i huset på rätt nivå. Det med nattsänkning var populärt för många år sen, men övergavs av nästan alla. VP måste jobba rätt hårt för att återställa dagtempen och drar då mer effekt för att uppnå värdet för dagen.
Nu vet du inte vad VP förbrukar kanske, men skulle tro att den är törstigt, när den ska höja tempen, även om tempen bara skiljer några grader. Bättre med en jämn värme än att den åker JOJO.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är inte nattsänkning ett förlegat koncept?
Sänkning av medeltemp eller natthöjming ( För att utnyttja billigare el och nät) är väl det man kör nu?

• Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
Snart bryter det ut ett religiöst krig här...
Nattsänkning är ett av de mest polariserande ämnen som finns!

• Gilla
  • Haha
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Snart bryter det ut ett religiöst krig här...
Nattsänkning är ett av de mest polariserande ämnen som finns!
Mera krig

Vad är det som skapat grafen? Det tar tid för värmen att jämnas ut i huset. Om temperatursensorn som ligger till grund för grafen sitter långt ifrån värmepumpen kan det vara att värmepumpen visst kommer upp i temperatur där den sitter men det tar tid innan det är lika varmt i hela rummet. En annan möjlighet är att värmepumpen avsiktligt håller nere effekten för att inte störa med höga fläktljud när det bara är lite som temperaturen skall höjas.

Vid övergång till "dagtemp." (08:00) så programmera Sensibon:n att dra på fläkthastigheten till högsta varvtal. Kör så i några timmar, testa sedan med att låta Sensibo:n dra ner fläkthastigheten till ett "medelläge" som ger bra värme i huset.

Bästa svaret

S
pegee pegee skrev:
Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?
Det är nog inget konstigt.
Regleringen av temp i förhållande till börvärdet är garanterat någon form av PID reglering. Enkelt uttryckt så tar den hänsyn till både hur stor avvikelsen är mot börvärdet samt hur längre skillnaden varit samt hur fort temperaturen förändras.

om har ofta konfigurerats från fabrik så att om temperaturen bara avviker lite från börvärdet så maxar den inte värmen ut för att du ska slippa att den drar på för fullt och sedan blir det för varmt och den ska stänga av och då blir det för kallt och cykeln börjar om.
Istället höjer den effekten lite för att höja temperaturen lagom fort så att den hinner relgera ner värmeeffekten när den börjar närma sig inställd temperatur.

Sen kan det såklert se ytterligare trögt ut om din tempsensor inte sitter direkt vid pumpen utan värmen måste hinna sprida sig i utrymmet.

Det kommer säkerligen att se ungefär likadant ut när det blir kallare förutsatt att bara pumpen har tillräcklig effekt för att orka värma.

Med det sagt. Värme i hus är trögt. Det tar tid att förändra temperaturen inne i ett hus.
ska du använda dig av nattsänkning så måste du sänka börvärdet långt innan du vill ha den lägre temperaturen för att temp ska hinna sjunka. Och sedan måste du höja börvärdet långt innan du vll ha det varmare för att allt ska hinna värmas upp.

Vilket du också ser i dina grafer. Det tar tid att förändra temperaturen.

Men rent generellt så sparar man nästan inget på nattsänkning. Nästan all den värme som du sparat genom att låta temp sjunka under natten måste återföras när du höjer tempen igen.
Besparingen i el du får genom att sänka temp med 2 grader några timmar på natten är försumbar.

Gör du det däremot av komfortskäl för att du gillar att ha det svalare när du sover så är det en annan sak. Då kan det vara värt det.
Men av energisparskäl är det nästan aldrig värt det om du inte har ett väldigt dåligt isolerat hus.
Framför allt kommer det inte att vara värt det när din elnätägare inför effektavgifter som då troligen bara kommer att gälla dagtid. Då kommer det att vara bättre att låta temp vara jämn för att undvika höga effektuttag på dagen och därmed höga effektavgifter.

@steffo_b som gammal reglertekniker är jag väl medveten om reglerteknikens mysterier.
Det är just D-funktionen jag saknar. För att kompensera detta så programmerar jag min
SensiboSky att starta tidigt på morgonen med ett börvärde på 30 gr under en timma.
Efter den timman går jag ner till normal temp på 20 gr.
Som flera har nämnt så kan det ifrågasättas om jag verkligen tjänar något på att göra så.
För komfortens skull, ja. Men ekonomiskt? Det kanske är bättre att dra igen sovrumsdörren
lite, så katten men inte värmen kommer dit in.

S
pegee pegee skrev:
@steffo_b som gammal reglertekniker är jag väl medveten om reglerteknikens mysterier.
Det är just D-funktionen jag saknar. För att kompensera detta så programmerar jag min
SensiboSky att starta tidigt på morgonen med ett börvärde på 30 gr under en timma.
Efter den timman går jag ner till normal temp på 20 gr.
Som flera har nämnt så kan det ifrågasättas om jag verkligen tjänar något på att göra så.
För komfortens skull, ja. Men ekonomiskt? Det kanske är bättre att dra igen sovrumsdörren
lite, så katten men inte värmen kommer dit in.
Ok. Jag tror helt enkelt att det du ser är effekten av att regleringen i pumpen är gjord så att den medvetet höjer temperaturen relativt långsamt just med tanke på att hus generellt sett är ganska värmetröga.
Detta för att undvika att man överskjuter börvärdet och sedan får en period där temperaturen pendlar över och under börvärdet innan det justerat in sig.
Det skulle ju annars leda till onödiga start och stopp för kompressorn vilket sliter mer på den än om den går med jämn fart.

Det intressanta vore då att veta om det går att se vad den går med för effekt när du höjer temp.
Jag kan ju i min bergvärmepump se om den kör kompressorn med exempelvis 30% effekt för att det inte behövs mer värme än så.
Kan du få ut den datan ur pumpen och ser att den bara går med deleffekt för att den inte anser att det behövs mer värme eftersom temperaturen ändå ökar med jämn fart så har du inget problem.
Blir det kallare så kommer den bara att gå lite hårdare när den ska värma.
Problem har du då egentligen bara om du ser att pumpen behöver så lång tid på sig att höja temperaturen trots att den går på full fart (vilket jag inte tror). Då har du ett problem med att pumpen inte kommer att orka med om det blir kallt ute.

Huruvida du sedan bör eller inte bör köra med nattsänkning lägger jag mig inte i. Gör du det av komfortskäl för att du gillar att ha svalare på natten så är det ju då troligen värt det för dig även om du inte sparar några pengar på det. Och jag tror inte att du förlorar ekonomiskt på det. Åtminstone inte några större summor i nuläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.