Byggahus.se
Hej på er!
Nu börjar det bli dags för även mig att skaffa en robotgräsklippare då den länge efterlängtade fixen av gräsmattan blev av i höstas. Jag har läst trådarna här i ett drygt år men nu är det dags att sluta "lurka" och göra slag i saken och då vill jag ha era synpunkter.

Förutsättningar
Plan villatomt på 1200 kvm, varav 750-800 idag är gräsmatta. Plan är en sanning med modifikation eftersom det även nu efter att jag fyllt på med två lastbilar jord är en hel del svackor och gropar, dock med ganska mjuka kanter, en modell som kör fast om det inte är golfgreen är alltså inte bra. Finns också ganska mycket träd på och utanför tomten och det blir bitvis mycket fallfrukt och löv. Detta brukar jag ju samla upp, men det vore skönt att inte behöve rensa varje dag för att klipparen ska kunna göra sitt jobb. Småbarn som är ute och leker mycket gör också att vi gärna vill ha en klippare med lite överkapacitet så den inte behöver gå för jämnan. Ytorna är hyffsat sammanhängande och jag kan i dagsläget inte se något behov av olika zoner. Inga grannar att tala om och inga andra klippare som kan störa.

Som jag ser det finns det några alternativ:
  • Landroid M
  • Landroid L
  • Robomow RS612

Robomow ligger på ca 15000kr idag, och det är nog vår övre gräns. Bosch Indego lät länge som ett bra alternativ, men jag har nog gett upp det nu med tanke på förra årets alla problem och att jag inte hört att det är några större förbättringar på gång?
Fördelen med Robomow är vad jag sett riktiga knivar som ska klara av äpplen, plommon och löv bättre än rakbladsknivar. Denna har ju även kantklippning och lite "lull-lull" som app till telefonen vilket är ett plus.
Min största fundering är nog mellan Landroid modellerna, funderar lite på den större modellen för att den inte ska behöva gå lika mycket, men vad finns det för nackdelar med det? Om vi tänker oss att priset inte spelar roll där, vilken hade ni valt och varför?

Förslag på andra maskiner som skulle kunna vara aktuella?

För att delvis svara på min egen fråga så fick jag idag ett svar från Landroids support:
De maskiner som säljs nu är uppdaterade med det senaste och där ingår också kantklippningen eller klippning på väg hem till laddstationen.
Detta gäller för 794E modell M
Det verkar alltså som att M-modellen får kantklippning men inte L. Verkar i övrigt inte bli några uppdateringar på någon av modellerna i år.

Ingen som har erfarenhet av Landroid med fallfrukt, behöver man plocka upp innan varje klippning?
Ni som har Robomow, hur upplever ni att det funkar? Bra support?

Landroid M har inga problem med äpplen iaf.
Har inte haft några problem med de få plommon jag haft på gräsmattan heller, men jag har bara ett plommonträd så det har inte varit några stora mängder.
Men knivarna har inte tagit någon skada av kärnorna iaf.

Och jag tror att rädslan för vassa delar från splittrade blad som många uttrycker är ganska obefogad.
Min har kört på både stenar och metallföremål som ungarna lämnat efter sig utan att knivarna gått sönder.
Visst blir det jack i eggen, men bladen har aldrig slagits sönder.

peternicklas
Har kört min Landroid M nästan hela förra sommaren. Har 4 äppelträd samt studsmatta och gunga på tomten. 800 kvm med både öar, smala passager och lite lutande gräsmatta. Har inte varit några problem. Har kört på samma knivar hela tiden, bytades först nu när den var på service. Är det för stora äpple så kan det hända att de kommer under klipparen och lyfter den då till följd att den stannar. Har hänt ett par gånger. Knivarna är av hög kvalitet men stora stenar knäcker dem. Jag hade satsats på en Landroid M igen om jag skulle köpa ny. Nu tror jag den håller många år till men det är en tyst, bra och prisvärd klippare.

Tack för era svar!
Med era rekommendationer och svaret angående kantklippning så tror jag att det blir en Landroid M.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.