Apprentice skrev:
Jag är en riktig skruvmejsel-fetischist och listar här mina favoriter.

1. Snap On. Formpressade i valsat stål, men så är de Made in the USA också.
2. X-Gripp. Från Walter Schröder, som tillverkade Bahcos mejslar på "Made in Germany"-tiden
3. Wera. Alltid först med nya produkter.
4. Wiha. Mest för pengarna, använder av den anledningen detta märke själv.
5. Bahco. Bra grejer, inget snack, även om de tillverkas i Spanien.

Ska du ha tag i småmejslar finns det även en uppsjö japanska fabrikat som har riktigt fina grejer.

å ja, just det

99. Bost. För mjuka spetsar med felaktiga krysspår. Dock okej att bända med.

Det var mina korvören
Vad tycker du om handtagen på Snap On? Jag tycker inte alls att de känns bra i handen. Tycker annars att Snap-On brukar vara toppen.

Inte de bekvämaste, men bra stål.

Wiha finns på Hornbach och som B-sort under namnet Wicent på Bauhaus.

importensketsig skrev:
Var hittar man Wiha i Umeå, någon som vet?

kontakta den Svenske generalagenten och fråga:
http://www.wareco.se

Vart kan man få tag på Snap-on här i sverige?

Var in på Jula igår. De säljer Bacho Ergo 6 mejslar för 199:- Rätt kurs! Köpte handlöst ett set. Mekade snöskoter igårkväll så jag passade på att prova dem. Kanonsköna tycker jag. Skönt o slippa dessa gamla slitna mejslar som slinter:)

Hajakz skrev:
Var in på Jula igår. De säljer Bacho Ergo 6 mejslar för 199:- Rätt kurs! Köpte handlöst ett set. Mekade snöskoter igårkväll så jag passade på att prova dem. Kanonsköna tycker jag. Skönt o slippa dessa gamla slitna mejslar som slinter:)
Dessa mejslar har jag använt i flera år och dom funkar kanon. Klar köprekommendation.

ClasseClas
P-plats skrev:
Finns satser med PH1-2, PZ1-2 samt 2st spårmejslar MEN tyvärr har ingen av grossisterna fattat att den skulle sälja.
[länk]

Säg till närmsta handlare att sätta ihop ett paket och göra ett bra pris på det du önskar, det skulle jag göra i alla fall! ;)
Nu har jag en 6-pack Weramejslar med hållare i min ägo givetvis ihopplockade enligt min kravspec.:) Och nej, Bauhaus klarar inte av att mecka ihop ett sånt paket, utan hjälpen från ovan kom från "närmaste" handlare. P-plats har fattat galoppen. Tackar.

Jula-rabatten gjorde mig köpsugen men jag svängde förbi Laitis innan ändå. Velade ett tag framför Wera med slagkappa (4 raka + 2 ph iirc), samt Wera-paket med 2+2+2 ph/pz/flata, dvs ett bra startpaket. Men det lockade för mkt att få komplett uppsättning och därmed slippa välja och komponera själv i kompromiss mellan plånbok och estimerat framtida behov. Köpte fetto-TT-lådan istället. Jag hoppas jag blir nöjd, annars byter jag nog ut i takt med att mejslarna nöts ut, men har kvar fördelen med ett ganska komplett sortiment och det sorterat i en låda med plats för varje så man direkt ser om man glömt lägga tillbaks någon.

ClasseClas skrev:
Nu har jag en 6-pack Weramejslar med hållare i min ägo givetvis ihopplockade enligt min kravspec.:) Och nej, Bauhaus klarar inte av att mecka ihop ett sånt paket, utan hjälpen från ovan kom från "närmaste" handlare. P-plats har fattat galoppen. Tackar.
Kul man kan hjälpa till! ;)

Det blev ett Bacho Ergo set från Jula för 199:-
Känns helt OK, även om jag inte hårdmekad med det ännu.

Daniel_N skrev:
Angående möjlighet att spänna hårt så föredrar jag skruvmejslar med "upphängningshål", det är så lätt att trä igenom en annan skruvmejsel pch få så mkt kraft man kan behöva. Ofta har man ju minst 1 skruvmejsel till i närheten. Funkar i princip lika bra som att ha ett sexkantsfäste på klingan, fast det är snabbare att bara trä in en skruvmejsel genom upphängningshålet. Och jag har aldrig haft problem med att mejslarna inte har tålt detta.
Då föredrar jag weras 900 serie "chiseldriver".
Där har du en 6-kants skalle under handtaget gjorts för att man skall använda
en fast nyckel, vilken kraft man får!!!

Gillar inte det där med att bända skruvmejslar, det kan bli så fel.....

Sedan finns det inte någon som slår Wera på fingrarna tycker jag, ta bara en skruvmejsel
från dom med lasertip, vilket grepp....

Mikael_L
hecke skrev:
Det blev ett Bacho Ergo set från Jula för 199:-
Känns helt OK, även om jag inte hårdmekad med det ännu.
Har också fallit dit ... :)

Vet inte riktigt varför, då mitt relativt nya Biltema-set är fortfarande långt ifrån nednött. :o

Mikael_L skrev:
Har också fallit dit ... :)
Jodå, tog det näst sista på Jula i Uppsala :D
(skulle komma hem fler i morgon fredag eller måndag nästa vecka till samma pris)

Shit vad det finns skruvmejsel-fetischister här, ni är ju helt galna. :D Men man får bra tips, har själv inhandlat bosch-setet på Jula. Tack. :)

Mikael_L
Rund_skruvad skrev:
Jodå, tog det näst sista på Jula i Uppsala :D
(skulle komma hem fler i morgon fredag eller måndag nästa vecka till samma pris)
Tycker jag låter märkligt, för jag tog faktiskt det näst sista här i Uppsala !!! :confused:
I onsdags ... :cool:

Undrar om dom hela tiden ställer fram ett nytt set så fort någon tagit det näst sista.

För egentligen, hade hyllan varit full av Bacho-set hade jag kanske bestämt mig för att fundera på det lite istället för att slå till direkt. ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.