6 224 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Långlivat ovanligt träd sökes
Att hitta ett "ovanligt" träd som tillhör smålands gamla flora är nog svårt. Sverige har överlag ett relativt fattigt utbud av träd då senaste istiden inte var särskilt länge sedan. De flesta trädsorter, bortsett från Oxeln om jag inte missminner mig är inte ursprungligen svenska utan har tagit sig hit på egen hand eller med hjälp efter att isen drog sig tillbaka.
Så ta ett träd du gillar och som uppfyller dina övriga önskemål.
Så ta ett träd du gillar och som uppfyller dina övriga önskemål.
Fröförökad skogslind finns på Stångby plantskola. Ett tjusigt träd som säkert kan göra nytta för biodiversiteten. Om den var vanlig i Småland innan granens invasion vet jag inte men det låter troligt.
Håller med en tidigare inläggare om att sälg är det som ger störst naturvärde men imponerar kanske inte med storlek och livslängd. Finns det inga sedan tidigare tycker jag definitivt du ska skaffa några, utrymme verkar ju finnas.
Den oxel vi har i Sverige är en hybrid mellan två andra, man vet inte säkert men en gissning är vitoxel och tyskoxel och den har uppstått i Sverige för cirka 6000 år sedan, så det kan man väl ge pappan rätt i. Namnet Sorbus intermedia fick den för övrigt eftersom Linne tyckte den var ett mellanting mellan vitoxel och rönn.
Håller med en tidigare inläggare om att sälg är det som ger störst naturvärde men imponerar kanske inte med storlek och livslängd. Finns det inga sedan tidigare tycker jag definitivt du ska skaffa några, utrymme verkar ju finnas.
Den oxel vi har i Sverige är en hybrid mellan två andra, man vet inte säkert men en gissning är vitoxel och tyskoxel och den har uppstått i Sverige för cirka 6000 år sedan, så det kan man väl ge pappan rätt i. Namnet Sorbus intermedia fick den för övrigt eftersom Linne tyckte den var ett mellanting mellan vitoxel och rönn.
TackC cpalm skrev:
Ja, det börjar luta åt skogslind. Är bara orolig att man lurar på mig någon förädlad variant, men jag ska göra allt för att inte bli lurad.
Vad menar du med "skräpar ner extremt mycket"?
Lind har den egenheten att bladlöss samlas i kronan och kalasar på sav som de suger ur de nya skotten medan de ännu är mjuka. Sedan bajsar de ut den halvsmälta saven, som fortfarande innehåller mycket socker, och allting under trädet blir kladdigt. Därför skall man akta sig för att parkera under lindar inne i samhällena nu på sommaren. Men det drabbar parklind i mycket högre grad än skogslind. Sedan släpper de förstås blommor, frön och löv som alla träd.
Skogslind (Tilia cordata ’Rancho’) är en "liten" lind på 10-12m som ska vara så gott som fri från honungsdagg. Även Glanslind (Tilia x europaea ’Euchlora’) får väldigt få bladlusangrepp med sina blanka blad och därmed ingen honungsdagg.
Vi har knappt 20 hundraåriga björkar som vi siktar på att ersätta och Lind känns i dagsläget aktuell. Tönnersjö plantskola har bra med information om de träd som de odlar upp.
Vi har knappt 20 hundraåriga björkar som vi siktar på att ersätta och Lind känns i dagsläget aktuell. Tönnersjö plantskola har bra med information om de träd som de odlar upp.
Enligt min mening och min zoologibakgrund så är användandet av förädlade och genetiskt modifierade växter, utrotning av "skade" djur och andra ingrepp i naturen endast av ondo för allas framtid. Biotoper och den ekologiska "balansen" förstörs för vår egen önskan att göra våra egna liv så underhållsfria och enkla som möjligt, utan tanke på långsiktiga konsekvenserna. Vi är endast en art av +8 miljoner arter och vi är starkt beroende av att flora och fauna mår bra. Naturen är långt för komplex för oss att förstå, och konsekvenserna av det vi gör är oftast förödande, konsekvenser som kan dröja tiotals eller hundratals år innan vi "ser" hur illa vi gjort.
Livet ska inte vara enkelt. Bladlöss och saven, m.m. fyller sin funktion i naturens samspel och kapprustning. Det är många arter som gynnas av detta och i slutändan vi själva.
Jag menar inte att jag inte förstår hur andra tänker och gör, det är bara det att det är en farlig väg att gå.
Livet ska inte vara enkelt. Bladlöss och saven, m.m. fyller sin funktion i naturens samspel och kapprustning. Det är många arter som gynnas av detta och i slutändan vi själva.
Jag menar inte att jag inte förstår hur andra tänker och gör, det är bara det att det är en farlig väg att gå.
Kan man bara stå ut med bladlössen så är ju Lind ett väldigt bra träd att plantera. Om man skall plantera en allé kan jag förstå att man vill ha träd med samma form, men skall man plantera en solitär så spelar ju inte det någon roll. Och Lind är ett väldigt viktigt träd i naturen, inte minst för insekter som samlar nektar. Bin och humlor till exempel. Och Lind är ett träd som minskat mycket ute i naturen och nu är ganska sällsynt, så varje man planterar är bra.
Jag har planterat en frösådd lind från svensk frökälla på östkusten. Stor skillnad på den och de vanliga parklindarna som kom till Sverige efter 1600-talet. Den är mycket mer klimatanpassad och grönskar långt senare än parklinden. Mindre blad har den också.
Och så borde du slippa alla de där skotten som parklinden brukar ha på nedre delen av stammen.Claes Sörmland skrev: