35 486 läst ·
43 svar
35k läst
43 svar
Land Rover - ägandekonstnader?
Kolla upp rostskyddet för just den modellen du är intresserad av. Ett bilmärke kan ha lite olika rostskydd beroende på modell.
En landrover är en dyr bil att äga...
Jag kollade upp en land rover med v8 diesel, den har en skatt på 10894 för en 2007 års modell.
En landrover är en dyr bil att äga...
Jag kollade upp en land rover med v8 diesel, den har en skatt på 10894 för en 2007 års modell.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Låter inte som du ska ha den primärt för framkomlighet? Då kanske Lexus kan vara ett alternativ också?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Har en 2009'a Landcruiser på jobbet som rullat 20000mil, bytt kamrem och bromsklossar fram på dessa mil, rullar som ny, Toyota före engelska ikke kvalitet, FN mfl kör endast Toyota, framkomlighet/kvalitet, och service, en vanligt Kia Ceed kostar 5-6' att serva, så denna kostar betydligt mer, mer olja, samt automatolja, mm.
Men kolla/jämför...
Har en 2009'a Landcruiser på jobbet som rullat 20000mil, bytt kamrem och bromsklossar fram på dessa mil, rullar som ny, Toyota före engelska ikke kvalitet, FN mfl kör endast Toyota, framkomlighet/kvalitet, och service, en vanligt Kia Ceed kostar 5-6' att serva, så denna kostar betydligt mer, mer olja, samt automatolja, mm.
Men kolla/jämför...
Är det inte så att gamla "lyxbilar" är svindyra att äga. Generaliserar man finns det 3 kategorier, de som fullservar bilen (ofta förstaägaren), de som skiter i underhåll och kör ned bilen och sen säljer, samt de som själva är kompetenta att serva/laga. Första kategorin är dyr, andra ett kortsiktigt lotteri och tredje kan innebära att köra en fin bil till dräglig kostnad. Mardrömen måste vara att köpa en nedkörd bil och sen inte kunna laga själv utan vara hänvisad till verkstad...
Jag föreslår att man tänker sig att gamla lyxbilar KAN vara svindyra att äga.
Servar man inte själv är man garanterad ett svindyrt ägande (och det är inte oljeservicen som är jobbig, det är när något annat ska göras).
Servar man själv behöver det inte blir dyrare än att underhålla någon annan bil, delar går ofta att hitta till helt normala priser om man köper oem på nätet men har man osis och någon specifik del går sönder som inte finns direkt från komponenttillverkaren så kan det bli tråkigt dyrt.
Om det inte vore svindyrt att servra dessa bilar för de flesta skulle andrahandsvärdet vara bättre.
Servar man inte själv är man garanterad ett svindyrt ägande (och det är inte oljeservicen som är jobbig, det är när något annat ska göras).
Servar man själv behöver det inte blir dyrare än att underhålla någon annan bil, delar går ofta att hitta till helt normala priser om man köper oem på nätet men har man osis och någon specifik del går sönder som inte finns direkt från komponenttillverkaren så kan det bli tråkigt dyrt.
Om det inte vore svindyrt att servra dessa bilar för de flesta skulle andrahandsvärdet vara bättre.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jo men engelska bilar är knappast kända för nån kvalitet, jo eller dålig kvalitet! Sen är det lite Tur/Otur, och serviceboken skall helst vara komplett, men man ska man behålla bilen så kvittar det, mycket slantar att spara på serva/laga själv..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Senast jag åkte jaguar med privatchaffis, så så han att den andra jaguaren var på verkstan för nåt med ventilerna, det var i England så de verkar själva inte så nöjda. Bilen var nåt liknande den Ranelid kraschade.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du med detta inlägg vill påvisa att ditt tidigare inlägg på något sätt skulle vara rätt, så visar det på din oförmåga att hålla isär begreppen.KnockOnWood skrev:
Fortfarande är Land Rover ett bilmärke som består av många olika modeller i flera kategorier/segment väsensskilda från varandra.
Och om vi använder din logik så vill du väl generellt också varna för Audi, Volvo, BMW för att nämna några märken och du tycker väl att det då är bäst att helt hålla oss ifrån dessa bilmärken. För detta var ju märken som bla fanns med i länk nr 2 och med ditt sätt att dra en generell slutsats om ett bilmärke genom att använda en specifik modell i ett visst segment som ett bevis för att alla bilmodeller inom märket då måste vara dåliga så får man väl tolka det så.
På samma sätt är ju länk nr 3 ett lika dåligt bevis. Freelandern som fanns i två varianter Freelander 1 och Freelander 2 är ju helt olika bilar.
Om man använder din länk som någon sorts bevis för att ett speciellt märke generellt skulle vara dåligt så vet man inte vad man talar om.
Att tex jämföra Freelander1 med Freelander2 är som att jämföra en Saab med en Volvo, dvs det är två helt olika bilar.
Och inom Freelander1 generationen var det en (1) speciell motor vsriant som hade dåligt rykte, nämligen 1,8 liters bensin.
I övrigt är ju Freelandern en av världens mest sålda suv. Och om du diskvalificerar Land Rover baserat på en sådan länk så diskvalificerar du nog även Volvo XC60 för dom använder ju samma bottenplatta, samma svenska haldexkonstruktion, samma grundkoncept i PSA dieselmotor, samma Bosch el system etc som används i Freelander 2.
Att försöka påvisa att ett bilmärke är dåligt genom att hitta enskilda dåliga modeller inom märket innebär ju att du kan dissa alla på marknaden förekommande märken för alla har någon dålig eller mindre bra modell i sitt program över åren modellen fanns
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
James May sade: Vill man åka ut i skogen, då tar man en Land Rover. Vill man komma hem igen tar man en Land Cruiser.
att toyota ligger bra till är väl för att toyota erbjuder gratis "förbesiktning" till sina kunder, just för att hamna bra till i statistiken?KnockOnWood skrev:Jag skulle vilja utlysa en allmän varning.
När jag skulle köpa bil senast, det var år 2009 var Land Rover frestande billiga.
Men jag kikade också på Toyota RAV4, Toyota har ju rykte att vara problemfria bilar.
Hos Toyota-handlare fanns en broschyr med procentuell andel fel per bilmärke vid besiktning,
och där låg naturligtvis Toyota bäst till.
Och så fanns det en tabell till, med felprocent på drivlinan, motor, växellåda kardan osv.
Där låg Honda och Toyota bäst till, men Land Rover i botten!
Inte konstigt att de bilarna reades ut.
(Det blev till slut en 6 år gammal Honda CR-V för oss. Den har gått som en klocka i sju år nu)
finns inte delen att köpa finns säkert en skrotad bil nånstans där man kan ta delen.MathiasS skrev:Jag föreslår att man tänker sig att gamla lyxbilar KAN vara svindyra att äga.
Servar man inte själv är man garanterad ett svindyrt ägande (och det är inte oljeservicen som är jobbig, det är när något annat ska göras).
Servar man själv behöver det inte blir dyrare än att underhålla någon annan bil, delar går ofta att hitta till helt normala priser om man köper oem på nätet men har man osis och någon specifik del går sönder som inte finns direkt från komponenttillverkaren så kan det bli tråkigt dyrt.
Om det inte vore svindyrt att servra dessa bilar för de flesta skulle andrahandsvärdet vara bättre.
