Hej,
Vi kom just hem från två veckors bilsemester i Nordeuropa och rådjuren hade ätit upp nästan precis ALLT vi planterat☹️. Tomater, potatis, sallad, kål. Tutti! Vi har lite lök och morötter kvar men det är allt.
Har en 1 m stödmur plus 50 cm staket men det verkar de inte ha något problem med. De kommer uppenbarligen upp på trädäcket och traskar sedan omkring och låter sig bli väl plägade. Vi har inte haft såna här problem med rådjur förut, men jag antar att grannarna har bättre skydd för sina odlingar nu så de kommer till oss istället.

Rött hus med altan under konstruktion, trästaket, byggmaterial på marken, kvällsbelysning, träd och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till nästa år tänkte vi anlägga en ny odling på en annan del av tomten och försöka stängsla in.
Funderar på att bygga en färist istället för grindar, men vet nån hur lång en sån måste vara för att de inte ska hoppa över? De kan ju hoppa två meter högt uppenbarligen, men hur långt?

• Gilla
Kent Henningson
  • Laddar…
H
Vi har odling i pallkragar med kompostgaller ovan så dom inte kommer åt.
Det är enda chansen för oss

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Hej,
Vi kom just hem från två veckors bilsemester i Nordeuropa och rådjuren hade ätit upp nästan precis ALLT vi planterat☹️. Tomater, potatis, sallad, kål. Tutti! Vi har lite lök och morötter kvar men det är allt.
Har en 1 m stödmur plus 50 cm staket men det verkar de inte ha något problem med. De kommer uppenbarligen upp på trädäcket och traskar sedan omkring och låter sig bli väl plägade. Vi har inte haft såna här problem med rådjur förut, men jag antar att grannarna har bättre skydd för sina odlingar nu så de kommer till oss istället.

[bild]

Till nästa år tänkte vi anlägga en ny odling på en annan del av tomten och försöka stängsla in.
Funderar på att bygga en färist istället för grindar, men vet nån hur lång en sån måste vara för att de inte ska hoppa över? De kan ju hoppa två meter högt uppenbarligen, men hur långt?
Trafikverket har ett krav på att de skall vara 4,5m i vägens färdriktning.

Det handlar inte riktigt om längden utan om djuret vågar chansa… vet att bara en meter kan vara avskräckande för får.
Finns förövrigt färdiga att köpa.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vi har odling i pallkragar med kompostgaller ovan så dom inte kommer åt.
Det är enda chansen för oss
Cruzze Cruzze skrev:
Hej,

[bild]

Se om ni kan få tag på fårull direkt från klippningen. Lägg den som täckmaterial mellan växterna. Funkar för oss när det gäller att hålla rådjur borta. Minskar dessutom ogräset så dubbelt plus.

Rörelsesensor kopplad till pratradio fungerar. Fårullen behöver bara hängas upp, en större tuss räcker för ett rätt stort område. Bly är rätt effektivt, men det kräver ju en del manuellt arbete också.

• Gilla
Kent Henningson och 1 till
  • Laddar…
Går de inte upp för trappen?

tveksamt tveksamt skrev:
Rådjur går i mina trappor i alla fall. Det finns dock annat på tomten som de föredrar så mina odlingar klarar sig. Rådjur älskar bladen på äppelträden, mitt äppelträd har nakna grenar med enbart äpplen på längst ned då rådjuren käkat upp alla blad hela sommaren. Så ett tips är att plantera ett öppelträd.

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörelsesensor kopplad till pratradio fungerar. Fårullen behöver bara hängas upp, en större tuss räcker för ett rätt stort område. Bly är rätt effektivt, men det kräver ju en del manuellt arbete också.
Bor man så man kan mata in dem och sedan erbjuda bly på hösten är ju det ett väldigt bra byte.

• Gilla
  • Haha
PeHåGe och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rådjur går i mina trappor i alla fall. Det finns dock annat på tomten som de föredrar så mina odlingar klarar sig. Rådjur älskar bladen på äppelträden, mitt äppelträd har nakna grenar med enbart äpplen på längst ned då rådjuren käkat upp alla blad hela sommaren. Så ett tips är att plantera ett öppelträd.
Jag menar väl det, så jag skulle gissa att de i TS fall inte hoppar över något staket utan helt enkelt går upp för trappan och tar den vägen in i trädgården.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det gör de kanske. Funderade förut på att låna och sätta upp en åtelkamera, men nu finns det ju inget kvar att äta upp😞

Matte001 Matte001 skrev:
Bor man så man kan mata in dem och sedan erbjuda bly på hösten är ju det ett väldigt bra byte.
Vi har lingon och enbär i trägårn så en närodlad middag med rådjurssadel vore ju inte fel...

• Gilla
Hallerudsbo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag har satt upp 180cm högt hönsnät runt hela odlingen. Det har hittills funkat.

De delvis hornbeklädda vandalerna skövlar annars allt grönt inom räckhåll, och det som inte äts fejar de hornen på. Varken fårull eller tricogarden tycks hjälpa, även om vi antagligen varit lite för sparsamma med den senare.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Såg en lösning i en ambitiös trädgård som jag funderat mycket över. De hade satt armeringsnät ca 1,2 m högt runt hela tomten och sedan planterat häck, klätterväxter och buskar i hela sträckningen. Näten gick inte i en rak linje överallt utan följde växtligheten på vissa ställen. Syntes inte alls. Råkade se det när jag beundrade deras äpple häck. Insåg då att det satt runt hela trädgården.

Pratade med ägarna som sade att det var den lösning de hittat som syntes minst, har extremt lätt underhåll, lätt att anpassa och som funkade på både älg, rådjur och vildsvin som de hade haft stora problem med.

Som jag förstår så klippte de i princip bara bort ett par rutor i botten och körde mer det i marken och najade fast i nästa sektion. Inte helt rakt utan böjdes så det följde behovet. Antar att det i princip stod av sig självt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag kan förresten också berätta att jag sett rådjur hoppa högre än 120cm när de varit stressade, jag har även sett en stressad älg hoppa över 2m. De väljer dock bort detta om de kan, risken för skador vid landningen är rätt stor.

Men ett rådjur eller en älg som gjort några sådana hopp som har gått bra gör gärna fler.

Och där jag bor så agerar rådjuren även "bergsgetter" och klättrar på mycket branta berg. Gissa min förvåning när jag såg ett rådjur stå halvvägs upp på en bergsida första gången. De vill dock ha grästuvor till klövarna, så det måste finnas små skrevor med gräs som de kan hoppa mellan. Men de tar däremellan skutt/steg på rent berg också.

De går i trappor!

Du behöver ha minst 180 cm högt staket för att de inte ska hoppa...

Trico garden har fungerat bra för oss: https://www.bauhaus.se/trico-nelson-garden-250ml

Dels kan man spruta det på kringliggande buskar, men i odlingar har jag doppat fetvadd i det och lagt tussarna (skyddade för regn och bevattning) runt omkring odlingslådorna och det verkar ha avskräck dem (så nu har de käkat upp rönnsumak i andra ändan av gården istället).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.