Halloj!
Efter en dag i garaget har jag kommit fram till att jag måste ha en längre slang till min Midi.
Gärna 5 meter, helst 7 m eller lite till.
Kollade Festool men nästan 3 papp för en plastslang är ju helt vansinnigt!

Några förslag?
Hur gör amn med muffen man sätter på maskinerna samt i anslutningen till dammsugaren? Antar att man får köpa separat från Festool?

Hur har ni gjort?

Stihl har lös slang och då borde festools anslutningar passa.

Jag köpte en stihl 3 m för ca 300kr

Vet att frågan varit uppe tidigare men... Var köper ni stihlslangarna, och var hittar man anslutningar i olika storlekar till sin varierande maskinpark?

Gå in på www.stihl.se o klicka dig fram till återförsäljare. Där skriver du postnr så ser du vem som är närmst.

Ang olika anslutningar så har Festool några varianter som passar stihl slangen

Fredrik.engdahl skrev:
Gå in på www.stihl.se o klicka dig fram till återförsäljare. Där skriver du postnr så ser du vem som är närmst.

Ang olika anslutningar så har Festool några varianter som passar stihl slangen
Tack för tipset. Visade sig att det finns en åf 300 m härifrån!
Smidigt!

Tar en vända dit imorgon så får vi se vart det slutar.

Inga online?

Rapportera gärna vilka muffar du använde också. Skulle själv behöva en lösning för att ansluta Kapexen till spånsugstrumman, men vill att den ska vara löstagbar dels för att kunna suga upp vad som inte fångas upp direkt, och dels för att kunna flytta maskinen ur verkstaden enkelt.

nu kapar jag tråden något,
:) Behöver 1st Y-koppling + ca 1.5 meter slang för att kunna koppla in min dewalt bänksåg både på klingskyddet och i själva bänksågen (det är ju inte festoolkvalité på dammuptagningen direkt). Finns det ngt passande som INTE har 1st 27 och 1st 36mm slang som Festool själva har.

Hur har det gått med stihl slangen?

Har du köpt någon?

Fredrik.engdahl skrev:
Hur har det gått med stihl slangen?

Har du köpt någon?
Nej, har inte haft möjlighet än. Ska förhoppningsvis ta tag i det under veckan som kommer.

Hur gick det? Blev det nån slang?

Har varit och kollat upp hos lokale Stihl ÅFn. Tänkte handla 5m 36mm slang till ctl26 och nån meter 50mm slang.

Men var får man tag på Festool anslutningarna? Muffen eller vad man ska kalla det i verktygs- och sugaränden?

Muffarna är ju bara att köpa från godtycklig festool-handlare.

Tänkte mest på om någon hade art.nr eller länk till dem, och gärna även ett bra inköpsställe.
De lokala på orten här är... låt oss säga, inte bäst på vare sig service eller pris.

Har för mig att slangarna finns som metervaru. Men: det är inte billig, det..Jag tror det börja med 270+moms för 27mm antistatisk och även den ej-antistatisk 36mm slang går på 180+ moms.

Charley1968 skrev:
Har för mig att slangarna finns som metervaru. Men: det är inte billig, det..Jag tror det börja med 270+moms för 27mm antistatisk och även den ej-antistatisk 36mm slang går på 180+ moms.
Ja nu var det ju inte slangarna som var problemet utan muffarna i vardera ände slangen.
Köper Stihls slang för en bråkdel av priset från Festool.

Tänkte att hantverkare1 kunde meddela om det blev nån slang eller inte, och kanske rent av ge lite feedback.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.