1 101 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Längder för hängrännor och skarvplacering
Hej.
Ska byta hängrännor, men hittar inte mycket om hur man ska välja lämpliga längder. De gamla är 3 st 6 m för 18 m, vilket verkar va svårt att hitta nu. Bäst med så få skarvar som möjligt. Vanligt längsta är 4 m och då skulle jag behöva 4 st plus en på 2 m. Alternativt 6 st på 3 m.
Läste ett inlägg om att det är bäst med en skarv i brytet på mitten av längden där högsta punkten blir. Blir det inte svårt att få tätt där, då det lutar åt olika håll med risk för större glipa?
Skulle man ta 3 m längder då blir ju skarven där ändå. Med 4 m så får man kapa en 2m i 1 m bitar för ändarna vid stuprören. Alternativt en 2 m mitt på och 4 m åt sidorna utan skarv på högsta punkten.
Vilket alternativ är bäst? Annat förslag?
Eller leta större längder?
Ska byta hängrännor, men hittar inte mycket om hur man ska välja lämpliga längder. De gamla är 3 st 6 m för 18 m, vilket verkar va svårt att hitta nu. Bäst med så få skarvar som möjligt. Vanligt längsta är 4 m och då skulle jag behöva 4 st plus en på 2 m. Alternativt 6 st på 3 m.
Läste ett inlägg om att det är bäst med en skarv i brytet på mitten av längden där högsta punkten blir. Blir det inte svårt att få tätt där, då det lutar åt olika håll med risk för större glipa?
Skulle man ta 3 m längder då blir ju skarven där ändå. Med 4 m så får man kapa en 2m i 1 m bitar för ändarna vid stuprören. Alternativt en 2 m mitt på och 4 m åt sidorna utan skarv på högsta punkten.
Vilket alternativ är bäst? Annat förslag?
Eller leta större längder?
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Så lite skarvar som möjligt....
Alla plåtgrosister har 6m,så det borde gå att beställa hos bygghandlarna.
Eller närmaste plåtslagare
Alla plåtgrosister har 6m,så det borde gå att beställa hos bygghandlarna.
Eller närmaste plåtslagare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa verktyget för att klippa plåt i längre längder.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kabelarea för LED-strip, större längder?
El -
Rätt plugg och skruv för betong och gips med olika längder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råspont åtgång och vad för längder
Tak & Vind -
Triangelformat sedumtak, hur göra med hålplåtar / trekantsregel och hängrännor
Tak & Vind