Mikael_L
Bob_the_builder skrev:
DECT-basstn på 9,6 V. Den kanske skulle klara 12V så jag slipper DC-DC också..?
Och annars kan du sätta 3-4 st likriktardioder i serie så är du hemma spänningsmässigt.
Gör alltså bara en specialsladd för detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men ett möjligt problem är att bilbatteriet är kanske lite över 13V fulladdat och går väl neråt 11 volt när du använt ström i några timmar.

Jag har båda varianterna hemma. De är ännu inte undanstädade efter gårdagens övningar. Bilbatteriet på bilden är 12 år gammalt och det är kanske fem år sedan det inte längre ansågs duga åt bilen det satt i. Jag förutsätter att kapaciteten i det batteriet är under hälften av den ursprungliga, och jag kan bara hålla med alla som säger att startbatterier passar dåligt till cyklisk drift. Men det duger fortfarande för att ge mig ljus och internet vid strömavbrott. Det finns batterier som klarar uppgiften mycket bättre, men dessa är också avsevärt dyrare.
IMG_5818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Mikael_L
Avemo skrev:
...De är ännu inte undanstädade efter gårdagens övningar.
Men det verkar vara väldigt nära i alla fall, med både skurmopp och hink, sopborste och dammsugare alldeles bredvid. :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det man kan fråga sig är hur mycket automatik man egentligen behöver vid strömavbrott? Att internet går ner en kort stund gör ju inte så mycket. Det är nog OK att växla över till elverk/batterier manuellt. Och värmen i huset samt kyl och frys klarar sig nog i 6h utan el.

Mikael_L skrev:
Men det verkar vara väldigt nära i alla fall, med både skurmopp och hink, sopborste och dammsugare alldeles bredvid. :D
Försök själv att städa bort ett bilbatteri med nämnda redskap så förstår du varför jag inte orkat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.